صورت حقیقی انسان کامل
حجة الاسلام محمد رضا امین زاده
این مقاله که به بررسی صورت حقیقی انسان کامل از دیدگاه امام(ره) می پردازد هشت موضوع و محور زیر را به بررسی گذاشته است.
1 ـ مفهوم انسان کامل: کامل بودن یا ماهوی است یا وجودی، و حضرت امام انسان کامل را از جنبه وجودی بررسی می کند، زیرا جنبه ماهوی اعتباری است.
2 ـ صورت حقیقی انسان، همان صورت حق است که به تفصیل در کل هستی متجلی است و مظهر اسماء حسنای الهی خداوند می باشد.
3 ـ انسان کامل مجلای صفات و اسماء الهی اسم اعظم در هیچ کس، جز انسان تجلی نیافته است، لذا انسان کامل اول وجودی است که به فیض هستی نائل شد و اسماء و صفات در او ظاهر گشت.
4 ـ اسم اعظم و انسان کامل: اسم اعظم عبارت است از اسمی یا علامتی که واجد همه کمالات حق تعالی به طور ناقص(نقص امکانی) و واجد همه کمالات الهی است نسبت به سایر موجودات به طور کامل
5 ـ جایگاه انسان کامل در نظام هستی: انسان دارای دو جایگاه است، تکوینی که خود دارای دو بُعد است: احدیت و واحدیت. از لحاظ احدیت کسی دسترسی به این مقام را ندارد، اما واحدیت که امکان دسترسی به این مقام است و جایگاه تشریعی که خلافت الهی از این جهت واسطه فیض در هدایت خلق است.
[[page 71]]6 ـ انسان کامل و مقام ربوبیت: حضرت امام انسان کامل را دارای مقام ربوبیت مطلق می داند که محیط بر تمام مراتب هستی است و صورت حقیقی انسان صورت و تمام عوالم است و تمام عوالم مربوب او هستند.
7 ـ انسان کامل و کمال الانقطاع: انسان کامل در صورتی که هیچ تعلق خاطری نسبت به مخلوقات نداشته باشد و فقط اتکا به خداوند داشته باشد.
8 ـ انسان کامل و عبودیت: انسان کامل در عالی ترین مرتبه اش خداوند به او عنوان «عبد» می دهد، هر اندازه که طلب عبد از خداوند خالص تر باشد تجلی صفات کمال بیشتر است.
[[page 72]]