جایگاه تهذیب در فرایند تعلیم و آموزش در نگاه امام خمینی
حجة الاسلام سید عبدالله موسوی مسرت
این مقاله از یک مقدمه و سه بخش فراهم آمده است. در بخش اول مقاله، مؤلف پیرامون اثبات وجود نفسی، اثبات عدم جسمیت و جسمانیت نفس، بقای نفس ناطقه پس از مرگ، تعداد نفس و تمییز آنها از یکدیگر و فرق تزکیه و تربیت به تفصیل سخن گفته است. جایگاه تهذیب در فرایند تعلیم و آموزش، و جایگاه تهذیب از نظر قرآن مجید و به لحاظ اجتماعی از دیدگاه امام خمینی، عواقب غفلت از تهذیب، منشأ و اختلاف در بشر، چرایی تقدیم تزکیه بر تعلیم، حقیقت عالم غیر مهذب، رسالت معلمی و اهمیت آن، معلمان منحرف از دیدگاه امام خمینی(ره) عنوانهای بخش دوم است. بخش سوم نیز، به بیان فرق وظیفه حکومت اسلامی نسبت به حکومتهای غیر اسلامی، وظیفه خانواده ها، وظیفه مسلمانان و استادان، ویژگیهای دانشجو و استاد از منظر امام خمینی و وظیفه سازندگی برنامه های صدا و سیما، اختصاص دارد.
به رغم طولانی بودن و متنوع بودن عنوان های آمده در این مقاله، نویسنده کوشیده است تا با بیانی ساده و روان و با استناد به آیات قرآن و کلمات آن فقید، نقش تهذیب در فرایند تعلیم و آموزش را توضیح دهد.
[[page 41]]