کتاب طهارت

لزوم یقین به نجاست

نجاسات

کد : 92769 | تاریخ : 15/06/1395

لزوم یقین به نجاست

[سؤال 981] 448

 ‏بسمه تعالی‏ ‏21 / 12 / 1361‏

‏قم، مسئول محترم دفتر امام خمینی، سلام علیکم‏

‏خواهشمند است دو مسألۀ ذیل ما را از امام استفتا فرموده و جواب فرمایید:‏

‏1. آب های گل آلود که در کوچه و خیابان ها از برف ذوب شده یا باران جمع‏‎ ‎‏می شود و ماشین ها به روی آدم می پاشند پاک است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به نجاست ندارید محکوم به طهارت است.

‏2. آبی که موقع تخلی (زمانی که انسان مبتلا به یبوست است و بر خود فشار وارد می آورد تا تخلی‏‎ ‎‏نماید) از انسان خارج می شود و شبیه به منی است چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، پاک است.

[سؤال 982] ----> 459

‏2. فرضاً در محیطی هستیم که افرادی کافر هستند که نجس می باشند و هیچ‏‎ ‎‏اعتقادی نیز به پاکی و نجسی ندارند؛ یا در جمعی از مسلمانان هستیم که آشنا به احکام‏
‎[[page 437]]‎‏نیستند و یا رعایت پاکی و نجاست را نمی کنند. در این جا چه حکمی قابل اجرا است؟‏‎ ‎‏آیا می شود بنا به عرف، مردم آن جا را پاک دانست؟‏

بسمه تعالی، چیزی را که شک در ملاقات آن با نجس دارید، محکوم به طهارت است.

[سؤال 983] ----> 381

‏4. آیا لباس و شلوار کسی که شب در خواب شیطانی و منی از او خارج شده با‏‎ ‎‏شستن محل منی پاک می شود یا باید تمام لباس یا شلوار را شست وشو دهیم؟‏

بسمه تعالی، شستن همان موضعی که نجس شده کافی است و لازم نیست تمام لباس شسته شود.

[سؤال 984] ----> 4942

‏6. فرد مسلمانی که لباس را اتو می کند و او لباسِ هم مسلمان و هم غیر مسلمان را‏‎ ‎‏اتو می کند، آیا کار او برای ما بلامانع است؟ یعنی اتو کردن لباس ما نزد او اشکالی‏‎ ‎‏ندارد؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد؛ مگر در صورتی که علم به ملاقات لباس با چیز نجسی، با رطوبت پیدا کنید که در این صورت، محکوم به نجاست است.

[سؤال 985] 449

 ‏بسمه تعالی‏

‏1. خواهشمندم در مورد یقین توضیح دهید و آیا یقین فقط به دیدن است؟ مثلاً‏‎ ‎‏کسی که کور است چطور می تواند در مورد نجسی و پاکی چیزی یقین کند؟‏

بسمه تعالی، به غیر دیدن هم ممکن است یقین حاصل شود و تا یقین حاصل نکرده اجتناب لازم نیست.

‏2. در مسأله 183 توضیح المسائل آمده است که سنگ، پاک کننده می باشد؛ آیا موزاییک هم شرایط‏‎ ‎‏سنگ را دارد یا نه؟ لطفاً توضیح دهید؟‏


[[page 438]]بسمه تعالی، حکم زمین را دارد.

‏3. اگر دست من تا آرنج، نجس و یا متنجس باشد و من تا مچ دست خود را آب بکشم و دستم را از آب‏‎ ‎‏در آورده، به طرف پایین نگه دارم (با توجه به خط ارتباط بین خشکی و تری) آیا از مچ دستم به پایین،‏‎ ‎‏پاک است یا نجس؟‏

بسمه تعالی، پاک شده است.

‏4. آیا گِل خیابان بعد از بند آمدن باران نجس است یا پاک؟‏

بسمه تعالی، پاک است.

[سؤال 986]

‏5. شخصی که خون را نجس نداند و به نجس و پاکی معتقد نباشد و عملاً هم‏‎ ‎‏تطهیر را رعایت نکند آیا نجس و لاابالی است؟ رفت و آمد با او و خوردن غذا در‏‎ ‎‏منزلش چه صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین نداشته باشید که در اثر ملاقات با نجاست، نجس شده است، پاک است.

[سؤال 987] 450

 ‏بسمه تعالی‏

‏لطفاً پاسخ دو سؤال ذیل را مرقوم فرمایید:‏

‏1. حضرت عالی در مورد خشک شویی هایی که لباس ها را با مواد شیمیایی‏‎ ‎‏می شویند حکم به طهارت داده اید؛ آیا این طهارت نیز در یک کشور غیر مسلمان‏‎ ‎‏مصداق دارد؟ هر چند که دست غیر مسلمان در زمانی که البسه مرطوب است تماس‏‎ ‎‏پیدا نکند؟‏

بسمه تعالی، دستگاه، پاک کننده نیست؛ ولی اگر لباس پاک باشد و یقین به ملاقات نجاست با رطوبت نشود، باقی بر طهارت است.

‏2. نظر به حفظ و رعایت حجاب اسلامی از طرف آقایان، آیا پوشیدن پیراهن آستین کوتاه صحیح است؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد، گرچه بهتر نپوشیدن است.


‎[[page 439]]‎[سؤال 988] 451

 ‏بسمه تعالی‏ ‏15 / 10 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی، سلام علیکم‏

‏1. آیا نان و شیر و سایر مواد خوراکی که در کارخانجات بزرگ به کمک ماشین،‏‎ ‎‏تهیه و یا آمادۀ مصرف می گردد، برای دانشجویان مقیم کشورهای غیر مسلمان‏‎ ‎‏(امریکا) که مجبور به استفاده از این مواد هستند چه حکمی دارد؟ و یقین به نجاست‏‎ ‎‏را در این موارد چگونه باید پیدا کرد؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین به ملاقات چیزی با رطوبت با بدن کافر پیدا نکنید محکوم به طهارت است.

‏2. در حالی که شیطان بزرگ (امریکا) ایران را در محاصرۀ اقتصادی قرار داده برای دانشجویان مجرد یا‏‎ ‎‏متأهل مسلمانی که پس از فراغت از تحصیل به ایران باز می گردند و بنا دارند که خانه و زندگی را از نو‏‎ ‎‏شروع کنند، خرید لوازم زندگی (از قبیل ظروف چینی و ... که در ایران گران است) برای مصرف‏‎ ‎‏شخصی چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، با مراعات مقررات جمهوری اسلامی اشکال ندارد.

[سؤال 989] ----> 2223

‏9. اگر مستخدم محل کار، شخصی ارمنی و پایبند به هیچ کدام از قوانین دین خود‏‎ ‎‏هم نباشد و مثلاً چای یا چیز دیگری به انسان بدهد یا از او چیزی بگیریم، جایز است‏‎ ‎‏یا نه؟ و آیا پاک است یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، غیر مسلمان نجس است و تا علم به ملاقات با رطوبت نباشد، حکم به نجاست نمی شود.

[سؤال 990] ----> 395

‏2. من یک دوست مسیحی دارم که با او رفت و آمدی دارم و خواستم بدانم که آیا‏‎ ‎‏از آن ها چیزی خوردن درست است یا خیر؟ (پاک هستند یا نجس؟)‏

بسمه تعالی، غیر مسلمان، هر که باشد، محکوم به نجاست است ولی غذای
[[page 440]]حلال، اگر یقین ندارید که دست تر غیر مسلمان به آن رسیده باشد پاک است.

[سؤال 991] ----> 4965

‏2. خشک شویی هایی که در شهرها لباس های مردم را با مواد شیمیایی، مثل بنزین و‏‎ ‎‏سایر مواد پاک کننده، می شویند و آن ها را اتو می کنند آیا از نظر شرعی پاک هستند یا‏‎ ‎‏نه؟ چون ممکن است افرادی که پاکی و نجسی را رعایت نکنند، نیز لباس خود را به‏‎ ‎‏این خشک شویی ها بدهند. لطفاً ما را در مورد پاک بودن یا نجس بودن آن ها راهنمایی‏‎ ‎‏بفرمایید.‏

بسمه تعالی، محکوم به طهارت است و احتمال نجس بودن دستگاه، کافی برای حکم به نجاست نیست.

[سؤال 992] 452

 ‏بسمه تعالی‏ ‏5 / 9 / 1361‏

‏با عرض سلام و آرزوی توفیق الهی؛ خواهشمند است جواب سؤالات زیر را‏‎ ‎‏مرقوم بفرمایید:‏

‏1. در رابطه با لباسشویی های عمومی، با توجه به این که در هر منطقه و محله،‏‎ ‎‏افرادی که طهارت اسلامی را رعایت نمی کنند کم و بیش وجود دارند ـ هر چند این‏‎ ‎‏احتمال، یقینی نیست، لیکن زیاد است ـ آیا لباس هایی که در این لباسشویی ها شسته‏‎ ‎‏می شوند پاک هستند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر لباس را پاک تحویل داده اند و شک داشته باشند که نجس شده، پاک است و همچنین اگر لباس، نجس بوده و کسی که متصدی شستن است بگوید تطهیر نموده است، محکوم به طهارت است.

‏2. الکل صنعتی یا ادکلن های معمولی، با یقین به این که غیر قابل شرب و مسموم می باشند ـ هر چند‏‎ ‎‏یکی از مواد تشکیل دهندۀ آن ها الکل مست کننده باشد ـ آیا نجس محسوب می شوند؟ ضمناً به‏
‎[[page 441]]‎‏الکل های معمولی، مواد سمّی اضافه می کنند تا غیر قابل شرب باشد و فقط در مصارف صنعتی استفاده‏‎ ‎‏شود. ‏

بسمه تعالی، اگر یقین ندارند که از مسکر مایع بالاصاله گرفته شده یا با آن مخلوط شده، پاک است.

[سؤال 993] ----> 1685

‏2. در ترکیه به روغن های جامد (غیر مایع) تحقیقاً روغن خوک اضافه می کردند‏‎ ‎‏ولی بعد، مقامات مسئول می گویند که دیگر اضافه نمی کنند ولی باز هم در بین یک‏‎ ‎‏قسمت از مسلمانان شایع است که باز این روغن ها دارای روغن خوک هستند و مورد‏‎ ‎‏استفاده قرار نمی دهند؛ حکم این مسأله چیست؟ به اضافه این که ایران ـ نمی دانم با‏‎ ‎‏تحقیق یا بدون تحقیق ـ مقدار زیادی از آن ها را خریداری کرده است و می کند و باید‏‎ ‎‏گفت که حتی در مسلمان بودن این مقامات نیز جای سؤال هست.‏

بسمه تعالی، استفاده از روغن در فرض سؤال، اشکال ندارد؛ مگر این که اطمینان حاصل شود که روغن خوک داخل روغن است.

[سؤال 994] ----> 4961

‏2. از چیزهایی که برای عموم است ـ مثل شیر آب در خیابان و حمام ـ که کافری از‏‎ ‎‏آن ها استفاده کند و بگذرد، آیا شیر آب یا محل وی در حمام یا امثال این ها نجس است‏‎ ‎‏یا پاک؟‏

بسمه تعالی، تا علم به نجاست پیدا نشود پاک است.

[سؤال 995] ----> 1487

‏4. در بسیاری از مستراح ها سنگ آن، از نوع چینی بوده و گودی آن ها خیلی کم‏‎ ‎‏است، به طوری که آدم می ترسد به هنگام دفع، ادرار به لباسش ترشح کند. در این‏‎ ‎‏مورد تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به ترشح پیدا نکرده، لباس او پاک است.


‎[[page 442]]‎[سؤال 996] ----> 1428

‏6. توالتی که در آن از آب قلیل جهت تطهیر استفاده می شود نجس است (منظور،‏‎ ‎‏سنگ فرش توالت است)؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به نجاست، حاصل نشده محکوم به طهارت است.

[سؤال 997] 453

 ‏بسمه تعالی‏ ‏21 / 6 / 1361 ‏

‏دفتر استفتائات امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏محترماً؛ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، یکی از ارگان های زیر نظر وزارت‏‎ ‎‏بازرگانی است و مسئولیت واردات پنیر کشور را به عهده دارد. اخیراً مشخص شده‏‎ ‎‏است که برخی از انواع پنیرهای وارداتی از کشورهای کمونیستی، توسط کارگران غیر‏‎ ‎‏مسلمان آن کشور «با دست» برش داده می شود و قطعه های آن را داخل حلب ها‏‎ ‎‏می گذارند و سپس آب مورد نیاز را نیز به داخل آن می ریزند.‏

‏با توجه به نحوۀ تولید فوق الاشاره، خواهشمند است در مورد شرعی بودن‏‎ ‎‏استفاده از این نوع پنیر اعلام نظر فرمایید. ومن الله‌ التوفیق‏

بسمه تعالی، در صورت یقین به ملاقات با دست غیرمسلمان، محکوم به نجاست است و با تطهیر نمودن قابل استفاده است و اشکال ندارد. 

[سؤال 998] 454

 ‏بسمه تعالی‏ ‏14 / 6 / 1362‏

‏دفتر رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏طبق تأیید و اجازۀ ادارۀ کل روابط و همکاری های بین المللی وزارت ارشاد‏‎ ‎‏اسلامی، این هتل مجاز است برای برگزاری مراسم جشن های عروسی و مهمانی‏‎ ‎‏اقلیت های مذهبی که به طور دسته جمعی (خانم ها و آقایان به طور مختلط) انجام‏‎ ‎‏می گیرد و هیچ یک از کارکنان مسلمان حق ورود به سالن مهمانی را ندارند، امکانات‏
‎[[page 443]]‎‏لازم را فراهم نماید؛ در مراسم جشن عروسی و مهمانی، غذایی که در ظروف بزرگ‏‎ ‎‏برای آن ها روی میز چیده می شود، تماماً دارای کارد و چنگال و کفگیر و ملاقۀ‏‎ ‎‏مخصوص برای برداشتن غذا و قرار دادن در بشقاب های کوچک خودشان می باشد و‏‎ ‎‏مهمان نیز با قاشق و چنگال انفرادی، آن را صرف کرده و مجاز نیستند از این قاشق و‏‎ ‎‏چنگال برای برداشتن غذا از ظروف اصلی و بزرگ استفاده نمایند. لازم به توضیح‏‎ ‎‏است که هتل باقیماندۀ غذا در بشقاب های مهمانان ـ اعم از اقلیت مذهبی یا مهمانان‏‎ ‎‏مسلمان ـ را به لحاظ رعایت بهداشت عمومی دور ریخته و فقط از غذای باقیمانده از‏‎ ‎‏ظروف اصلی و بزرگ، برای کارکنان و احیاناً سایر مهمانان استفاده می نماید.‏

‏باتوجه به توضیحات فوق و عطف به این مطلب که هیچ یک از کارکنان هتل که‏‎ ‎‏تماماً مسلمان بوده، حق ورود به سالن برگزاری مراسم جشن و مهمانی اقلیت های‏‎ ‎‏مذهبی را نداشته و احتمال آن هست که مهمانان اقلیت های مذهبی از قاشق یا چنگالی‏‎ ‎‏که به دهان برده اند، در ظروف اصلی غذا وارد کنند؛ آیا هتل می تواند از باقیماندۀ غذا‏‎ ‎‏در ظروف اصلی، برای کارکنان یا احتمالاً سایر مهمانان مسلمان استفاده نماید یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، تا از حد احتمال تجاوز نکرده، استفاده از باقیماندۀ غذا برای دیگران مانعی ندارد و علم به تماس مستقیم بدن آن ها با غذا مضر است.

[سؤال 999] 455

 ‏بسمه تعالی ‏

‏محضر مبارک اعضای دفتر امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏خواهشمند است نظر امام بزرگوار را در مورد دادن لباس به خشک شویی از نظر‏‎ ‎‏پاک بودن و یا نجس بودن لباس هایی که خشک شویی شده اند بیان فرمایید. در ضمن‏‎ ‎‏بیان شود که آیا لباس پاک، بدین وسیله نجس می شود یا نه؟ وظیفۀ شرعی صنف‏‎ ‎‏اتوشویی و خشک شویی را در این مورد بیان فرمایید. لازم به تذکر است که اقلیت های‏‎ ‎‏مذهبی هم البسۀ خود را به این خشک شویی ها می دهند و در خشک شویی از آب‏
‎[[page 444]]‎‏استفاده نمی شود. والسلام‏

بسمه تعالی، اگر لباس پاک بوده، محکوم به طهارت است. مگر یقین پیدا شود که با رطوبت با چیز نجسی ملاقات کرده است و اگر نجس بوده باید یقین کنید که با آب تطهیر شده است.

[سؤال 1000] ----> 4942

‏5. خوردن غذا و چای در رستوران مسلمان ها با توجه به این که مشتری آن ها غیر‏‎ ‎‏مسلمان نیز هستند و در کنار یکدیگر پذیرایی می شوند و با توجه به این که مغازه دار و‏‎ ‎‏کارگران، دقتی از لحاظ پاک و نجسی ندارند، چگونه است؟‏

بسمه تعالی، اگر علم به نجاست غذا و ظرف مورد ابتلای خودتان نداشته باشید، اشکال ندارد.

[سؤال 1001] ----> 1705

‏3. آیا آب هایی که در نهرهای شهرها روان است، حکم نجاست را دارند و یا‏‎ ‎‏پاکند؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین به نجاست آن ها نباشد، پاک است.

[سؤال 1002] ----> 1673

‏7. وضع ملاقای شی ء مشتبه النجاسه که طرف علم اجمالی قرار گرفته چگونه‏‎ ‎‏است؛ آیا آن هم لازم الاجتناب است یا نه؟ (ملاقی طرف علم اجمالی نیست ملاقی‏‎ ‎‏طرف علم اجمالی است) و یا اگر ترشحی از جایی بشود که انسان می داند یا از چیز‏‎ ‎‏نجس است یا پاک و هر دو در معرض هستند، آیا آن ترشح لازم الاجتناب است یا نه؟‏

بسمه تعالی، ملاقی یک طرف شبهۀ محصوره، وجوب اجتناب ندارد و ملاقی مشتبه به شبهۀ بدوی، لزوم اجتناب ندارد.

[سؤال 1003] ----> 791

‏3 . برای پاک بودن گوشتی که از قصاب مسلمان گرفته می شود، آیا علم به طهارت‏
‎[[page 445]]‎‏شرط است؟ چون که در رسالۀ عملیه دارد: علم به نجاست، علم به طهارت لازم دارد و‏‎ ‎‏چون موقع ذبح شدن حیوان، علم به نجاست ثابت است، لذا این سؤال مطرح شده‏‎ ‎‏است؟‏

بسمه تعالی، اگر قصاب فروشندۀ گوشت اظهار می کند گوشت را تطهیر کرده، قولش اعتبار دارد.

[سؤال 1004] 456

 ‏بسمه تعالی‏

‏دفتر استفتائات حضرت امام خمینی‏

‏لطفاً به مسائل ذیل جواب مرحمت فرمایید:‏

‏1. طفل مراهق که نزدیک به بلوغ رسیده لباس و بدن خود و یا اشیای دیگر را اگر‏‎ ‎‏تطهیر کند و طریق تطهیر شرعی را نیز می داند آیا قول او و تطهیر او اعتبار دارد یا نه؟ و‏‎ ‎‏همچنین طفلی که به سن هشت و نه سال رسیده باشد؟‏

بسمه تعالی، قول غیر بالغ اعتبار ندارد، مگر آن که موجب اطمینان شود.

‏2. یک پارچه و لباس مثلاً بعضی قسمت های آن نجس و بعضی پاک است، اگر دست و یا چیزی با‏‎ ‎‏رطوبت مسریه به آن ملاقات کند، اما معلوم نیست که به قسمت های نجس آن یا قسمت های پاک آن‏‎ ‎‏رسیده در این صورت شی ء ملاقی نجس می شود یا نه؟ همچنین همین نهر و راه که بعض نقاط و بعض‏‎ ‎‏ذرات گل آن نجس و بعضی پاک است، دست و پا که با رطوبت با آن ملاقات می کند و معلوم نیست با‏‎ ‎‏کدام قسمت و با کدام ذرات آن ملاقات کرده آیا ملاقی نجس می شود؟‏

بسمه تعالی، در فرض سؤال، ملاقات کننده محکوم به نجاست نیست و به وسوسه و احتمال ابتدایی اعتنا نکنید.

‎ ‎

‎[[page 446]]‎

انتهای پیام /*