آنچه از نجاسات که در نماز عفو شده است
[سؤال 1012] 461
بسمه تعالی
حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین استاد الفقهاء والمجتهدین رئیس الملّة والدین آیت الله العظمی و مولانا الاعظم آقای حاج سید روح الله الموسوی
[[page 449]]الخمینی متع الله المسلمین بطول بقاء وجوده الشریف.
1. اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد که اطراف آن را آلوده کند نماز با آن صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، معفوّ نیست.
2. اگر لباس های کوچک نمازگزار مثل عرقچین و جوراب که نمی شود با آن ها عورت را پوشانید نجس باشد، چنانچه از مردار یا حیوان حرام گوشت درست نشده باشد نماز با آن صحیح است؟ و نیز اگر با انگشتری نجس نماز بخواند اشکال دارد یا ندارد؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد و نماز صحیح است.
3. کسی که نذر کرده زیارت برود و غسل زیارت و نماز آن را نذر نکرده آیا لازم است آن ها را به جا آورد؟
بسمه تعالی، لازم نیست.
4. اگر کسی به نمازگزاری، غلط سلام کند، به طوری که سلام حساب نشود، جواب او واجب است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر سلام حساب نشود جواب ندارد.
[سؤال 1013] ----> 5452
2. آمپولی که به انسان تزریق می شود و الکل و مقدار خونی که بیرون می آید، آیا می توان با آن لباس نماز خواند یا نه؟
بسمه تعالی، اگر خون مخلوط به چیزی نباشد و کمتر از درهم باشد، مانع ندارد.
[سؤال 1014] ----> 4971
2. اگر به اندازۀ یک اشرفی، بدن یا لباس آلوده به خون باشد، آیا نجس است یا خیر؟ (با توجه به این که حضرت آیت الله آن را در مورد لباس نمازگزار پاک دانسته اند). در ضمن، یک اشرفی امروزه به چه اندازه است؟
بسمه تعالی، خون به هر مقدار باشد ولو به اندازۀ سر سوزن، نجس است و مقدار کمتر از قدر درهم مانع صحت نماز نیست.
[[page 450]][سؤال 1015] ----> 2871
5. خونی که در نماز عفو شده به اندازۀ دو ریالی است یا یک ریالی؟
بسمه تعالی، به اندازۀ بند انگشت سبابه اشکال ندارد.
[سؤال 1016] ----> 461
2. اگر لباس های کوچک نمازگزار مثل عرقچین و جوراب که نمی شود با آن ها عورت را پوشانید نجس باشد، چنانچه از مردار یا حیوان حرام گوشت درست نشده باشد نماز با آن صحیح است؟ و نیز اگر با انگشتری نجس نماز بخواند اشکال دارد یا ندارد؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد و نماز صحیح است.
[سؤال 1017] ----> 2033
8. کسی که وارد به مسأله بوده، ولی در عروة الوثقی مسألۀ جوراب متنجس را مطالعه کرده که در نماز اشکال ندارد و این شخص در صورتی که مؤنّث باشد، نمازها را گاهی با جوراب متنجس خوانده؛ اعاده دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، نماز صحیح است، اعاده ندارد.
[[page 451]]