کتاب نماز

دومین قطع کننده سفر: قصد ماندن ده روز در یک محل (سؤالهای 2981ـ3044)

کد : 92818 | تاریخ : 30/09/1395

[سؤال 2981]

‏2. برای فردی که در شهری غیر از وطن خود قصد اقامت ده روزه کرده است، حد‏‎ ‎‏ترخص چقدر می باشد؟ (طی مسافتی از شهر به بیرون که به موجب آن، قصد به هم‏‎ ‎‏می خورد).‏

بسمه تعالی، باید قصد کند که از شهر و حدود عرفیۀ آن خارج نشود.

‏3. در زمستان از ادرار یا مدفوع ـ در حین دفع ـ بخار متصاعد می شود؛ اگر این بخار با لباس تماس‏‎ ‎‏حاصل نماید تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، پاک است.

‏4. در بسیاری از مستراح ها سنگ آن، از نوع چینی بوده و گودی آن ها خیلی کم است، به طوری که آدم‏‎ ‎‏می ترسد به هنگام دفع، ادرار به لباسش ترشح کند. در این مورد تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به ترشح پیدا نکرده، لباس او پاک است.

[سؤال 2982]‏ ‏ ‏ ‏----> 1012

‏6. مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند و از اول قصد دارد به اطراف‏‎ ‎‏آن جا برود ـ البته به حد مسافت شرعی (5 / 22 کیلومتر) ـ آیا می تواند در مدت ده روز،‏‎ ‎‏هر روز روزی دو ساعت برود و برگردد یا نه؟‏

بسمه تعالی، قصد اقامت به نحو مزبور، صحیح نیست.


‎[[page 211]]‎[سؤال 2983]‏ ‏ ‏ ‏----> 1468

‏2. پرسنل وظیفه ای در پادگان هستند که از بدو ورود می دانند اگر قصد ده روز کنند،‏‎ ‎‏جمعه و پنج شنبه بعد از ظهر را به 12 کیلومتری می روند و تا غروب هستند و بر‏‎ ‎‏می گردند؛ آیا آن ها می توانند قصد عشره بکنند؟‏

بسمه تعالی، نمی توانند قصد کنند.

[سؤال 2984]‏ ‏ ‏ ‏----> 5159

‏5. قصد خروج یک ساعت و دو ساعت در سفر آیا در تمام ده روز یک مرتبه است‏‎ ‎‏یا چند مرتبه هم اشکال ندارد؟ و در صورت بیشتر بودن ـ مثلاً 5 ساعت ـ حکم او‏‎ ‎‏چیست؟‏

بسمه تعالی، قصد خروج یک یا دو ساعت برای یک بار مضر نیست و‎ ‎زاید بر آن مضر است.

[سؤال 2985]‏ ‏ ‏ 1488‏

 ‏ بسم الله‌ الرحمن الرحیم‏

‏سماحة آیة الله‌ العظمی امام الاُمّة، السید الخمینی، أعزّ الله‌ نصره‏

‏سلام الله‌ علیکم ورحمته وبرکاته‏

‏1. نوی أحد المکلّفین الإقامة عشرة أیّام فی طهران وکان فی نیّته الخروج إلی ما‏‎ ‎‏دون أربعة فراسخ کلّ یوم لقضاء بعض أعماله، وبعد أن استقرّ حکم الإقامة لدیه بإقامة‏‎ ‎‏صلاة رباعیة واحدة، باشر کلّ یوم بالخروج إلی مقرّ عمله الذی لا یبعد عن مکان إقامته‏‎ ‎‏الثابت أربعة فراسخ. فهل تصحّ إقامة ذلک المکلّف؟ وهل یمضی صومه وصلاته‏‎ ‎‏صحیحین؟‏

بسمه تعالی، إذا کان من نیته الخروج کلّ یوم من أوّل الأمر، لم یتحقّق قصد‎ ‎الإقامة وعلیه القصر.

‏2. استقرّ حکم الإقامة لدی أحد المکلّفین فی طهران، ثمّ علم أنّه سیسافر سفراً شرعیاً بعد ثلاثة أیّام،‏
‎[[page 212]]‎‏فهل یصحّ عنه الصوم فی هذه الحالة کذلک؟‏

بسمه تعالی، یصحّ منه الصوم بعد استقرار حکم التمام ما لم ینشأ سفراً جدیداً.

[سؤال 2986]‏ ‏ ‏ ‏----> 1260

‏2. مهاجرین جنگی که بر اثر اجبار، وطن خود را ترک کرده باشند و در شهرهای‏‎ ‎‏دیگر سکونت یافته اند و نیت مراجعه به شهرهای اصلی خود را دارند، آیا وطن آن ها‏‎ ‎‏حساب نمی شود؟ و اگر قصد ده روز اقامه کنند، آیا می توانند از حد ترخص بیرون‏‎ ‎‏بیایند؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در محل سکونت فعلی، حکم مسافر دارند و‎ ‎هرگاه موقع نیت اقامت، قصد خارج شدن از حد ترخص به یکی دو‎ ‎ساعت داشته باشد مانع ندارد.

[سؤال 2987]‏ ‏ ‏ ‏----> 991

‏9. فرموده اید کسی که نیت اقامه در جایی دارد، اگر در ضمن، قصد داشته باشد که‏‎ ‎‏در بین ده روز، یک ساعت یا دو ساعت به مادون مسافت برود و مراجعت کند، مضر‏‎ ‎‏به قصد اقامۀ او نیست؛ آیا این عدم ضرر به قصد، فقط برای یک مرتبه در بین ده روز‏‎ ‎‏است یا اگر درهر ده روز، روزی یکی ـ دو ساعت باشد نیز ضرری به قصد اقامه ندارد؟‏

بسمه تعالی، قصد خروج یک مرتبه به یکی دو ساعت اشکال ندارد.

[سؤال 2988]‏ ‏ ‏ 1489‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏1. این که فرموده اید: «در قصد اقامۀ عشره، اگر از اول بنا داشته باشد به اطراف (البته‏‎ ‎‏کمتر از چهار فرسخ) برود نمازش شکسته است؛ مگر یکی دو ساعت برود و برگردد».‏‎ ‎‏بفرمایید که این دو ساعت را در مدت ده روز فقط یک بار می تواند برود یا هر روز‏‎ ‎‏می تواند دو ساعت بیرون رود و نمازش هم شکسته نباشد؟‏


‎[[page 213]]‎بسمه تعالی، اگر از اول قصد دارد که هر روز خارج شود، قصد محقّق‎ ‎نمی شود و باید نماز را شکسته بخواند.

‏2. این که فرموده اید: «انسان می تواند دو وطن داشته باشد و در هر کدام، شش ماه بماند»، اگر در یکی‏‎ ‎‏کمتر و در دیگر زیادتر بماند چطور؟‏

بسمه تعالی، ماندن شش ماه لازم نیست و اگر کمتر هم بماند با قصد سکونت همیشگی در‎ ‎آن جا، ولو در بعض سال، وطن محقّق می شود.

[سؤال 2989]‏ ‏ ‏ 1490‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 9 / 1361‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله‏

‏مستدعی است که به مسائل زیر پاسخ افاده بفرمایید:‏

‏1. اگر مسافری در محلی که سفر کرده و از بلاد کبیره نیست، قصد اقامت ده روزه‏‎ ‎‏نماید و در بین این ده روز به روستایی برود که فاصلۀ آن با محل اقامت یک فرسخ‏‎ ‎‏باشد و یک روز در آن جا بماند، آیا در طول آن یک روز نماز وی شکسته است یا نه؟ و‏‎ ‎‏همچنین پس از بازگشت به محل اقامت، دوباره قصد عشره بنماید یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد رفتن یک روز به روستا را نداشت نماز وی در‎ ‎فرض مرقوم، در آن روستا و در محل اقامت تمام است.

[سؤال 2990]

‏2. اگر مسافری در محلی که سفر کرده و از بلاد کبیره نیست قصد اقامت ده روزه‏‎ ‎‏نماید، بعد از آن که ده روز در آن جا اقامت کرد و روز یازدهم به روستایی برود که‏‎ ‎‏فاصلۀ آن تا محل اقامت، یک فرسخ باشد و یک روز در آن جا بماند، آیا در آن یک روز‏‎ ‎‏نماز وی شکسته است یا نه؟ و همچنین پس از بازگشت به محل اقامت لازم است‏‎ ‎‏دوباره قصد عشره بنماید یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر موقع رفتن به روستا قصد سفر جدید ندارد و بازگشت به‎ ‎محل اقامت به حساب محل اقامت است، نماز در روستا و در محل اقامت
‎[[page 214]]‎در فرض مرقوم، تمام است و نیازی به تجدید قصد اقامت نیست.

[سؤال 2991]

‏3. اگر مسافری در یکی از محلاّت تهران که از بلاد کبیره است، قصد اقامت ده‏‎ ‎‏روزه نماید و در طول این ده روز به محله ای دیگر برود که فاصلۀ آن تا محل اقامت،‏‎ ‎‏یک کیلومتر باشد و یک روز در آن جا بماند، آیا در طول این یک روز نماز وی شکسته‏‎ ‎‏است یا نه؟ و همچنین پس از بازگشت به محلۀ اوّلی که قصد اقامت ده روزه داشته‏‎ ‎‏است لازم است قصد اقامت را تجدید کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد خارج شدن یک روز از محلۀ محل اقامت‎ ‎نداشت نماز تمام است و تا سفر شرعی جدید پیش نیامده حکم اقامت به‎ ‎قوّت خود باقی است.

[سؤال 2992]

‏4. اگر مسافری در یکی از محلاّت تهران که از بلاد کبیره است، قصد اقامت ده‏‎ ‎‏روزه نماید و ده روز از آن محله خارج نشود، روز یازدهم به محلۀ دیگر برود و یک‏‎ ‎‏روز در آن جا بماند و فاصلۀ آن محله با محل اقامت یک کیلومتر باشد، آیا در آن یک‏‎ ‎‏روز، نماز وی شکسته است یا نه؟ و همچنین روز بعد که دوباره به محل اقامت اوّلی‏‎ ‎‏برگشت بایستی قصد اقامت را تجدید کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، حکم همان است که در جواب سؤال دوم ذکر شد.

[سؤال 2993]‏ ‏ ‏ ‏----> 5592

‏3. کسی که منطقه ای را محل اقامت خود قرار داده است ـ مثلاً درس می خواند در‏‎ ‎‏آن منطقه ـ آیا تجاوز از حد ترخص هر روزه یا یک روز در میان، به قصد اقامت آن‏‎ ‎‏شخص ضرر می زند یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد خروج روزانه یا یک روز در میان دارد، قصد‎ ‎محقّق نیست.


‎[[page 215]]‎[سؤال 2994]‏ ‏ ‏ 1491‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران.‏

‏این جانب از طرف دفتر تبلیغات اسلامی قم یک ماه و دو روز در جبهۀ مهران که‏‎ ‎‏ماه مبارک رمضان بود مأموریت یافتم. همان اول به فرمانده گفتم که برادر در این جا‏‎ ‎‏چند روز هستیم؟ فرمانده گفتند ده روز یا بیشتر طول می کشد که برویم خود شهر و‏‎ ‎‏شهرک مهران، از این جهت فرمانده فرمودند ده روز ما هم قصد دهه کردیم که در‏‎ ‎‏همان مکان هر روز روزه بگیریم و نماز را تمام بخوانیم، بعد در همین روزها می رفتیم‏‎ ‎‏به منطقۀ دیگر که برادران در آن منطقه بودند هر روز رفتن و آمدن دو ساعت طول‏‎ ‎‏می کشید که سخنرانی تمام شود و تا برگردیم به مکان اصلی. بعد ده روز تمام شد باز ما‏‎ ‎‏حرکت نکردیم تا 24 روز طول کشید در این 24 روز نماز را تمام خواندیم و هر روز‏‎ ‎‏دو ساعت سخنرانی برای برادران می کردیم البته در مکان دیگر، بعد ما این مسأله را‏‎ ‎‏سؤال کردیم گفتند نماز و روزۀ شما صحیح نبوده است دوباره ادا کنید من هم در این‏‎ ‎‏مسأله جاهل بودم که کسی در یک مکان ده روز قصد دهه کرده تنها یک دفعه می تواند‏‎ ‎‏از این مکان به مکان دیگر برود سر یک ساعت یا دو ساعت برگردد ما در این 24 روز‏‎ ‎‏هر روز می رفتیم تکلیف ما چیست. نظر مبارک را در این مورد بیان فرمایید. باز هم از‏‎ ‎‏آن جا به شهرک مهران رفته دوباره قصد دهه کردیم 6 روز بعد را به همین منوال‏‎ ‎‏گذراندیم مسأله ما شرعاً چگونه باید حل شود؟ والسلام‏

‏طول عمر حضرت عالی را از خداوند خواستارم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی‏‎ ‎‏خمینی را نگهدار‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد داشته اید که هر روز به محلّ دیگر که از‎ ‎ترخص محلّ اول دورتر است بروید قصد محقق نشده و نمازهایی که تمام‎ ‎خوانده اید را باید شکسته قضا نمایید.


‎[[page 216]]‎[سؤال 2995]‏ ‏ ‏ 1492‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏چه می فرمایید در این مسأله شرعیه که دو تا قریه که در داخل حد ترخص قرار‏‎ ‎‏گرفته است و صدای اذان می رسد و دیوارها تشخیص داده می شود، لیکن در آب و‏‎ ‎‏خاک شریک نیستند، به این معنا که هر کدام مرزی دارند و حدی دارند و در آب و‏‎ ‎‏خاک شراکت ندارند، آیا شخص مبلّغ و غیره می تواند در این دو قریۀ مزبور، قصد‏‎ ‎‏اقامه کند یا نمی تواند؟ جواب مسأله را مرقوم فرمایید که مورد حاجت است.‏

بسمه تعالی، در فرض مسأله، در صورتی که در یکی از دو قریه، قصد‎ ‎اقامت ده روز بنماید، نماز تمام است و رفت و آمد به قریۀ دیگر مانع ندارد.

[سؤال 2996]‏ ‏ ‏ ‏----> 1301

‏5. شخصی از وطن خود، به شهری که وطنش نیست وارد می شود و در آن شهر‏‎ ‎‏قصد ده روز می کند و از اول، قصد دارد که برای تفریح ـ کمتر چهار فرسخ ـ از شهر‏‎ ‎‏خارج شود آیا با خارج شدن از شهر، قصدش صحیح است؟‏

بسمه تعالی، قصد خروج به کمتر از چهار فرسخ، به مقدار یکی دو ساعت‎ ‎ضرر ندارد.

[سؤال 2997]‏ ‏ ‏ ‏----> 5657

‏3. کسی که قصد اقامه ده روز در جایی می کند اگر از اول قصدش این باشد که هر‏‎ ‎‏روز مثلاً به مادون مسافت یک ساعت الی دو ساعت برود و برگردد این قصد صحیح‏‎ ‎‏است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر در حین نیت اقامت ده روز قصد کند که در تمام ده روز‎ ‎روزانه ولو یک ساعت یا دو ساعت از محل اقامت خارج شود صدق‎ ‎اقامت ده روز و ترتب حکم آن محل اشکال است.


‎[[page 217]]‎[سؤال 2998]‏ ‏ ‏ 1493‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 24 / 7 / 1361‏

‏دفتر محترم حضرت امام خمینی‏

‏احتراماً؛ به عرض می رساند مسأله ای شرعی مورد سؤال دانشجویان (غیر بومی)‏‎ ‎‏این مدرسۀ عالی می باشد که به شرح ذیل به استحضار می رساند:‏

‏ساختمان و کلاس های این مدرسۀ عالی در محلی در حدود 4 کیلومتری کاشان و‏‎ ‎‏در جادۀ کاشان ـ فین می باشد و ما بین این مدرسه و شهر کاشان، روستای دیزچه واقع‏‎ ‎‏شده که تقریباً چسبیده به کاشان می باشد و سپس روبه روی این مدرسۀ عالی، روستای‏‎ ‎‏فین بزرگ و بعد از حدود 2 کیلومتر، روستای فین کوچک و باغ امیرکبیر می باشد. در‏‎ ‎‏این حد فاصل حاشیۀ جاده اکثراً به صورت منازل، ساختمان، فروشگاه، تعمیرگاه و در‏‎ ‎‏میان آن ها نیز بعضاً مزارع کوچک مشاهده می شود؛ تقریباً می توان گفت دیوار شهر از‏‎ ‎‏محل مدرسۀ عالی قابل رؤیت نمی باشد و نیز صدای اذان شهر به گوش نمی رسد؛ لذا‏‎ ‎‏مشکلی که برای دانشجویان غیر بومی پیش آمده این است که چون معمولاً برای‏‎ ‎‏ماندن در این شهر باید قصد 10 روز ماندن در کاشان را بنمایند و نیز هر روز بالاجبار‏‎ ‎‏این مسافت را باید بروند و برگردند (چون خانه های اکثر ایشان در داخل شهر کاشان‏‎ ‎‏می باشد) با توجه به این تفاصیل:‏

‏1. آیا می توانند قصد 10 روز بنمایند و نماز را تمام بخوانند؟ و یا این که به علت‏‎ ‎‏خروج هر روزه و احتمالاً بازگشت به کاشان در بعد از ظهر، مسافر محسوب شده و‏‎ ‎‏نماز را باید شکسته بخوانند؟ یا این که نسبت به این فاصله، دائم السفر محسوب‏‎ ‎‏می شوند و باید نماز را تمام بخوانند؟‏

‏این دانشجویان، موضوع فوق را از علمای محترم محلی در کاشان نیز سؤال‏‎ ‎‏نموده اند ولیکن جواب های مختلفی دریافت نموده اند؛ لذا چنانچه این مسأله را به نظر‏‎ ‎‏علمای کاشان محوّل می فرمایید، نام ایشان را نیز ذکر فرمایید تا فقط یک جواب را ما‏
‎[[page 218]]‎‏مستند قرار داده و دانشجویان را به پیروی از آن راهنمایی نماییم.‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد، می خواهد در مجموع، ده روز در شهر بماند،‎ ‎بعد از تحقّق قصد، رفت و آمد تا مدرسه، بلکه تا کمتر از چهار فرسخ،‎ ‎قصر نیست و نماز تمام است و الاّ در صورتی که از اول می خواهد هر روز‎ ‎رفت و آمد نماید، قصد محقّق نمی شود و نماز شکسته است.

[سؤال 2999]

‏2. مسأله دیگر این که چنانچه دانشجویان غیر بومی مورد سؤال الف، می بایست‏‎ ‎‏نماز خود را شکسته بخوانند و تا این تاریخ، نماز خود را درست خوانده باشند،‏‎ ‎‏تکلیفشان چیست؟ نمازهای گذشتۀ خود را اعاده نمایند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، آنچه را برخلاف وظیفه انجام داده باید قصراً قضا نماید.

[سؤال 3000]‏ ‏ ‏ 1494‏

 ‏ بسم الله‌ الرحمن الرحیم‏

‏1. فی تحریر الوسیلة (موضوع قواطع السفر، المسألة: 7): هاتان الساعتان فی کلّ‏‎ ‎‏عشرة أیام أم فی کلّ یوم من هذه الأیام العشرة؟‏

بسمه تعالی، بل ساعتان فی کلّ العشرة.

‏2. إذا نوی أحدهم الإقامة فی مدینة، عشرة أیام ثمّ طال به البقاء فیها أکثر من الأیام العشرة تلک. هل‏‎ ‎‏تتجدّد شرایط حرکته داخلها... أم تتحوّل حرکته فی تلک المدینة کأیّ مواطن من مواطنیها؟‏

بسمه تعالی، لا تتجدّد الشرائط. نعم یجوز له الخروج عنه محلّ الإقامة بما دون المسافة ‎ ‎ولا تقصر الصلاة بذلک.

[سؤال 3001]‏ ‏ ‏ 1495‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 / 4 / 1361‏

‏دفتر حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته‏

‏با درود فراوان به ساحت مقدس رهبر کبیر انقلاب جمهوری اسلامی ایران و سلام‏
‎[[page 219]]‎‏بر روان پاک شهیدان راه حق و حقیقت که آزادی خویش را مرهون ایثار و از‏‎ ‎‏خودگذشتگی آن ها می دانم. چون در رابطه با کارم مسأله ای شرعی پیش آمده است با‏‎ ‎‏شما مشورت می کنم، خواهشمندم شخصاً راهنمایی فرمایید.‏

‏این جانب یکی از خدمتگزاران و عضو پرسنل بنیاد مستضعفان شهرضا، نظر به‏‎ ‎‏این که محل تولدم در قریۀ اسفرجان 50 کیلومتری شهرضا می باشد، حالیه ماه مبارک‏‎ ‎‏رمضان را قصد نموده و روزه و نماز را به صورت کامل انجام می دهم، لذا چون کار‏‎ ‎‏بنیاد به صورتی است که می بایست همه روزه و یا بعضی از اوقات به اطراف (بیش از‏‎ ‎‏حد ترخص) بروم، مراتب ذیل را معروض می دارم:‏

‏1. نتیجۀ نماز و روزه ام چگونه است و آیا قصد شکسته می شود یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت توجه داشتید که در ضمن ده روز، بیش‎ ‎از یکی دو ساعت از محل اقامت خارج می شوید قصد اقامت صحیح‎ ‎نیست و نماز و روزه قصر است.

‏2. غیر از ماه مبارک رمضان که همه روزه یا هفته ای یکی دو روز به زادگاه اصلی خودم می روم، نماز و‏‎ ‎‏روزه ام به چه صورت است؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در محل کار و بین راه حکم مسافر دارید.

‏3. آیا محل کار (بنیاد مستضعفان شهرضا) که مدت دو سال و نیم در آن جا مشغول هستم جزء وطن‏‎ ‎‏دوم محسوب می شود یا نه؟‏

بسمه تعالی، بدون قصد زندگی دائمی، وطن محسوب نمی شود.

[سؤال 3002]‏ ‏ ‏ ‏----> 2328

‏3. آیا آوارگانی که در شهری سکنا دارند یا دانش آموزانی که در تهران برای کسب‏‎ ‎‏دانش رفته اند و قصد اقامت کرده اند و هر روز صبح باید به مدرسه بروند و بین منزل و‏‎ ‎‏محل کار و مدرسه آن ها بیش از حد ترخص باشد و صبح که باید بروند و ظهر یا قبل از‏‎ ‎‏ظهر به مقدار کمی به منزل اقامت می رسند، آیا نماز این گونه اشخاص قصر است یا‏‎ ‎‏تمام؟ و روزه چطور؟‏


‎[[page 220]]‎بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت ده روز بنا دارند روزانه از محل اقامت‎ ‎تا بیش از حد ترخص خارج شوند، قصد اقامت صحیح نیست؛ ولی اگر‎ ‎بعداً تصمیم به خارج شدن گرفتند، تا سفر جدید پیش نیامده حکم اقامت‎ ‎به قوّت خود باقی است.

[سؤال 3003]‏ ‏ ‏ 1496‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت مستطاب الزعیم الامام الخمینی، مدّ ظله العالی ‏

‏چه می فرمایید دربارۀ شخصی که در تهران قصد اقامت عشره کرده است (در‏‎ ‎‏خیابان و میدان شوش مثلاً) و می خواهد برود شمیران، نسبت به صوم و صلاة مقیم‏‎ ‎‏مذکور، اقامۀ او به هم می خورد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد داشته که از محل اقامه در بین ده روز خارج‎ ‎شود و قصد دارد که بیش از دو ساعت برود یا فاصله به حد مسافت است،‎ ‎قصد محقّق نشده و نماز او شکسته است؛ و اگر چنین قصدی نداشته و بعد‎ ‎از خواندن یک نماز چهار رکعتی بنای رفتن پیدا کرده، اگر کمتر از مسافت‎ ‎باشد قصد به هم نمی خورد و در صورت مسافت بودن فاصله، حکم مسافر‎ ‎پیدا می کند. 

[سؤال 3004]‏ ‏ ‏ 1497‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏طلابی که ساکن قم نیستند، در صورتی که به جمکران بروند نمازشان تمام است‏‎ ‎‏یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر قصد ماندن ده روز در قم ندارند، نمازشان قصر است و اگر‎ ‎قصد دارند و در حین قصد می دانند که در بین ده روز به جمکران می روند،
‎[[page 221]]‎در صورتی که بیش از دو ساعت قصد نداشته باشند، قصد محقّق است و‎ ‎نماز تمام است و اگر بعد از تحقّق قصد و ماندن ده روز یا خواندن یک نماز‎ ‎چهار رکعتی بنای رفتن پیدا کنند، ضرر ندارد و حکمِ تمام، باقی است.

[سؤال 3005]‏ ‏ ‏ ‏----> 2928

‏4. مسجد جمکران و شهر قائم و سالاریه و شهرک های تازه ساخته شدۀ اطراف قم‏‎ ‎‏آیا جزء شهر قم است یا خارج از شهر قم؟‏

بسمه تعالی، این گونه امور موکول به نظر عرف است.

[سؤال 3006]‏ ‏ ‏ ‏----> 1797

‏5. مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند و از روز اول هم قصد دارد که در‏‎ ‎‏بین ده روز به اطراف آن جا که به 5 / 22 کیلومتر شرعی نمی رسد برود آیا‏‎ ‎‏هر روز‏‎ ‎‏می تواند دو ساعت ـ هر وقت از شبانه روز خواست ـ برود و برگردد؟ و آیا در این‏‎ ‎‏صورت،‏‎ ‎‏قصدش به هم نمی خورد؟‏

بسمه تعالی، در تمام ده روز، فقط یک بار به مقدار یک ساعت تا دو ساعت‎ ‎مانع ندارد.

[سؤال 3007]‏ ‏ ‏ ‏----> 804

‏2. با توجه به فتوای آن مفتی عظیم الشأن در مورد کسانی که در مسافرت قصد ده‏‎ ‎‏روز می کنند، از حد ترخص به مقدار چند ساعت می توانند خارج شوند و به قصدشان‏‎ ‎‏لطمه ای وارد نمی شود؟ بفرمایید که آیا می توانند در همان محلی که (به حد ترخص‏‎ ‎‏است) رفته اند نماز بخوانند یا باید برگردند به محلی که قصد کرده اند و در آن جا‏‎ ‎‏نمازشان را تمام بخوانند؟‏

بسمه تعالی، می تواند در آن مقصد هم نماز بخواند و در فرض سؤال، باید‎ ‎تمام بخواند.


‎[[page 222]]‎ [سؤال 3008]‏ ‏ ‏ 1498‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس آیت الله‌ العظمی نایب الامام امام خمینی، أدام الله‌ ظله‏

‏1. در رساله تحریر، مسأله 7 می فرمایید: «هرگاه قصدش این باشد که از محل‏‎ ‎‏اقامت بیش از دو سه ساعت، به کمتر از مسافت بیرون برود و حتی شب هم بماند، در‏‎ ‎‏آن اشکال است» و لازمۀ اشکال، نماز جمع است. و در توضیح مسأله 1338‏‎ ‎‏می فرمایید: «شکسته بخواند». تکلیف مقلدین چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت، نیت خروج به کمتر از مسافت بیش از‎ ‎یکی دو ساعت داشته باشد، قصد اقامت صحیح نیست و نماز شکسته‎ ‎است.

[سؤال 3009]

‏2. در تحریر، بیرون رفتن به باغات و مزارع را می فرمایید: «اشکال ندارد»؛ آیا‏‎ ‎‏تکرار و قصد تکرار هم اشکال در آن نیست؟‏

بسمه تعالی، رفتن به محدودۀ محل اقامت اگر تکرار هم شود اشکال ندارد.

[سؤال 3010]

‏3. در تحریر می فرمایید: «خروج از حد ترخص برای قاصد عشره مضر نیست و‏‎ ‎‏باید تمام بخواند» و در توضیح المسائل دارد که با قصد خروجش از حد ترخص،‏‎ ‎‏شکسته بخواند. حکم مسأله چه نحو است؟‏

بسمه تعالی، اگر بعد از تحقق قصد اقامت و خواندن یک نماز چهار رکعتی‎ ‎بنا گذاشت خارج شود، هر چند ساعت خارج شود، مضر به اقامت نیست.

[سؤال 3011]

‏4. هرگاه کسی در جایی ده روز قصد کند و بعد از ده روز یا پس از خواندن یک‏‎ ‎‏نماز چهار رکعتی به اطراف آن جا برود و برگردد؛ در صورتی که کمتر از مسافت باشد،‏
‎[[page 223]]‎‏ولی تکرار کند، حکم نماز و روزه اش چیست؟‏

بسمه تعالی، حکم اقامت به حال خود باقی است.

[سؤال 3012]‏ ‏ ‏ 1499‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران‏

‏با درود و سلام خدمت شما و رزمندگان عزیز اسلام و آرزوی پیروزی نهایی‏‎ ‎‏مسلمانان بر کفر جهانی ‏

‏در مورد مسأله 1338. «مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، اگر از اول‏‎ ‎‏قصد داشته باشد که در بین ده روز به اطراف آن جا برود، چنانچه جایی که می خواهد‏‎ ‎‏برود، از مقدار ترخص دورتر نباشد، باید در همۀ ده روز نماز را تمام بخواند و اگر از‏‎ ‎‏مقدار ترخص دورتر باشد، باید در تمام ده روز نماز را شکسته بخواند؛ ولی چنانچه‏‎ ‎‏بخواهد یک ساعت یا دو ساعت برود و برگردد، در همۀ ده روز باید نمازش را تمام‏‎ ‎‏بخواند».‏

‏خواهشمند است در مورد مسأله فوق که آیا در مدت ده روز اول، هر روز می تواند‏‎ ‎‏به مدت یک ساعت یا دو ساعت برود و برگردد، یا این که در مدت ده روز فقط یک بار‏‎ ‎‏می تواند به مدت یک یا دو ساعت برود و برگردد؛ و همچنین در مورد رفت و برگشت‏‎ ‎‏ده روز دوم و سوم، فتوای شرعی را اعلام فرمایید.‏

بسمه تعالی، در فرض مسأله، در تمام ده روز اقامه باید قصد بیشتر از یک‎ ‎مرتبه به مقدار یک ساعت بیرون رفتن نداشته باشد؛ ولی بعد از تحقق‎ ‎قصد اقامه و خواندن نماز چهار رکعتی، بیرون رفتن هر روز به هر مدت،‎ ‎کمتر از مسافت شرعی مانع ندارد.

[سؤال 3013]‏ ‏ ‏ ‏----> 1797

‏6. اگر در بین ده روز ـ که شخصی قصد کرده بماند ـ منصرف شد، آیا اگر خواست‏
‎[[page 224]]‎‏قصدش به هم بخورد، لازم است که از 5 / 22 کیلومتر‏‎ ‎‏خارج شود یا اگر‏‎ ‎‏فقط نیت بکند‏‎ ‎‏که به هم بزند، کافی است؟‏

بسمه تعالی، بعد از قصد و خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی، تا سفر‎ ‎جدید انجام نگرفته حکم اقامت باقی است.

[سؤال 3014]‏ ‏ ‏ ‏----> 1488

‏2. استقرّ حکم الإقامة لدی أحد المکلّفین فی طهران، ثمّ علم أنّه سیسافر سفراً‏‎ ‎‏شرعیاً بعد ثلاثة أیّام، فهل یصحّ عنه الصوم فی هذه الحالة کذلک؟‏

بسمه تعالی، یصحّ منه الصوم بعد استقرار حکم التمام ما لم ینشأ سفراً‎ ‎جدیداً.

[سؤال 3015]‏ ‏ ‏ ‏----> 965

‏2. بعد از ده روز ماندن آیا می توان به بیش از مسافت شرعی رفت؟ در چه‏‎ ‎‏شرایطی؟‏

بسمه تعالی، اگر هنگام قصد اقامت بنا دارد بیش از یکی دو ساعت از‎ ‎محلۀ محل اقامت خارج شود، نیت اقامت صحیح نیست ولی اگر بعداً‎ ‎چنین بنایی پیدا شود تا ‏[‏از‏]‏ چهار فرسخ شرعی خارج نشده حکم اقامت‎ ‎باقی است.

[سؤال 3016]‏ ‏ ‏ 1500‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏دفتر استفتای امام، محترماً این جانب مدت 7 سال است در مجتمع فولاد اهواز که‏‎ ‎‏در 15 کیلومتری شهر اهواز است مشغول کار می باشم و محل سکونتم داخل شهر و‏‎ ‎‏فاصلۀ منزل تا محل کار 21 کیلومتر می باشد. با توجه به این که قصد ماندن دائمی در‏‎ ‎‏اهواز و (در هر جای دیگر) را ندارم، تکلیف نماز و روزه ام چه می باشد؟‏

‏ضمناً از زمانی که مرجع تقلید مشخص انتخاب کرده ام، امام خمینی بوده است و‏
‎[[page 225]]‎‏ظرف 7 سال گذشته تا کنون نمازم را تمام می خوانده و در محل کار روزه می گرفته ام.‏‎ ‎‏زادگاهم در بفره، 40 کیلومتری سبزوار است و نمی دانم به آن جا بر می گردم یا نه.‏‎ ‎‏تکلیف نماز و روزه ام در قریه بفره که در آن جا ملک هم دارم چیست؟‏

‏تعداد زیادی از همکارانم، شرایط مشابه دارند و نمازشان را در محل کار تمام‏‎ ‎‏می خوانند. لطفاً راهنمایی بفرمایید. در ضمن همسران ما چه تکلیفی دارند؟ یادآوری‏‎ ‎‏می شود که منزل مسکونی در اهواز، از خودم می باشد. از شما بسیار متشکریم.‏

بسمه تعالی، اگر با قصد ده روز در اهواز بمانید و بعد از ده روز به محل کار‎ ‎رفت و آمد کنید، نماز شما تمام است و می توانید روزه بگیرید و در غیر این‎ ‎صورت، حکم مسافر دارید و در وطن اصلی تا اعراض نکرده اید، نماز شما‎ ‎تمام است.

[سؤال 3017]‏ ‏ ‏ 1501‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی‏

‏پس از عرض سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر آن حضرت تا قیام بقیة الله‌؛ با‏‎ ‎‏توجه به این که عده ای از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز که فعلاً‏‎ ‎‏مشغول به تحصیل در این دانشکده می باشند، مجبورند هر روز فاصلۀ شهر شیراز تا‏‎ ‎‏دانشکده را که برابر 15 کیلومتر است طی کنند، آیا اگر بتوانند ده روز متوالی در شهر‏‎ ‎‏شیراز و یا در خوابگاه دانشکده اقامت کنند، می توانند بعد از این مدت، با توجه به‏‎ ‎‏رفت و برگشت و مسافت فوق، نماز و روزه شان را کامل بگیرند؟ در غیر این صورت،‏‎ ‎‏خواهشمند است تعیین تکلیف برای این عده از دانشجویان بنمایید. قابل تذکر است‏‎ ‎‏که دانشجویان فوق موطن اصلی شان شیراز نبوده و فقط جهت تحصیل به این شهر‏‎ ‎‏آمده اند و مسکن و خوابگاه آن ها نیز در شهر شیراز واقع است.‏

بسمه تعالی، در فرض مذکور، نماز تمام و روزه صحیح است.


‎[[page 226]]‎[سؤال 3018]‏ ‏ ‏ ‏----> 5165

‏3. در مورد مسأله 1347 رسالۀ آن حضرت که فرموده اید: «مسافری که قصد کرده‏‎ ‎‏ده روز در محلی بماند، اگر بیش از ده روز در آن جا بماند، تا وقتی مسافرت نکرده،‏‎ ‎‏باید نمازش را تمام بخواند و لازم نیست دوباره قصد ماندن ده روز کند». خواهشمندم‏‎ ‎‏تعیین فرمایید که مقصود از مسافرت در این جا، طی کردن حد شرعی است، و یا‏‎ ‎‏گذشتن از حد ترخص هم مسافرت محسوب می شود؟‏

بسمه تعالی، منظور، سفر شرعی به مقدار مسافت است.

[سؤال 3019]‏ ‏ ‏ 1502‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏با درود به رهبر کبیر انقلابمان امام خمینی و با درود به تمامی شهیدان راه حق و با‏‎ ‎‏درود به شما برادران عزیز انقلابی در دفتر امام‏

‏من یکی از خواهران جنگ زدۀ خرمشهری می باشم که بر اثر جنگی که بر این ملت‏‎ ‎‏انقلابی تحمیل شده، خانه و کاشانۀ خود را ترک کرده و به شهر مقدس قم آمدم. بعد از‏‎ ‎‏هشت ماه اقامت در قم، به علت انتقال شغل پدر، به اندیمشک رفتیم و الآن یازده ماه از‏‎ ‎‏زندگی من در اندیمشک می گذرد. سؤال من در این جا این است که با ورود ما به‏‎ ‎‏اندیمشک نمازمان به چه صورت می باشد؟ آیا باید نماز را تمام و یا شکسته بخوانیم؟‏

‏آیا وقتی که ما از اندیمشک، قصد رفتن به اهواز را داشته باشیم و بعد از دو روز‏‎ ‎‏ماندن در اهواز، به اندیمشک برگشتیم، در این جا باید نماز را به چه شکلی بخوانیم؟‏‎ ‎‏من از موقعی که به اندیمشک آمدم تا به حال، یازده بار از اندیمشک به قصد قم و یا‏‎ ‎‏اهواز مسافرت کردم و هنگامی که بر می گردم، اگر تا ده روز قصد سفر نداشته باشم،‏‎ ‎‏نمازم را تمام می خوانم و اگر ده روز تمام شد، باز هم برای ده روز دیگر نیت می کنم که‏‎ ‎‏نمازم را تمام بخوانم؛ ولی اگر از سفر برگشتم و قصد ماندن ده روز را ندارم، نمازم را‏‎ ‎‏شکسته می خوانم. نمی دانم تا این جا که من نماز خواندم آیا نماز من اشکالی داشته یا‏
‎[[page 227]]‎‏نه؟ من در این نماز شک کردم که شاید اشتباه باشد.‏

بسمه تعالی، در غیر وطن اگر قصد اقامت ده روز نکنید، نماز شکسته‎ ‎است؛ و با قصد ده روز، تا مسافرتی پیش نیاید، نماز تمام است و تجدید‎ ‎قصد، لازم نیست.

[سؤال 3020]‏ ‏ ‏ 1503‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 7 / 5 / 1361‏

‏قم، دفتر محترم امام خمینی‏

‏این جانب مقلد امام خمینی هستم که وطن اصلی این جانب، مازندران می باشد و‏‎ ‎‏برای پیشبرد زندگی به اصفهان عزیمت نموده و در کارخانۀ دولتی ذوب آهن استخدام‏‎ ‎‏شده ام و محل سکونت تا کارخانه، دوازده کیلومتر می باشد. شرایط نماز و روزۀ بنده‏‎ ‎‏چطور است؟ به امید پیروزی رزمندگان اسلام و طول عمر امام‏

بسمه تعالی، بدون قصد ماندن ده روز در یکی از دو محل، حکم مسافر‎ ‎دارید؛ و اگر قصد ده روز در یکی از دو محل کنید و بعد از ده روز به محل‎ ‎دیگر بروید، تا سفر شرعی نکرده اید، نماز شما تمام است.

[سؤال 3021]‏ ‏ ‏ 1504‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 7 / 11 / 1361‏

‏حضور محترم آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام بقاؤه الشریف‏

‏محترماً به عرض می رساند: در مسأله 1338 توضیح المسائل آن جناب آمده است:‏‎ ‎‏کسی که قصد اقامت ده روز در محلی را بنماید، اگر در عرض ده روز از حد ترخص‏‎ ‎‏خارج نشود، نمازش صحیح است؛ فقط در عرض ده روز، دو ساعت مجاز است از‏‎ ‎‏حد ترخص خارج شود.‏

‏1. بعد از ده روز اگر به قصد خود ادامه دهد، آیا می تواند کمتر از حد مسافرت و به‏‎ ‎‏طور نامحدود، از حد ترخص خارج شود یا این که باز محدود است؟‏


‎[[page 228]]‎بسمه تعالی، مانع ندارد و نماز شکسته نمی شود.

‏2. محل شهرک که با شهر فاصله دارد، اگر نرده کشی و تأسیسات اداری باشد ـ  مثل نیروی هوایی و‏‎ ‎‏پادگان ـ متصل به شهر محسوب می شود یا حتماً باید منازل مسکونی باشد که متصل به شهر محسوب‏‎ ‎‏شود؟ باید دانست که این نرده کشی 5 کیلومتر است.‏

بسمه تعالی، میزان، نظر عرف است و در فرض مسأله، دو محل محسوب است.

‏3. روزه و نمازی که قبل از دانستن این که امام در فتوای خود، محل سکونت غیر وطن را مانند مسافر‏‎ ‎‏می داند خوانده و گرفته شده است چه صورت دارد؟ با این که ما نماز و روزه را مانند وطن درست‏‎ ‎‏خوانده ایم، آیا قضای نماز و روزه لازم است یا نه؟‏

بسمه تعالی، آنچه بر خلاف وظیفه عمل شده، باید قضا شود.

‏4. توضیحاً این که ما قبل از آمدن امام به وطن، از شخص دیگری تقلید می کردیم که شش ماه ماندن در‏‎ ‎‏محل یا بیشتر از آن را در‏‎ ‎‏حکم وطن می دانست. قبل از وقتی که به امام رجوع شود ـ شاید حدود کمتر‏‎ ‎‏از یک سال ـ در این مسأله که امام می گویند: در غیر وطن ماندن برای هر چند سال که باشد، حکم‏‎ ‎‏مسافر بر ما بار است، ما نماز و روزه را مانند وطن به جا آورده ایم. تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر مطابق تقلید صحیحی عمل کرده اید قضا ندارد.

‏خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار، والسلام‏

[سؤال 3022]‏ ‏ ‏ ‏----> 2835

‏3. اگر کسی در جایی قصد اقامت نمود و پس از آن، هر روز می خواهد برای‏‎ ‎‏کارکردن، به مادون مسافت برود ـ که تقریباً هشت ساعت کار کند ـ و برگردد به محل‏‎ ‎‏اقامه، تا زمانی که به حد مسافت نرفته باشد، آیا نمازهای او قصر است یا تمام؟ و آیا‏‎ ‎‏اگر از اول، قصد چنین کاری را داشته که بعد از ده روز، برای کارکردن برود و برگردد،‏‎ ‎‏یا تصادفاً چنین تصمیمی را اتخاذ کرده، فرق دارد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر بعد از ده روز، به کمتر از مسافت رفته، نماز او تمام است؛‎ ‎هر چند از اول قصد آن را داشته باشد.

[سؤال 3023]‏ ‏ ‏ ‏----> 1494

‏2. إذا نوی أحدهم الإقامة فی مدینة، عشرة أیام ثمّ طال به البقاء فیها أکثر من الأیام‏
‎[[page 229]]‎‏العشرة تلک. هل تتجدّد شرایط حرکته داخلها... أم تتحوّل حرکته فی تلک المدینة کأیّ‏‎ ‎‏مواطن من مواطنیها؟‏

بسمه تعالی، لا تتجدّد الشرائط. نعم یجوز له الخروج عنه محلّ الإقامة بما‎ ‎دون المسافة ولا تقصر الصلاة بذلک.

[سؤال 3024]‏ ‏ ‏ ‏----> 1289

‏3. اگر جنگ زده ای که در آبدانان سکونت دارد می خواهد به جایی که تقریباً پانزده‏‎ ‎‏کیلومتر از محل اقامت فاصله دارد مسافرت کند در آن جا نماز را چگونه باید به جا‏‎ ‎‏آورد. ‏

بسمه تعالی، اگر در آبدانان قصد ماندن ده روز کرده است با رفتن 15‎ ‎کیلومتر نماز شکسته نمی شود و باید تمام بخواند و اگر قصد نکرده شکسته‎ ‎است.

[سؤال 3025]‏ ‏ ‏ ‏----> 5588

‏2. شخص مسافر در ماه رمضان اگر چنانچه قصد اقامه نماید، اگر شب بیش از‏‎ ‎‏هشت فرسخ از محل اقامه دور شود و دوباره بازگردد آیا اقامۀ او به هم می خورد و‏‎ ‎‏مسافر محسوب می گردد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اقامه به هم می خورد.

[سؤال 3026]‏ ‏ ‏ ‏----> 1040

‏9. ما حکم من نوی الإقامة فی بلدٍ خرج منها إلی ما دون المسافة بعد صلاة رباعیة‏‎ ‎‏واحدة، ثمّ عاد، فهل یحتاج إلی نیّة جدیدة فی صورة بقائه خارج البلد أکثر من ساعتین‏‎ ‎‏ولم یکن فی نیّته بدایةً الخروج؟‏

بسم الله‌ الرحمن الرحیم، لا تبطل الإقامة بعد ما تحققت علی الوجه‎ ‎الصحیح إلاّ بالسفر الشرعی.


‎[[page 230]]‎[سؤال 3027]‏ ‏ ‏ 1505‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏کسی که ده روز در جایی قصد اقامت نماید و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی‏‎ ‎‏ناچار شود از حد ترخص خارج شود و احیاناً یک یا دو روز در آن جا بماند و دوباره به‏‎ ‎‏محل اقامت خود بازگردد آیا قصد او به هم می خورد؟‏

بسمه تعالی، چنانچه کمتر از چهار فرسخ فاصله باشد در فرض مسأله‎ ‎ضرر به قصد اقامه او نمی زند و اگر چهار فرسخ یا بیشتر باشد قصد به هم‎ ‎می خورد.

[سؤال 3028]‏ ‏ ‏ ‏----> 2097

‏2. کسی که در محلی قصد اقامت ده روز را کرده بدون در نظر داشتن این که ممکن‏‎ ‎‏است در بین ده روز سفرهایی کمتر از سفر شرعی برایش پیش آید نماز و روزه او قبل‏‎ ‎‏و بعد از سفرهای پیش آمده چه حکمی دارد؟ و اگر از اول بخواهد در بین این ده روز‏‎ ‎‏سفرهای بیشتر از حد ترخص کند نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ ‏

بسمه تعالی، اگر قصد اقامت ده روز با شرایط آن متحقق شده تا سفر‎ ‎شرعی جدید پیش نیامده حکم اقامت باقی است و اگر از اول قصد خروج‎ ‎از محل اقامت بیش از یکی دو ساعت دارد قصد اقامت محقق نشده است.

[سؤال 3029]‏ ‏ ‏ ‏----> 712

‏2. اگر با قصد اقامۀ عشرة ایّام، یک نماز چهار رکعتی شروع کند و در رکعات یا‏‎ ‎‏افعال آن شک کند، اگر امام یا مأموم باشد و رجوع به حافظه کند و بعد از همین نماز از‏‎ ‎‏قصد اقامه برگشت نماید، آیا باقی بر تمام بماند یا نه؟ و آیا فرق بین شک در رکعات و‏‎ ‎‏افعال رکنی و بین افعال و واجبات غیر رکنی هست که اگر در قسم اول شک کند و‏‎ ‎‏رجوع به حافظه نماید یا کثیر الشک باشد و بنا بر انجام گذارد، با شک در قسم ثانی که‏‎ ‎‏شک در افعال غیر رکنی است فرق کند؟ با توجه به مسأله 32 و 34 از عروه و تعلیقه.‏


‎[[page 231]]‎بسمه تعالی، در فرض شک در رکعات و رجوع به حافظ و برگشت از قصد‎ ‎اقامت، احتیاط ترک نشود.

[سؤال 3030]‏ ‏ ‏ 1506‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏اگر شخصی با رعایت شرایط، در محلی قصد اقامت ده روز کند، ولی بعداً برای‏‎ ‎‏کاری پیش بینی نشده بخواهد بیش از یک بار و بیشتر از چند ساعت تا کمتر از مسافت‏‎ ‎‏5 / 22 کیلومتر از محل اقامت خود خارج شود، آیا به اقامت او ضرر می زند؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول، قصد خروج نداشته و حداقل یک نماز چهار‎ ‎رکعتی را با نیت اقامت خوانده است، بعد از آن خارج شدن به مقدار‎ ‎کمتر  از مسافت شرعی، هر چند بار و چند ساعت به قصد اقامت ضرر‎ ‎نمی زند. 

[سؤال 3031]‏ ‏ ‏ 1507‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 3 / 1361‏

‏حضور مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏ضمن عرض خالصانه ترین سلام خدمت جناب عالی، به عرض می رساند:‏‎ ‎‏این جانب مدت نه سال است که به استخدام ذوب آهن اصفهان درآمده ام. از این‏‎ ‎‏مدت، شش سال در فولاد شهر (شهر مسکونی کارکنان ذوب آهن) ساکن می باشم که‏‎ ‎‏فاصلۀ آن تا کارخانه پانزده کیلومتر می باشد. قبلاً از مرجع دیگری تقلید می نمودم که‏‎ ‎‏نماز و روزه ام را به طور کامل به جا می آوردم و اکنون از جناب عالی تقلید می نمایم. با‏‎ ‎‏در نظر گرفتن این که حقیر مشخص نیست که چه مدت (از 5 تا 20 سال) در این شهر‏‎ ‎‏ساکن باشم. همچنین در هیچ شهری خانه یا زمین از خود ندارم. پدرم در تهران خانه‏‎ ‎‏دارد که وطن ما آن جا می باشد. طبق قانون کار مدت مرخصی سالیانۀ ما یک ماه در‏‎ ‎‏سال است که از این مدت پانزده روز آن جهت دید و بازدید از والدین و مسافرت و‏
‎[[page 232]]‎‏پیش آمدهای ضروری مصرف می شود و بقیه هم کفاف روزه های قضا شده را تا سال‏‎ ‎‏آینده نمی دهد. خواهشمند است تکلیف حقیر و امثال این جانب را در این مورد‏‎ ‎‏روشن فرمایید. والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، اگر در فولادشهر یا در ذوب آهن با قصد ده روز بمانید، بعد از‎ ‎آن می توانید در هر دو محل رفت و آمد کنید و نماز را تمام بخوانید و روزه‎ ‎بگیرید و تا سفر شرعی نکرده اید نماز تمام و روزه صحیح است. و اگر‎ ‎قصد ماندن در یکی از دو محل را نکنید، حکم مسافر دارید و نمی توانید‎ ‎روزه بگیرید، ولی قضای روزه ها را نباید تا سال بعد تأخیر بیندازید.

[سؤال 3032]‏ ‏ ‏ 1508‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 26 / 2 / 1362‏

‏محضر رهبر کبیر انقلاب، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏پس از ابلاغ سلام رزمندگان و طلاب مستقر در جبهه ها استدعا داریم ضمن دعای‏‎ ‎‏خیر، حکم مسائل زیر را ابلاغ فرمایید:‏

‏1. کسی که ده روز قصد اقامه می نماید و نمی داند که در این ده روز نمی تواند بیشتر‏‎ ‎‏از دو ساعت از حد ترخص خارج شود و رفت و‏‎ ‎‏هشت ساعت یا بیشتر، از حد‏‎ ‎‏ترخص خارج بود و پس از آن، نمازش را تمام و روزه اش را گرفته است، آیا نماز و‏‎ ‎‏روزه اش صحیح است یا خیر و باید قضای آن را به جا آورد؟‏

بسمه تعالی، اگر از اول، قصد رفتن بیش از دو ساعت نداشته، اعمالش‎ ‎صحیح است.

‏2. اگر کسی ده روز قصد اقامه نمود، می تواند تا دو ساعت از حد ترخص خارج شود و نماز او شکسته‏‎ ‎‏نمی شود. حال اگر کسی سی روز مردد در مکانی ماند، بعد از سی روز باید نمازش را تمام بخواند، ولو‏‎ ‎‏این که دو روز بماند. حال اگر در بین این دو روز که باید نمازش را تمام بخواند، برای دو ساعت از حد‏‎ ‎‏ترخص خارج شد، حکمش چیست؟‏

بسمه تعالی، تا به حد مسافت شرعی با قصد مسافت خارج نشده، نمازش تمام است.


‎[[page 233]]‎[سؤال 3033]

‏3. مسافر حداکثر چند ساعت می تواند خارج از حد ترخص باشد که صدمه به‏‎ ‎‏قصد اقامۀ او نزند؟‏

بسمه تعالی، از مسأله اول معلوم شد.

[سؤال 3034]‏ ‏ ‏ 1509‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏1. این جانب مهاجر خرمشهری می باشم و حال در روستایی اطراف اهواز به مدت‏‎ ‎‏ده ماه زندگی می کنم و کارم در روستایی دیگر می باشد؛ یعنی مسافت این دو روستا،‏‎ ‎‏سیزده کیلومتر است؛ ولی اگر در محل کارم باشم، نه اذان آن روستای خود را می شنوم‏‎ ‎‏و نه دیوار آخرین خانه های آن را می بینم. آیا نماز و روزه ام صحیح است و شکسته‏‎ ‎‏نیست؟ در ضمن، ساعات کارم از شش صبح الی یک بعد از ظهر می باشد.‏

بسمه تعالی، اگر بعد از تحقق اقامت در روستای محل سکونت، به‎ ‎روستای محل کار رفت و آمد می نمایید، حکم اقامت در فرض مرقوم، به‎ ‎قوت خود باقی است.

‏2. اشخاصی که مهاجر جنگی می باشند ولی به عنوان مثال، در منطقۀ ملا ثانی خانه خریدند، ولی نیت‏‎ ‎‏مراجعه به شهر اصلی خود را دارند، آیا وطن برای آن ها حساب نمی شود؟ حکم روزه و نمازشان‏‎ ‎‏چیست؟‏

بسمه تعالی، تنها خریدن خانه موجب صدق وطن نیست و حکم مسافر دارند.

‏3. مهاجران جنگی که قصد اقامت کرده اند، آیا می توانند از حد هشت فرسخ بگذرند و قبل از نماز ظهر‏‎ ‎‏و عصر، به همان جایی که قصد کرده اند برگردند؟‏

بسمه تعالی، با حصول سفر شرعی، حکم اقامت سابق از بین می رود و بدون نیت اقامت‎ ‎جدید، نماز قصر است و روزه صحیح نیست.

‏خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی، حتی کنار مهدی، خمینی را نگهدار. والسلام علیکم ورحمة الله‌‏‎ ‎‏وبرکاته‏


‎[[page 234]]‎[سؤال 3035]‏ ‏ ‏ 1510‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم رئیس دفتر امام خمینی، رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران‏

‏ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر و مرجع عالی قدر‏

‏من از شهری که در آن جا متولد شدم منتقل شده ام و الآن در شهر دیگری زندگی‏‎ ‎‏می کنم و عقیده دارم که چند سال دیگر که بازنشسته شدم در شهر دیگری زندگی کنم.‏‎ ‎‏با توجه به این که در شهری که فعلاً زندگی می کنم، محل کارم از منزل هشت کیلومتر‏‎ ‎‏دور است و من مجبورم هر روز به محل کارم بروم و برگردم.‏

‏1. در شهری که فعلاً زندگی می کنم، نماز و روزه ام را به چه ترتیب بایستی بخوانم‏‎ ‎‏و بگیرم، با توجه به کارم ؟‏

بسمه تعالی، محل کار اگر داخل شهر باشد، رفتن روزانه از منزل به محل‎ ‎کار، مضر به قصد اقامت نیست و همچنین اگر محل کار خارج شهر باشد‎ ‎ولی بعد از قصد صحیح اقامت در شهر و یک نماز چهار رکعتی، روزانه به‎ ‎آن جا می روید، حکم اقامت به حال خود باقی است. در غیر این دو‎ ‎صورت، در منزل و محل کار حکم مسافر دارید.

‏2. در زادگاهم با توجه به این که سالی یکی ـ دو مرتبه پهلوی پدر و مادرم می روم، نماز و روزه ام را به‏‎ ‎‏چه ترتیب بایستی بخوانم و بگیرم؟‏

بسمه تعالی، وطن اصلی تا اعراض نشده، به حکم وطن باقی است.

[سؤال 3036]‏ ‏ ‏ ‏----> 1323

‏3. شخصی قصد اقامه کرده است که ده روز در پادگان بماند تا نمازش را درست‏‎ ‎‏بخواند. آیا این شخص می تواند از پادگان به بیرون هم برود؟ اگر می تواند چقدر‏‎ ‎‏می تواند از پادگان دور شود؟ جواب را مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر از اول قصد خروج نداشته، بعد از تحقق قصد اقامه و
‎[[page 235]]‎خواندن نماز چهار رکعتی، خروج کمتر از چهار فرسخ ـ و لو مکرراً ـ ضرر‎ ‎ندارد.

[سؤال 3037]‏ ‏ ‏ 1511‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک آیت الله‌ العظمی رهبر عالی قدر انقلاب، امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏ضمن ابلاغ سلام و آرزوی موفقیت آن رهبر، عرض می شود: شخصی در محلی‏‎ ‎‏قصد عشره نموده و نماز و روزه اش را تمام می خواند؛ حال بنا بر جواز مسافرت‏‎ ‎‏بما  دون السفر، اگر این شخص در بین ده روز اتفاقاً به وطن خود مسافرت نماید، در‏‎ ‎‏صورتی که فاصله اش هشت فرسخ نباشد، آیا چون به وطن رسید قصدش به هم‏‎ ‎‏نمی خورد، ولو این که رفتن و اقامت و برگشتن، دو ـ سه ساعت بیشتر طول بکشد، یا‏‎ ‎‏این که قصدش به هم می خورد و بعد از برگشتن می بایستی یا قصد کند یا نمازش را‏‎ ‎‏شکسته بخواند؟ نظر مبارک خود را بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، قصد به هم نخورده است و نمازش تمام است‎ ‎و تجدید قصد لازم نیست.

[سؤال 3038]‏ ‏ ‏ ‏----> 813

‏3. إذا نوی الشخص السابق الإقامة فی بیته لمدّة عشرة أیّام، فهل هذا یعنی أنّ علیه‏‎ ‎‏أن لا یذهب إلی دائرته، إذا علمنا أنّ دائرته لا تبعد عن بیته (4 فراسخ)، بل أقلّ من‏‎ ‎‏ذلک؟‏

بسمه تعالی، إذا تحقّق الإقامة فی بیته فالذهاب إلی ما دون المسافة لا مانع‎ ‎منه، ولا یضرّ بإقامته.

[سؤال 3039]‏ ‏ ‏ ‏----> 5588

‏3. شخص مسافر در محلی قصد اقامه می نماید آیا در به هم خوردن قصد اقامه،‏‎ ‎‏دور شدن چهار فرسخ شرط است یا تا حد ترخص؟‏


‎[[page 236]]‎بسمه تعالی، بعد از محقّق شدن قصد اقامه، با رفتن به کمتر از چهار فرسخ‎ ‎حکم اقامه باقی است.

[سؤال 3040]‏ ‏ ‏ ‏----> 2230

‏2. اگر کسی که قصد داشته باشد ده روز در محلی غیر از وطن بماند اگر از آن جا به‏‎ ‎‏محله های دیگر همان شهر و یا روستاهای اطراف همان شهر رفت و آمد کند، در‏‎ ‎‏صورتی که فاصلۀ آن محله ها و روستاها تا محل قصد اقامت کمتر از 22 کیلومتر باشد،‏‎ ‎‏آیا نماز و روزۀ چنین شخصی قصر است؟ و اگر مجبور باشد برای انجام کارش هر‏‎ ‎‏روز بین دو محل و یا بین شهر و روستا که فاصله اش کمتر از 22 کیلومتر باشد،‏‎ ‎‏رفت و آمد نماید چطور؛ باز هم نماز و روزه قصر می شود؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، حکم مسافر دارید. بلی در صورتی که قصد‎ ‎ماندن ده روز در یک محل نمایید و بعد از آن، به کمتر از مسافت بروید،‎ ‎نماز شکسته نمی شود.

[سؤال 3041]‏ ‏ ‏ ‏----> 4299

‏2. شخصی در محلی قصد اقامۀ عشره نموده و بعد از خواندن یک یا دو نماز چهار‏‎ ‎‏رکعتی قرار شد در جای دیگر رفت و آمد کرده و توقّفش هم بیشتر از یکی دو ساعت‏‎ ‎‏است، آیا در این صورت قصد عشره اش به هم می خورد؟‏

بسمه تعالی، فاصلۀ محل دیگر تا محل قصد اقامت اگر کمتر از چهار‎ ‎فرسخ شرعی است، در فرض مرقوم، حکم قصد اقامت به قوّت خود باقی‎ ‎است و نماز تمام است.

[سؤال 3042]‏ ‏ ‏ ‏----> 6911

‏2. فردی هستم اهل کرمان، 13 سال می باشد که استخدام کارخانۀ ذوب آهن‏‎ ‎‏اصفهان هستم و در فاصلۀ 12 کیلومتری محل کار، سکونت دارم و همه روزه بایستی‏‎ ‎‏در این مسیر رفت و آمد نمایم، تکلیف نماز و روزۀ این جانب و سایر همکارانم که‏
‎[[page 237]]‎‏تقریباً همین حالت را دارند چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر در یک محل، قصد اقامت ده روز نمایید به طوری که در‎ ‎مجموع ده روز در همان محل بمانید، نماز و روزه صحیح است و رفت و‎ ‎آمد تا کمتر از چهار فرسخ ضرر ندارد ولی چنانچه از اول قصد دارید که‎ ‎هر روز رفت و آمد کنید، قصد محقّق نیست و نماز شکسته و روزه صحیح‎ ‎نیست.

[سؤال 3043]‏ ‏ ‏ 1512‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 4 / 1361‏

‏پس از عرض سلام؛ من یک مهاجر جنگی هستم که قبل از جنگ در خرمشهر در‏‎ ‎‏نیروی دریایی خدمت می کرده ام و اکنون به بوشهر منتقل شده ام؛ دو سؤال دارم که اگر‏‎ ‎‏امکان دارد محبت کنید و مرا راهنمایی فرمایید: ‏

‏منزل من تا محل کارم 21 کیلومتر فاصله دارد؛ من هر روز، این فاصله را می روم و‏‎ ‎‏بر می گردم؛ مدت خدمت من از ساعت 4 صبح تا 11 صبح در ماه مبارک رمضان و بعد‏‎ ‎‏از ماه مبارک رمضان 5 / 6 تا 5 / 11 صبح می باشد؛ بفرمایید که من نماز کامل باید‏‎ ‎‏بخوانم؟ و آیا می توانم روزه داشته باشم یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر از ابتدا قصد داشتید روزانه به محل کار بروید، نیت اقامت‎ ‎صحیح نیست و نماز و روزه قصر است ولی اگر بعد از قصد اقامت ده روز‎ ‎و خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی، بنای خارج شدن از محل اقامت‎ ‎گذاشت در فرض مرقوم، نماز و روزه تمام است.

[سؤال 3044]‏ ‏ ‏ 1513‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر محترم حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته‏

‏بعد از عرض سلام، این جانب فرزند کوچک شما، عضو سپاه پاسداران، از شما‏
‎[[page 238]]‎‏پدر گرامی تقاضامندم به سؤالی که مربوط به مسائل نماز است جواب دهید.‏

‏شخصی که همیشه مأموریت به جبهه ها را دارد، نماز خود را شکسته بخواند یا‏‎ ‎‏درست؟ قصد بکند یا نکند؛ سی روز تمام بشود یا نشود. عاجزانه تقاضا می کنم جواب‏‎ ‎‏آن را بفرستید. والسلام علیکم‏

بسمه تعالی، در غیر وطن اگر قصد ماندن ده روز در یک محل ندارد، نماز‎ ‎قصر است؛ ولی اگر بدون قصد در یک جا سی روز بماند، از روز سی و‎ ‎یکم نمازش در آن جا تمام است.

 

 

[[page 239]]

انتهای پیام /*