الحدیث الرابع و الثلاثون

در سرّ اختلاف انبیا در نبوّت

کد : 93861 | تاریخ : 09/06/1395

‏در سرّ اختلاف انبیا در نبوّت‏‏ ‏

‏پس انسان کامل در تحت اسم جامع اعظم کشف مطلق اعیان ثابته و لوازم آن ازلا و ابدا بر او گردد، و کشف حالات و استعداد موجودات و کیفیت سلوک و نقشه وصول آنها بر او گردد، و خلعت خاتمیت و نبوت ختمی، که نتیجه کشف مطلق است، بر قامت زیبای مستقیمش راست آید. و دیگر پیغمبران هر یک به مناسبت ‏


‎[[page 591]]‎‏اسمی که از آن مظهریت دارند و به مقدار حیطه و سعه دایره آن، کشف اعیان تابعه آن اسم کنند، و باب کمال و نقص و اشرفیت و غیر آن و سعه و ضیق دایره دعوت از آنجا شروع شود و به تبعیت اسماء الهیه رجوع کند، چنانچه تفصیل آن را در رساله مصباح الهدایة ذکر کردیم.‏‎[1]‎‏ بالجمله، پس از این حالت که صحو بعد المحو دست داد، وجود او وجود حقّانی گردد و حق تعالی در مرآت جمال او موجودات دیگر را مشاهده فرماید، بلکه هم افق با مشیت گردد. و اگر انسان کامل باشد با مشیت مطلقه هم افق گردد و روحانیت او عین مقام ظهور فعلی حق گردد، و در این حال حق تعالی به او می بیند و می شنود و بطش می کند، و خود او اراده نافذه حق و مشیت کامله و علم فعلی است:‏

‏فالحقّ یسمع به و یبصر به ... الحدیث. علیّ عین الله و سمع الله و جنب الله‏‎[2]‎‏ إلی غیر ذلک. پس قرب فرایض صحو بعد المحو است و نتیجه آن آنهاست که شنیدی.‏

‏و باید دانست که این صحو و رجوع به کثرت را «قرب» گوییم، زیرا که این صحو بعد المحو غیر از این حالت غفلتی است که از برای ماست، و این وقوع در کثرت پس از فنای محض غیر از این کثرتی است که ما در آنها واقع هستیم، زیرا که کثرت برای ما حجاب است از وجه حق، و برای آنها مرآت مشاهده است: ما رأیت شیئا إلّا و رأیت الله معه و فیه و قبله و بعده ‏‎[3]‎‏ و توان قرب نوافل را فنای اسمائی دانست، و قرب فرایض را فنای ذاتی، و بنابراین، نتیجه قرب فرایض محو مطلق شود. و تفصیل آن در این مقام بیش از این مناسب نیست، و همین اندازه نیز خروج از طور این اوراق بود.‏

‎ ‎

‎[[page 592]]‎

  • . مصباح الهدایة. 192- 195.
  • . «علی چشم خدا و گوش خدا و پهلوی خداست.» امام صادق (ع) می فرماید: امیر مؤمنان (ع) فرمودند: أنا علم الله و أنا قلب الله الواعی و لسان الله الناطق و عین الله و جنب الله و أنا ید الله. توحید صدوق، ص 164، «باب 22 در معنی «جنب الله»، حدیث 1.
  • . حدیث 28، پاورقی 12.

انتهای پیام /*