فصل اول: بیان اختیارات فقیه

[رضایت ائمه علیهم السلام به تقلید مردم از علما]

کد : 93944 | تاریخ : 10/06/1395

‏مطلب دوم آن است که عدم منع امامان علیه السلام‏‏ ‏‏از مراجعه مردم به فقها، ‏‎ ‎‏بیانگر تایید و امضای چنین رویه‌ای از سوی آن‌ها است. و این هم ‏‎ ‎‏روشن است؛ زیرا مراجعه فرد جاهل به متخصص در هر رشته‌ای، نزد ‏‎ ‎‏همه از بدیهیات است. ‏

‏ائمه علیهم السلام می‌دانستند که علمای شیعه در زمان غیبت به جهت ‏‎ ‎‏محرومیت از وجود امام علیه السلام ناچارند به کتابهای روایی و اخبار آن‌ها ‏‎ ‎‏مراجعه کنند و شیعیان نیز بر اساس بنای عقلایی و روش معمول همگان، ‏‎ ‎‏حتماً به علمای شیعه رجوع خواهند کرد و اگر ائمه علیهم السلام از این کار ‏‎ ‎‏راضی نبودند باید از آن منع می‌کردند. ‏

‏از آن‌جا که میان سیره متصل به زمان ائمه علیهم السلام و غیره که از وقوع و ‏‎ ‎‏ابتلای مردم به آن خبر داده‌اند، فرقی نیست. و آن حضرات از وقوع ‏‎ ‎
‎[[page 68]]‎‏غیبت طولانی و این‌که سرپرستی ایتام آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر عهده علمای ‏‎ ‎‏شیعه است، خبر داده‌اند و این‌که زمان هرج و مرج خواهد آمد که علما ‏‎ ‎‏به کتاب‌های اصحاب ائمه علیهم السلام نیاز خواهند داشت، لذا دستور داده‌اند ‏‎ ‎‏احادیث را بنویسند و نگه دارند. از همه این‌ها به دست می‌آید که اشکال ‏‎ ‎‏مزبور بر سیره متداول وارد نیست، بلکه بر اصل تقلید و قطعی بودن آن ‏‎ ‎‏از نظر عقل دلالت دارد.‏

‎ ‎

‎[[page 69]]‎

انتهای پیام /*