فصل اول : قلب ایران در قلب اروپا (امام در پاریس)

دیدارهای امام با شخصیتهای غیردولتی خارجی

کد : 94202 | تاریخ : 16/08/1395

‏علاوه‌ بر ملاقاتهایی‌ که‌ امام‌ با شخصیتهای‌ سیاسی‌ ایرانی و خارجی داشتند، تعدادی از ‏‎ ‎‏ملاقاتهای‌ ایشان‌ با شخصیتهای‌ غیرسیاسی‌ بود. برخی‌ از آنها مقام‌ علمی و مذهبی‌ ‏‎ ‎‏داشتند و بعضاً علاقمند به‌ ایران‌ و طرفدار جنبشهای‌ آزادیبخش‌ بودند که‌ با انقلاب‌ و ‏‎ ‎‏مبارزات‌ مردم‌ ایران همدلی می‌کردند. شاید هم‌ برخی‌ از آنها قصد داشتند اطلاعات‌ ‏‎ ‎‏بیشتری از برنامه‌های‌ امام‌ به‌ دست‌ آورند.‏

‏از جمله‌ شخصیتهایی که‌ با امام ملاقات‌ کرد و خیلی‌ هم‌ جالب‌ بود یک‌ محقق‌ ‏‎ ‎‏انگلیسی‌ بود. آن‌طوری‌ که‌ پیدا بود آشنایی‌ زیادی‌ با قرآن‌ و منابع‌ علوم‌ اسلامی‌ و فقه‌ ‏‎ ‎‏اهل‌ سنت‌ داشت‌ اما نسبت‌ به‌ دیدگاه‌ شیعی‌ آگاهی‌ چندانی نداشت‌ و تعجب‌ می‌کرد که‌ امام‌ مطرح‌ می‌کنند ما حکومتمان‌ بر اساس‌ اسلام‌ خواهد بود. این‌ سو‌ال‌ به‌ ذهن‌ او ‏‎ ‎‏رسید که مبتنی‌ بر منابع‌ دینی‌ با مسائل‌ روز دنیا چگونه‌ کنار می‌آیید؟ آیا آنچه‌ را که‌ با ‏‎ ‎‏اصول حکومتی‌ و امور اجتماعی‌ سازگار است‌ اما دین‌ نسبت‌ به‌ آن بی‌تفاوت‌ است‌ ‏‎ ‎‏می‌پذیرید؟ یا اینکه‌ متکی‌ خواهید بود به‌ سیره‌ رسول‌ خدا‌(ص) و بزرگان‌ و مکاتب‌ ‏‎ ‎‏فقهی‌ اسلامی؟ امام‌ در پاسخ‌ به‌ او مساله اجتهاد در فقه‌ شیعه‌ را بیان‌ کردند و نقش‌ عقل‌ در استنباط‌ احکام‌ الهی را توضیح دادند که‌ برای‌ او خیلی‌ جالب‌ بود. امام‌ به‌ احکام‌ اولیه و ثانویه‌ اشاره‌ کردند و گفتند ما اگر مبنا و اصل‌ را بر حکومت‌ بگیریم و تشکیل‌ و ‏‎ ‎‏استقرار حکومت‌ اسلامی‌ را محور و مبنا قرار بدهیم، بنا بر این همه‌ چیز باید در خدمت‌ ‏‎ ‎‏حکومت‌ باشد. اگر اصالت‌ به‌ حکومت‌ داده شود، تمام‌ فروع‌ و احکام‌ باید در جهت‌ ‏‎ ‎‏تضمین‌ مصالح‌ این‌ حکومت قرار گیرد. اهداف این حکومت‌ تامین‌ مصالح‌ اجتماع‌ و ‏‎ ‎‏امت‌ اسلامی است. گاه‌ ضرورتها اقتضا می‌کند که‌ ما بعضی‌ از احکام، حتی‌ احکام اولیه‌ ‏‎ ‎‏را به‌ اقتضای‌ ضرورت‌ و متناسب‌ با مصالح‌ جامعه‌ تغییر دهیم.‏

‏آنجا آن شخص سوال کرد که‌ اگر ما چنین‌ مبنائی‌ را برای‌ احکام بیاوریم، چیزی‌ از ‏‎ ‎‏اصول‌ باقی نمی‌ماند، بویژه‌ اگر هر چیزی‌ را روی تشخیص‌ خودمان‌ عنوان‌ مصلحت‌ بدهیم.‏

‏امام‌ پاسخ‌ داد: مسایل و مشکلات‌ یک‌ جامعه‌ را کارشناسان‌ و اهل فن متناسب‌ با ‏‎ ‎‏اطلاعات‌ علمی‌ بررسی‌ می‌کنند وقتی‌ این‌ کارشناسان مصالح جامعه‌ را در نظر داشته‌ ‏‎ ‎
‎[[page 123]]‎‏باشند نیازهای‌ زمان‌ را بشناسند و موضوع‌شناسی بکنند تشخیص و تعیین‌ حکم‌ آسان‌ ‏‎ ‎‏است. در واقع‌ امام‌ اعتبار زیادی‌ در تعیین‌ و استخراج‌ احکام‌ دینی‌ به‌ نظریه‌ کارشناسی‌ ‏‎ ‎‏متکی‌ بر دانش‌ روز دادند. یک‌ مثال‌ هم‌ زدند گفتند فرض‌ بفرمایید فلج‌ اطفال، این‌ نیاز ‏‎ ‎‏یک جامعه است اگر قرار باشد از روی‌ منابع‌ فقهی استنباط‌ کنیم‌ ممکن است‌ مبنا یا ‏‎ ‎‏منبعی‌ پیدا نکنیم. اما اگر مبنا را مصلحت جامعه‌ و حکومت قرار دادیم‌ می‌رسیم‌ به‌ اینکه‌ ‏‎ ‎‏راه‌ پیشگیری‌ از بیماریها از جمله‌ فلج‌ یک ضروت‌ اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین‌ راه‌ ‏‎ ‎‏علمی مبارزه‌ با آن‌ را سراغش‌ می‌رویم راه‌ حل‌ درمان‌ و پیشگیری‌ که‌ مبتنی‌ بر نظر ‏‎ ‎‏کارشناسان‌ باشد، این‌ یک‌ وظیفه‌ و حکم‌ شرعی‌ است‌ که‌ مثل‌ سایر واجبات‌ لازم‌ الاجرا ‏‎ ‎‏می‌باشد.‏

‎[[page 124]]‎

انتهای پیام /*