بخشهای مختلف مؤسسه و فعالیتها

کد : 35000 | تاریخ : 08/09/1391

بخشهای مختلف مؤسسه و فعالیتها

1) پژوهش

1. شناسایی، جمع آوری، حفظ و احیای آثار علمی حضرت امام اعم از تألیف، تعلیق، تقریر و آثار فرهنگی و همچنین کلیه اسناد منتشر شده درباره شخصیت، زندگانی و مبارزات ایشان؛

2. بررسی، تحقیق و تدوین در زمینه موضوعات مرتبط با اندیشه حضرت امام؛

3. تحقیق و مستندسازی مبانی فتاوا و دیگر نظریات حضرت امام در زمینه های مختلف؛

4. تحقیق در مورد آثاری که درباره شخصیت، مبارزات و ابعاد زندگی حضرت امام تهیه و تدوین شده است از قبیل خاطرات و مقالات؛

5. فراهم ساختن فضای مطالعه، تحقیق و ایجاد زمینه تدوین موضوعات از طریق ایجاد آرشیو متمرکز و بانک اطلاعاتی و دایر نمودن کتابخانه های عمومی و تخصصی جهت استفاده پژوهشگران؛

6. همکاری و هماهنگی با مراکز علمی، فرهنگی در جهت احیا و تحقق منویات و اندیشه های حضرت امام؛

7. همکاری در برگزاری مجامع علمی و پژوهشی به منظور گسترش اندیشه های امام؛

8. پاسخگویی به سؤالات و شبهات درباره آثار و اندیشه های حضرت امام خمینی (س).

2) امور بین الملل

1. ترجمه آثار حضرت امام به زبانهای زنده دنیا؛

2. انتخاب مناسب ترین شیوه تبلیغی در کشورهای مختلف جهان برای معرفی شخصیت و آثار حضرت امام؛

3. حمایت از محققان و نویسندگان و دانشجویان خارجی که مشتاق انجام تحقیق و تألیف درباره شخصیت و دیدگاههای حضرت امام هستند؛

4. ایجاد ارتباط با مراکز فرهنگی، علمی و تحقیقاتی کشورهای خارجی و ارسال آثار ترجمه شده به مراکز مزبور؛

5. حمایت از آثار ناشران و نویسندگان خارجی که در خصوص امام و انقلاب اسلامی آثاری را منتشر می کنند؛

6. شناسایی و گردآوری دیدگاه شخصیتهای برجسته علمی و سیاسی جهان درباره امام خمینی و نامه هایی که قشرهای مختلف مردم در خارج کشور برای امام فرستاده اند؛

7. شناسایی و گردآوری کلیه آثار درباره امام که در خارج کشور تهیه می شود.

3) امور هنری

1. جمع آوری نوارهای (صوتی تصویری) سخنرانی های امام خمینی (س)؛

2. تهیه طرحهای مناسب برای بیلبوردهای تبلیغاتی، تهیه و تولید آثار حجمی، گرافیک، خوشنویسی، نقاشی و... و برپایی نمایشگاه از آثار تولید شده؛

3. تهیه و تولید فیلمهای سینمایی، مستند، داستانی، تلویزیونی و گزارشهای خبری، عکس، اسلاید و....

4. تولید آثاری همچون شعر، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه، مقالات ادبی و تحقیقی و...

5. حفظ و نگهداری اماکن و آثار تاریخی و فرهنگی منسوب حضرت امام به عنوان میراث فرهنگی؛

6. شناسایی و گردآوری آثار ادبی، صوتی، تصویری و تجسمی درباره امام خمینی (س) و همچنین نامه های قشرهای مردمی که برای امام ارسال شده است.

4) امور فرهنگی و ارتباطات

1. انجام مسابقات مختلف فرهنگی؛

2. تهیه انواع بروشورها، ویژه نامه ها، پوسترها، پلاکارتها؛

3. تولید انواع محصولات فرهنگی و تبلیغی؛

4. برگزاری و شرکت در نمایشگاههای فرهنگی همچون نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاههای کتاب و مطبوعات تهران، استانها و شهرستانها و...

5. برگزاری همایش ها و جشنواره های مرتبط با نشر اندیشۀ حضرت امام از جمله جشنواره دو سالانه طریق جاوید در سطح دانشگاهها، و اندیشۀ جاوید در سطح حوزه های علمیه؛

6. اطلاع رسانی از آخرین آثار و منشورات مؤسسه؛

7. شناسایی و گردآوری محصولات فرهنگی و تبلیغی درباره حضرت امام.

5) انتشارات

1. چاپ کتاب، نشریه، بروشور، پوستر، CD و... توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج؛

2. گردآوری و طبقه بندی اطلاعات آثار منتشر شده توسط مؤسسه و مراکز تابعه در بانک اطلاعات نشر؛

3. ایجاد زمینه های مناسب به منظور توزیع آثار و همچنین راه اندازی فروشگاههای دائمی کتاب و حضور در نمایشگاههای مختلف.

6) مراکز وابسته به مؤسسه

الف- پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با هدف پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه حضرت امام و معرفی دیدگاههای ایشان در ابعاد مختلف، و انقلاب اسلامی ایران و همچنین تربیت محقق در این زمینه در سال1375، آغاز به کار کرد.

 تأسیس این پژوهشکده مرهون دوراندیشی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی به منظور گسترش پژوهشهای کمی و کیفی در خصوص آرمانها و اندیشه حضرت امام(س) بوده است. این پژوهشکده هم اکنون دارای پنج گروه تخصصی آموزشی ـ پژوهشی شامل فقه و مبانی حقوق اسلامی، اندیشه سیاسی در اسلام، جامعه شناسی انقلاب اسلامی، تاریخ انقلاب اسلامی و عرفان اسلامی است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

برخی از فعالیتها و خدمات پژوهشی در پژوهشکده که عمدتاً در حوزه تخصصی امام و انقلاب انجام می گیرد به شرح زیر می باشد:

1- اجرای طرحهای پژوهشی در حوزه تخصصی امام و انقلاب؛

2- تألیف و ترجمه مقالات؛

3- برگزاری جلسات سخنرانی و سمینارهای علمی؛

4- انتشار فصلنامه تخصصی پژوهشکده تحت عنوان «متین»؛

5- انتشار کتاب و پایان نامه های مرتبط با امام و انقلاب؛

6- راه اندازی و به روز کردن سایت اینترنتی تخصصی پژوهشکده؛

7- راه اندازی و تشکیل کتابخانه تخصصی امام خمینی و انقلاب اسلامی در پژوهشکده؛

8- حمایت از پایان نامه های مرتبط با امام و انقلاب در کلیه دانشگاههای کشور؛

ب- دفتر نمایندگی مؤسسه در قم

این دفتر در سال1370 به منظور تصحیح، تحقیق و عرضه تألیفات حوزوی حضرت امام خمینی (س) و نیز تقریرات دروس ایشان و شروح تدوین شده بر کتب آن حضرت تأسیس شده و تاکنون توانسته ده ها جلد از این تألیفات را با تحقیقات متقن و مورد نیاز به چاپ برساند. با پایان یافتن کار تصحیح و تحقیق آثار حضرت امام و نیز اکثر تقریرات درسهای ایشان، دفتر نمایندگی قم ضمن بازنگری و یکسان سازی این مجموعه آثار و نشر شروح برخی کتابهای ایشان، زمینه های دیگری را در حوزه های آموزش، اطلاع رسانی و ترویج اندیشه های آن حضرت، به منظور بهره مندی بیش از پیش پژوهشگران و علاقمندان به این گونه مباحث فراهم آورده است. برگزاری دهها همایش علمی و تخصصی، تدوین دانشنامه امام خمینی (س)، تأسیس کتابخانه تخصصی و آموزش و تربیت مدرس و نیروهای آشنا با مبانی اندیشه های حضرت امام از اهم فعالیتهای این مرکز است.

ج- پرتال امام خمینی به آدرس www.imam-khomeini.ir

پرتال امام خمینی( س) با هدف ترویج سیره نظری و عملی امام (س) در عرصه شبکه جهانی (اینترنت) آغاز به کار کرده است. امکانات ارائه شده در این پرتال در قالب سرویس هایی در حوزه های پژوهشی، اطلاع رسانی و عمومی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است . این سرویس ها از طریق سامانه های متعددی تغذیه می شوند و به صورت مستقیم یا از طریق درگاه هایی که در صفحات مختلف سایت قرار گرفته قابل استفاده می باشند. برخی از سرویسهای مهم این سامانه، کتابخانه، مسائل شرعی، پرسش و پاسخ، خاطرات و چند رسانه است. سرویس کتابخانه کلیه محتوای قابل انتشار موسسه را در بردارد و از اطلاعات کتابشناختی، متنی و دیداری شنیداری تشکیل شده است و با جستجوی ساده ، ترکیبی، پیشرفته و تعیین دامنه قابل بازیابی می باشد.

د- خبرگزاری جماران به آدرس www.jamaran.ir

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با هدف پاسداشت و ترویج اندیشه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی کار خود را در22 بهمن ماه1387 بصورت آزمایشی شروع کرده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

ه- حسینیه جماران

ساختمان حسینیه جماران که در شمالی ترین محله منطقه ده جماران قرار دارد، در سال1275 هـ.ش. توسط مرحوم آیت الله سید ابراهیم جمارانی، برای برگزاری مراسم مذهبی و اقامه نماز جماعت وقف می گردد. این ساختمان به همت اهالی ده جماران در سال1355 هـ.ش. بازسازی شده و مرمت قسمت هایی از آن ادامه می یابد.

حضرت امام خمینی که در اواخر سال1358 هـ.ش. بنا به توصیه مؤکد پزشکان معالج ایشان از شهرستان قم به تهران عزیمت می کنند، پس از بستری شدن در بیمارستان و اتمام معالجات پزشکی مجبور به اقامت در تهران می شوند. روح ساده زیستی و تأکیدات مکرر آن حضرت برای انتخاب مکانی ساده و بی پیرایه برای زندگی موجب می گردد تا محل سکونت ایشان در ده جماران که روستاهای قدیمی تهران محسوب می شد، انتخاب گردد. مجاورت منزل امام با حسینیه جماران سبب می شود تا ملاقاتهای عمومی آن حضرت در حسینیه مزبور صورت پذیرد.

باتوجه به اینکه حسینیه جماران قبل از سکونت حضرت امام در مجاورت آن، در دست بازسازی بوده و امر گچ کاری آن هنوز به پایان نرسیده بود، ولی براساس توصیه آن حضرت که: تا من زنده هستم، اینجا گچ نمی خواهد، ادامه تعمیرات و بازسازی متوقف می شود.

بعد از استقرار معظم له، حیاط خانه با یک راهروی موقت به بالکن حسینیه متصل می گردد که همواره مشتاقان زیارت آن وجود ربانی با حضور در حسینیه جماران از برکت مصاحبت و فیض رهنمودهای انسان ساز آن حضرت بهره مند می شدند.

 همین خانه ساده و بی پیرایه بود که قبله دل میلیونها مسلمان در ایران و سراسر جهان گردید و خواب خوش را از چشم مستکبران عالم گرفت و پیام حیات بخش دعوت به آیین اسلام ناب محمدی و فریاد کفرستیز علیه جنایات امریکا و پیش بینی اعجاب انگیز فروپاشی قطب کمونیسم جهانی را به گوش جهانیان رسانید.

و- دفتر نمایندگی مؤسسه در اصفهان

در راستای وظایف، مسؤولیتها و اهداف خطیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و باتوجه به نقش استان اصفهان در طول سالهای مبارزه و وجود حوزه های علمیه، دانشگاهها و مراکز فرهنگی - هنری و همچنین حضور اندیشمندان و هنرمندان شایسته در این استان و فراهم شدن امکانات دفتر مؤسسه از جانب مسؤولان محترم استان در اصفهان، این دفتر فعالیت خود را از تاریخ سوم آذرماه1373 آغاز نمود. از جمله اقدامات بسیار مهم این دفتر، برنامه ریزی جهت تکمیل و راه اندازی «نگارستان امام خمینی» در شهر اصفهان می باشد. برگزاری جشنواره فیلم آیینه آفتاب، تأسیس کتابخانه تخصصی و راه اندازی سایت از دیگر فعالیتهای این مرکز است.

ز- دفتر نمایندگی مؤسسه در خمین

دفتر نمایندگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) در بیت آن حضرت واقع در شهرستان خمین، طبق دستور یادگار حضرت امام، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی در تاریخ1 / 8 / 1369 تأسیس گردید.

1- حفظ، نگهداری، تعمیر و بازسازی بیت قدیمی و زادگاه حضرت امام(س) و پدر بزرگوار ایشان و ثبت آن با شماره1746 به عنوان اثر ملی.

2- پذیرایی سالیانه از صدها هزار نفر بازدید کننده از اقصی نقاط کشور که در قالب کاروانهای دانش آموزی، دانشجویی، بسیجی، اداری و خانوادگی از بیت امام بازدید می کنند.

3- پذیرایی سالیانه بیش از هزاران نفر از میهمانان و بازدیدکنندگان خارجی از بیت حضرت امام.

4- تأسیس و راه اندازی نمایشگاه و مرکز فروش و عرضه دایمی کتاب و دیگر آثار حضرت امام در مجاورت بیت معظم له.

5- نظارت بر اجرای پروژۀ عظیم و با ارزش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در شهرستان خمین، که در اطراف بیت حضرت امام با کاربری های مختلف فرهنگی در مساحتی حدود12 هزار مترمربع در حال انجام است.

ح- مؤسسه فرهنگی - هنری عروج

مؤسسه فرهنگی هنری عروج (عروج فیلم)، در سال1371 با تأمین جدیدترین تجهیزات سینمایی و تلویزیونی توسط معاونت هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) جهت نیل به اهداف متعالی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگی و هنری تشکیل شد. ارائه خدمات سینمایی و تلویزیونی و تولید آثار هنری سرلوحه فعالیتهای عروج فیلم قرار گرفت و در این راستا بیش از دویست فیلم سینمایی از امکانات فنی این مؤسسه جهت بهبود کیفی آثار سینمای ایران بهره برده اند. مؤسسه عروج فیلم ضمن مشارکت با تولید آثار متفاوت در سینمای ایران راساً اقدام به تولید دو فیلم سینمایی به نامهای صنوبر و فرزند صبح نیز نموده است. تهیه بیش از یکصد برنامه تلویزیونی جهت نشر افکار و آثار امام خمینی (س) و پخش آنها از سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله فعالیتهای عروج فیلم بوده است.

ط- مؤسسه چاپ و نشر عروج

مؤسسه چاپ و نشر عروج در راستای فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در زمینه های حروفچینی، لیتوگرافی، چاپ و صحافی، نشر و فروش کلیه کتب مربوط به امام و درباره حضرت امام فعالیت می کند.

ی- مجله حضور

یکی از منشورات مؤسسه که از سال1370 تاکنون در هر فصل یک شماره از آن بطور مستمر به چاپ می رسد فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی «حضور» است که یکی از منابع مهم مورد استفاده اهل فرهنگ بوده و مجموعه شماره های آن بعنوان دایرةالمعارف مآخذ تحقیقی در ارتباط با حضرت امام تلقی می شود.

این فصلنامه مجموعه ای متنوع از مصاحبه ها، مقالات علمی، اخلاقی، تاریخی، اجتماعی و ادبی را شامل می شود. و تاکنون چندین ویژه نامه در عناوین مختلف از جمله: آن روزهای خدایی، آن موج آرام، زائر ملکوت، چشمه خورشید، رسول آفتاب1 و2 را نیز به چاپ رسانده است.

ک- ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی (س)

این ستاد که ریاست آن به عهده سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) می باشد، دارای اهدافی به شرح زیر است:

1- برگزاری شایسته و باشکوه مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام در داخل و خارج کشور؛

2- فراهم نمودن امکانات و ارائه خدمات جهت مشتاقان حضور در مراسم سالگرد؛

3- فعالیتهای گسترده فرهنگی بمنظور معرفی و تبلیغ اندیشه و سیره امام خمینی در این ایام و دیگر مناسبتهای مربوط به امام و انقلاب اسلامی؛

4ـ این ستاد که اعضای آن را نمایندگانی از اغلب نهادها، سازمانها و وزارتخانه های درگیر در مراسم تشکیل می دهند، با تشکیل سه کمیته با عنوانهای: اجرایی، امنیت و ترافیک مراسم، امور فرهنگی و تبلیغات، به تدارک و تنظیم برنامه زیارتی زائران داخلی و خارجی می پردازد؛

5ـ تدارک همه جانبه گردهمایی میلیونی در حرم امام خمینی در ایام سالگرد ارتحال ایشان که با حضور صدها هزار زائر شهرستانی و مردم تهران و جمع زیادی از میهمانان خارجی و مسئولین بلند پایه نظام جمهوری اسلامی همه ساله به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های دینی و مردمی - حتی در مقیاس جهانی - باشکوه و عظمتی خاص برگزار می گردد و همچنین فراهم سازی بستر مشارکت میلیونها نفر از علاقمندان به امام در مراسم استانی و محلی که در مراسم سالگرد رحلت امام در سراسر نقاط ایران و حتی مناطقی از جهان برگزار می شود و انتشار میلیونها نسخه پوستر و جزوات تبلیغی و برنامه های متنوع رسانه ای در این مناسبت نیز، از جمله کارهای ستاد بزرگداشت امام خمینی (س) می باشد.

ل- حرم مطهر امام خمینی (س)

حرم مطهر حضرت امام خمینی (س) در جنوبی ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است. دارای5 گنبد است. گنبد اصلی فلزی است و چهار گنبد دیگر که کوچکتر و در چهار سمت آن قرار دارند از نوع بتن پوسته ای با کاشی سنتی مزین شده اند. چهار گلدسته هر یک به ارتفاع90 متربرابر با عمر با برکت آن حضرت دارد. حرم مطهر دارای ابعاد126 *126 متراست که تقسیم شده به نه مربع42×42 متربوده و چهار خیمه و چهار ورودی عظیم ضریح مطهر که در مرکزیت مربع وسط قرار دارد، آن را در بر گرفته اند. سبک معماری اسلامی با استفاده از مصالح و هندسه خاص و مدرن از آن نمادی ساخته که هر زائری را مجذوب خود می کند. نمای داخلی آن که نمایانگر صرفاً چهار ستون است عظمت بنا را برای هر بیننده ای صد چندان می کند. گرچه امام خمینی در زمان حیات خود در خانه ای محقر و اجاره ای در جماران زندگی می کرد، اما امروزه به منظور احترام به زائران حرم و مرقد مطهر و پاسخگویی به نیازهای حجم میلیونی میهمانان ایرانی و خارجی در ایام سالگرد ارتحال این مکان به مکانی خاص برای پذیرش هرچه مناسب تر زائران آستان آن حضرت تبدیل شده است و در محدوده آن در آینده ای نزدیک نماد شهری مدرن، ملی و فرا ملی شکل خواهد گرفت. تأسیس فرودگاه بین المللی امام خمینی، موزه دفاع مقدس، نمایشگاه بین المللی کتاب، مراکز دانشگاهی، علمی ، تحقیقاتی ، ورزشی ، توریستی و همچنین پارک جنگلی هزار هکتاری بخشی از این نماد محسوب می شود.

 

انتهای پیام /*