
مدتهاست که دیگر نیازی به آبرنگ و قلم و کاغذ برای
ساختن شخصیتهای کارتون و نقاشی متحرک نیست. این
ادعایی است که متخصصان طراحی رایانهای از مدتها قبل
گفتهاند و امروزه با قدرت آن را ثابت کردهاند.
در واقع از زمانی که «والت دیسنی»کارتون ساز جوان
شخصیتی به نام «میکی ماوس» را پدید آورد و آن را با
دستان هنرمند خود و همکارانش در استودیوی دیزنی
آب و رنگ زد و روانه پرده سینماها کرد، مدت زیادی
نگذشته است؛ اما امروزه به کمک رایانههای پر قدرت
آثار نقاشی متحرک زیبا و دیدنی زیادی ساخته و
پرداخته شده است. کارتونهای علاءالدین، شیرشاه
و صدها کارتون دیگر فقط در مراحل اولیه
شخصیتپردازی و چهرهسازی از قلم و آبرنگ کمک
میگیرند. راستی تصویرهای سه بعدی چگونه ساخته
میشوند و حرکت میکنند؟ این پرسشی است که
رایانه به آن پاسخ داده است.
در واقع همه تصاویر از نظر سه بعدی بودن در
محور مختصات سه بعدی قرار میگیرند. شما در
مدرسه با محور مختصات دو بعدی آشنا شدهاید؛ اما
در سالهای آینده یاد خواهید گرفت که اجسام و تصاویر
رایانهها
به نقاشیهای متحرک
جان میبخشند
از سه زاویه مورد بررسی قرار میگیرند؛طول، عرض و بُعد.
رایانه میتواند این سه ویژگی اجسام را دریابد و نتیجه
دریافت اطلاعات خود از تصویر را بر روی پردۀ نمایشگر
نشان دهد. البته این کار را میتوان به وسیله طراحی با
دست نیز انجام داد؛ اما سرعت عمل و پیشنهادهایی که
رایانه به متخصص طراحی میکند، گاهی بهتر از ذهن
آدمی عمل میکند. رایانه میتواند پشت سر تصویری که
شما در برابرتان قرار دادهاید، برای شما حدس بزند و این
[[page 28]]
انتهای پیام /*