
بیاییدگنج
در خیابان فاطمی،تقاطع خیابن کارگر (رو به روی
گنجینۀ فرش)با مهرداد محجوب که کلاس چهارم دبستان
است،آشنا میشویم.او از تمام گنجینههای تهران به همراه
خانوادهاش بازدید کرده است.او میگوید: «موزهها ما را با
آدمهایی آشنا میکند که شاید صدها سال قبل از ما زندگی
میکردند.»
بین موزههایی که رفتی، از کدامشان بیشتر
خوشت آمده است؟
موزۀ پست در میدان امام خمینی.
آنجا چه چیزهایی دیدی؟
آنجا من با راههای ارتباط مردمهایی آشنا شدم که
دور از هم بودهاند و میخواستند با هم ارتباط برقرار کنند؛
از چاپارها تا پست،آنجا پر بود از انواع تمبر.
میراث فرهنگی یعنی چه؟
میراث فرهنگی یعنی آن چیزهایی که قدیمی است.
نسترن طباطبایی، کلاس پنجم دبستان،توضیح
کاملتری از میراث فرهنگی به ما میدهد: «میراث فرهنگی
همۀ آن چیزهایی است که از قبل برای ما مانده است؛ مثل
بناهای تاریخی.»
چند تا از میراث فرهنگی را از نزدیک دیدهای؟
خیلی؛ مثلاً آثار تاریخی اصفهان، مثل سی و سه پل
و منار جنبان و آثار تاریخی شیراز مثل تخت جمشید.
28 اردیبهشت روز جهانی گنجینه و میراث فرهنگی
است؛ البته از اسم «گنجینه» زیاد تعجب نکنید .این کلمه
معادل فارسی «موزه» است که بهتر است از آن استفاده
کنیم؛ مثلاً به جای اینکه بگوییم: «امروزه به موزۀ حیات
وحش خواهیم رفت»، میگوییم: «امروز به گنجینۀ حیات
وحش خواهیم رفت.»
بگذریم...
چند گنجینه در شهرتان میشناسید؟ تا به حال چند
گنجینه را از نزدیک دیدهاید؟ اصلاً میدانید «میراث
فرهنگی» یعنی چه؟
محمدعلی بشیری، کلاس دوم دبستان به گنجینۀ
حیاتوحش دارآباد آمده است .او میگوید: «موزه مثل
یک مدرسه است و آقای راهنما مثل یک معلم مهربان
درباره جانورها و حیواناتی که در اینجا هستند، برای ما
توضیح میدهد و ما چیزهای جدید یاد میگیریم.»
چه موزههایی را تا به حال از نزدیک دیدهای؟
این اولین بار است که به موزه آمدهام.
میدانی «میراث فرهنگی» یعنی چه؟
به چیزهایی تاریخی میگویند.
چرا «میراث فرهنگی» باارزش است؟
چون از این طریق میتوانیم بدانیم آدمها قبلاً چگونه
زندگی میکردهاند؟
[[page 8]]
انتهای پیام /*