مجله کودک 109 صفحه 7

کد : 110581 | تاریخ : 22/08/1382

«یاسمن نکویی» 10 ساله است و در کلاس چهارم دبستان درس می­خواند. یاسمن می­گوید :« من معمولاً برای انتخاب کتابهایی که مطالعه می­کنم ، از پدر و مادرم کمک می­گیرم . آنها با توجّه به گروه سنّی هر کتاب ، و البته موضوع موردعلاقه من ، کتاب مناسبم را معرفّی می­کنند. مثلاً دو سال پیش ، بیشتر کتابهایی را که مطالعه می­کردم ، کتاب­های مخصوص گروه سنّی ب یعنی مناسب دانش­آموزان اوّل و دوّم دبستان بود. امّا حالا از کتاب­­های گروه سنّی ج که مناسب دانش­آموزان سال­های پایانی دبستان است ، استفاده می­کنم .» می­پرسم : « چرا کتابخانه را برای مطالعه انتخاب کرده­ای ؟» یاسمن پاسخ می­دهد :« راستش را بخواهید ، محیط کتابخانه خیلی موقع­ها به خاطر آرامش و سکوتش ، حتّی از خانه هم برای مطالعه مناسب­تر است . در ضمن، به خاطر وجود کتاب­های مختلف در یک کتابخانه ،قدرت انتخاب بیشتری هم برای مطالعۀ کتاب مورد علاقه­ام دارم .» خانم «امیری» مدیر کانون حضرت فاطمه زهرا (س) و کتابخانۀ نگین است . خانم امیری در مورد این کتابخانه می گوید: « این کتابخانه ، یک کتابخانۀ استاندارد دانش­آموزی است که فقط برای استفادۀ دانش­آموزان راه­­اندازی شده است. اینجا شاید تنها کتابخانه­ای است که از میان یازده هزار جلد کتاب مخصوص گروه سنّی کودکان و نوجوانان که در مخزن مرکزی خود نگهداری می­کند، کتاب­ها را به بخش­های مختلف تخصصی تقسیم کرده ، تا بچّه­ها کتاب­های مورد علاقه­شان را آسان­تر انتخاب کنند.» از خانم امیری می­پرسم :« چطور می­شود همه بچه­ها را به مطالعه علاقه­مند کرد ؟» ایشان در جواب می­گوید : « به نظر من برای تشویق بچّه­ها به مطالعه ، راهی وجود ندارد جز این که ابزار مطالعه نیز با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کند . به طور مثال یکی از قسمت­های موردعلاقۀ بچه­ها در این کتابخانه ، بخش مطالعۀ الکترونیک کتابخانه است . در این بخش ، بچّه­ها به سراغ کتاب­های مناسب گروه سنّی خودشان در شبکه جهانی اینترنت می­روند و با کمک شبکه­های رایانه­ای ، مطالب مورد علاقۀ خودشان را مطالعه می­کنند.«

[[page 7]]

انتهای پیام /*