مجله کودک 133 صفحه 10

کد : 111444 | تاریخ : 24/02/1383

کاری که تا دیر وقت طول می کشد امیر محمد لاجورد چند وقت پیش به طور اتفاقی مجله ای را پیدا کردم که خیلی قدیمی بود یک یادگاری از دوران کودکی صفحات آنرا که ورق می زدم تفاوت زیادی با نشریات امروزی مانند همین مجله دوست داشت. دستگاه های چاپ مانند بسیار از دستگاه های دیگر دارای پیشرفت های بسیاری شده اند که باعث بهبود کیفیت چاپ آنها گردیده است. دیدار این هفته دوست را در یکی از لیتوگرافی های پیشرفته امروزی انجام دادیم. ساعت یک نیمه شب است. آقای رضا صفایی فراهانی که سرش خیلی شلوغ است عذر خواهی کرد از این که نمی توانست پیش من بنشیند، اما گفت حاضر است همانطور که کار می کند به پرسش های من پاسخ دهد. اگر چه توضیح دادن کارهایی شبیه کار شما نیاز به استفاده از اصطلاحات فنی بسیاری دارد اما لطفا خیلی ساده شرحی در مورد کاری که اینجا می کنید بدهید. کاری که ما اینجا انجام می دهیم این است که صفحه های آماده شده مطبوعات را جهت چاپ در چاپخانه آماده می کنیم. به عبارت دیگر اینجا حد وسط بین یک صفحه بندی و چاپخانه است. جایی که به آن «لیتوگرافی» می گویند. روال کار به این صورت است که صفحات یک مجله یا روزنامه با استفاده از مطالب و عکس های مربوط به خود در صفحه بندی آن نشریه چیده می شود و سپس به دست ما می رسد. ما با استفاده از دستگاه هایی که داریم زینک آن صفحات را تهیه می کنیم و به چاپخانه ارسال می کنیم. چرا این موقع شب کار می کنید؟ معمولا کار چاپ مخصوصا نشریات و در آن میان مخصوصا روزنامه ها بسیار با کمبود وقت همراه است. ما در اینجا زینک های مربوط به بعضی از روزنامه ها را نیز تهیه می کنیم. فکرش را بکنید کار جمع آوری خبر و صفحه بندی یک روزنامه تا دیر وقت طول می کشد. بعدش هم به دست ما می رسد. ما هم باید زینک ها را تهیه کنیم و سریعا به چاپخانه برسانیم تا صبح روزنامه چاپ شده روی دکه ها باشد. وقتی یکی از آنها را می خرید و می خوانید می توانید خبرهای مربوط به شب گذشته را در آن ببینید. سی دی رسیده از یک صفحه بندی در این قسمت باز شده و اطلاعات آن پردازش می شوند نمایی از یک لیتوگرافی در اینجا نیز مانند بسیاری از جاهای دیگر کامپیوتر بسیاری از کارها را انجام می دهد. دستگاه تهیه زینک با استفاده از نور لیزر خودروهای اولیه تماما از وزن سنگینی ساخته می شدند و موتور آنها نیز با نیروی بخار آب که در یک منبع به جوش می آمد حرکت می کردند. «الیورایوانس» از اولین کسانی بود که از نیروی بخار با فشار زیاد برای حرکت خودرو استفاده کرد. هر چند طرح او بعدها در ساختن قطارهای بخار نیز به کار رفت.

[[page 10]]

انتهای پیام /*