احکام سبق
اجتماعی در سبق زمانی به نحو امتداد سیلانی نیست، بلکه آناً فآناً جزئی منعدم و جزئی موجود می شود.
سبق به رتبه دو قسم است: یکی طبعی که سبق بالرتبة العقلیه است و دیگری وضعی که سبق بالرتبة الحسیه است.
ترتیب طبیعی: مانند ترتیب بین انواع و اجناس مترتبه، مانند جسم و حیوان است، یعنی اگر مبدأ و نقطۀ معینه را مثلاً نوع قرار دهیم حیوان به او قریب است و سابق بر جسم است و بعد جسم نامی و بعد جسم مطلق، و اگر مبدأ را مثلاً جنس عالی قرار دهیم جسم مطلق سابق و جسم نامی لاحق است تا آخر.
و ترتیب وضعی: مانند ترتیب در مکان است، البته مکان بالذات و همچنین مکین بالعرض قابل اجتماع نیست و ترتیب و سابقیت و مسبوقیت و لاحقیت در اینجا به این نحو تصویر می شود که نقطه ای مانند کعبه را ملاحظه کرده، قریب به او را سابق و بعید به او را لاحق گویند، مثل امام و مأموم.
و سبق بالطبع و بالتجوهر مثل واحد و اثنین است، یعنی واحد و اثنین را می توان به دو گونه اعتبار و ملاحظه نمود، به یک اعتبار مثال برای سبق بالطبع و به اعتبار دیگر مثال برای سبق بالتجوهر است. و توضیح آن این است که: اگر ملاحظه شود که اثنین معلول دو واحد عددی است و هر واحدی جزء علت وجود آن است، به این اعتبار بین واحد و اثنین سبق بالطبع است. و اگر نفس مفهوم واحد و مفهوم اثنین که ملتئم از
[[page 140]]این مفهوم بسیط واحد است ملاحظه شود، سبق بالتجوهر است.
چنانکه در دعا اشاره به این دو معنی شده در جایی فرموده است: «لک یا الهی وحدانیة العدد» و در جای دیگر فرموده است: «سبحانک الواحد لا بالوحدانیة العددیة».
تفصیل آن این است که: چنانکه در علم حساب قدیم می گفتند: «العدد نصف حاشیتیه» فلهذا خود واحد عدد حساب نمی شود. و حال آنکه مقوم تمام اعداد همین واحد است، برای اینکه اعداد اجتماعات واحد و واحدهاست که یک را پهلوی یک گذاشته، دو می شود. پس به این لحاظ که اجزاء ناقصۀ وجود اثنین، یک و یک است، و به این لحاظ که واحد خودش عدد نیست با اینکه قوام تمام اعداد به اوست بنابراین «لک یا الهی وحدانیة العدد» یعنی تو واحدی هستی که از این اعداد نبوده و اینها اظلّه است. تو نوری خارج از اینها هستی با اینکه قوام این اظلّه به توست. و معنای «سبحانک الواحد لا بالوحدانیة العددیة» این است که تو جزء این مرکبات نیستی چنانکه جزء ترکیبی اثنین واحد است. این است که گفته اند: «من قال الله ثالث ثلاثة فقد کفر، و شرک مع الله غیره».
[[page 141]]