مقصد سوم الهیات

معنای آیه شریفه «لو کان فیهما آلهة إلّا اللَّه لفسدتا»

فریده اول احکام ذات واجب / غرر فی توحید إله العالم

کد : 114631 | تاریخ : 13/06/1395

معنای آیۀ شریفۀ «لوکان فیهما آلهة إلاّ اللّٰه لفسدتا»

‏با این بیان: اگر دو واجب بود، افساد لازم آمده و هیچ موجودی نمی توانست خلق‏‎ ‎‏شود؛ زیرا توارد علل مستقلۀ الهیه بر یک معلول محال است و معنای آیۀ شریفه: ‏‏«‏لَوْ‎ ‎کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إلاَّ اللّٰهُ لَفَسَدَتَا‏»‏‎[1]‎‏ این است، نه اینکه اگر خدا دو تا بود اختلاف حاصل‏‎ ‎‏شده و جنگ و نزاع شروع می شد. یکی می گفت: بهتر است شب را خلق کنم، و‏‎ ‎‏دیگری می گفت: بهتر است روز باشد، و یکی می گفت: خوب است باران ببارانم،‏‎ ‎‏دیگری می گفت: خوب است باران نبارانم. و مَثَل آنها مَثَل دو کدخدا در یک ده یا دو‏‎ ‎‏سلطان در یک مملکت بود؛ زیرا دو کدخدا چون دارای هوی و هوس بوده یا جاهلند‏‎ ‎‏ممکن است یکی از آنها برای حفظ ریاست خود تابع هوس و شهرت بوده و چیزی را‏‎ ‎‏که صلاح نیست اراده نماید و دیگری از آن جلوگیری کند و یا اینکه یکی از آنها از باب‏‎ ‎‏جهل، صلاحیت چیزی را تشخیص داده باشد که دیگری عدم صلاحیت آن را‏‎ ‎‏تشخیص داده باشد. و همچنین دو سلطان یا از باب جهل و نادانی و یا از باب شهوت‏‎ ‎‏و ظلم و هوی خواهی با یکدیگر نزاع و جدال می نمایند. ولیکن اگر خداوند دوتا باشد‏‎ ‎‏که هر دو عاقل و عالم به تمام مصالح و مفاسد و عادل بوده و شهوت و هوی و هوس‏‎ ‎‏نداشته باشند، چنانچه یکی صلاح چیزی را تشخیص دهد، لابد دیگری هم صلاح آن‏‎ ‎‏چیز را تشخیص خواهد داد و با هم همراه خواهند شد، از طرفی هم آنها چون فرض‏‎ ‎‏شده که واجب الوجود می باشند، صاحب هوی و هوس نبوده بلکه عادل می باشند و با‏‎ ‎‏کمال موافقت با یکدیگر همراهی و هم مذاقی می نمایند.‏

‏پس معنای آیۀ شریفه آن چیزی که برای عوام مطرح می نمایید و می گویید: قرآن‏‎ ‎‏فیض عامی است که برای همه گسترده شده نیست، بلکه معنای آن، همان است که‏
‎[[page 82]]‎‏گفتیم، البته نمی توان در مجالس عامه، آن بیانی را که بطن آیه متکفل آن است، مطرح‏‎ ‎‏نمود و باید آنجا از معنای ظاهری که به نظر عوام می آید، صحبت کرد.‏

‏والحاصل آیه می فرماید: اگر در زمین و آسمان دو آلهه بود، زمین و آسمان فاسد‏‎ ‎‏می شدند، یعنی به واسطۀ امتناع توارد علتین مستقلتین بر معلول واحد، اصلاً از زمین و‏‎ ‎‏آسمان سراغی نبود.‏

‏البته قضیۀ فاعلیت الهی غیر از عوامل طبیعی است که در صورت توارد، دو یا سه‏‎ ‎‏چیز در قدر جامع شرکت پیدا می کنند به بیانی که سابقاً گذشت.‏

‏اینکه گفتیم باطن آیه بود، چنانکه ‏‏«‏إذاً لَذَهَبَ کُلُّ إلٰهٍ بِمَا خَلَقَ‏»‏‎[2]‎‏ بیانی دارد.‏

‏علاوه بر آن: معلول فاعل الهی صرف تعلق و ربط به مبدأ است، چنانکه در باب‏‎ ‎‏امکان در وجود گفتیم و محال است چیزی که عین تعلق و ربط به یک مبدأ است، ربط‏‎ ‎‏و تعلق به چیز دیگری داشته باشد.‏

‎ ‎

‎[[page 83]]‎

  • )) انبیاء (21): 22.
  • )) مؤمنون (23): 91.

انتهای پیام /*