مقصد سوم الهیات

معلول از رتبه خود ترقی نمی‌کند

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی أنّ علمه بالأشیاء بالعقل البسیط و الإضافة الإشراقیة

کد : 114709 | تاریخ : 13/06/1395

معلول از رتبۀ خود ترقی نمی کند

‏ولیکن این توهم فاسد است؛ زیرا اگر حقیقت معلولیت درک شود، معلوم می شود‏‎ ‎‏که تجافی وجود معلول از مرتبۀ خود محال است و ابداً ترقی وجودی که هیچ استعداد‏‎ ‎‏تجافی ندارد، ممکن نیست؛ زیرا معلولیت به تمام هویت وجودیه معلول است و‏‎ ‎‏معلول به تمام ذات، یعنی به تمام وجود غیر از معلولیت چیزی نیست و این هویت‏‎ ‎‏صادره، هویتی متقوم به علت است.‏

‏و علت به تمام هویت و ذات خود ـ بعد از این مراد از ذات، وجود است ـ حقیقتی‏‎ ‎‏مقوّم معلول است و علت به تمام ذات خود، برابر علیت است و در خارج حیثیتی‏‎ ‎‏ورای حیثیت علیت ندارد، که علیت از جزء ذات و یا از خارج ذات آن منتزع باشد،‏‎ ‎‏بلکه تمام ذات آن، عین علت است. چنانکه گفتیم: مفاهیم کمالیه در باری ـ تبارک و‏‎ ‎‏تعالی ـ عین ذات است، یعنی تمام ذات قدرت است و تمام ذات علم است و تمام ذات‏‎ ‎‏وجود است، بدون اینکه در مقابل هر یک، ما بازائی غیر ما بازاء دیگری باشد، بلکه‏‎ ‎
‎[[page 237]]‎‏تمام ذات تمام حقیقت علم است و تمام ذات تمام حقیقت وجود است و از تمام‏‎ ‎‏ذات، علیت انتزاع می شود به طوری که تمام ذات به حمل شایع صناعی عین‏‎ ‎‏حقیقت علت است.‏

‏و همچنین معلولیت، ذاتیِ وجودِ معلول است و مفهوم معلول از تمام وجود و ذات‏‎ ‎‏معلول منتزع می شود به گونه ای که تمام حقیقت وجود معلول در مقابل این مفهوم قرار‏‎ ‎‏گرفته و معلول به تمام هویت ذات خود وجود معلولی است. پس علیت و معلولیت دو‏‎ ‎‏مفهوم متغایر با هم بوده و از تمام ذات و حقیقت و وجود علت و معلول انتزاع‏‎ ‎‏می شود، ما بازاء آن دو مفهوم، تمام هویت این دو می باشد یکی از این دو به حمل‏‎ ‎‏شایع صناعی، حقیقت معلولیت است و تمام ذات دیگری به حمل شایع صناعی،‏‎ ‎‏حقیقت علیت است.‏

‏البته هویت معلولیت، هویت متقومه و ربطیه است و هویت علیت هویت مقومه و‏‎ ‎‏تمامیت است و این دو هویت به تمام معنی یکی از آنها علت و دیگری معلول است.‏

‏و همان گونه که یکی از دو مفهوم، دیگری نیست، هویتهایی هم که این دو مفهوم از‏‎ ‎‏آنها منتزع شده اند، هیچ کدام دیگری نخواهد بود.‏

‎ ‎

‎[[page 238]]‎

انتهای پیام /*