مقصد سوم الهیات

تتمیم مطلب با استناد به آیات

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی عموم قدرته تعالی لکلّ شی‌ء خلافاً للثنویة و المعتزلة / بیان عمومیت قدرت باری تعالی‌

کد : 114754 | تاریخ : 13/06/1395

تتمیم مطلب با استناد به آیات

‏هرکس این مباحثی را که مطرح نمودیم مدّ نظر داشته باشد و مبحث علم را که‏‎ ‎‏سابقاً گذشت به آن پیوست نماید و بعد به ‏‏اصول کافی‏‏ و روایات شریفۀ واردۀ در باب‏‎ ‎‏و آیات مبارکۀ قرآن رجوع نماید می فهمد که مطلب چیست؟ چون قرآن کریم همۀ‏‎ ‎‏مطالب و مباحث را با صراحت لهجه بیان نفرموده است و آن مطالبی را که درخور فهم‏‎ ‎‏عموم مردم است به طور وضوح و صراحت بیان کرده است، مثلاً تنزیه حق از دنایس و‏‎ ‎‏نقایص را که در افهام عموم می گنجد با صراحت لهجه برای عموم بیان نموده و فرموده‏‎ ‎
‎[[page 332]]‎‏است: تشبیه خالص در حق خداوند ممکن نیست وتنزیه خالص هم بی معنی است،‏‎ ‎‏بلکه به اعتباری تنزیه و تشبیه را با هم مخلوط نموده است.‏‎[1]‎‏ و اما بعضی از مطالب‏‎ ‎‏را که با افهام عموم سازش نداشته و افهام عموم نمی تواند از آنها استقبال نماید، به‏‎ ‎‏طور وضوح و صراحت لهجه بیان نکرده است و گاهی آنها را در لفافه و خفا و سرّ‏‎ ‎‏برای اهلش بیان نموده ولی پرده از روی آنها برنداشته و با عبارت لطیفی معنای‏‎ ‎‏لطیفی را ذکر کرده است.‏

‎[[page 333]]‎

  • )) «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ». شوری (42): 11.

انتهای پیام /*