مقصد سوم الهیات

عقول عشره، یادگاری از هیئت قدیم

فریده سوم افعال حقّ تعالی / غرر فی کیفیة حصول الکثرة فی العالم

کد : 114779 | تاریخ : 13/06/1395

عقول عشره، یادگاری از هیئت قدیم

‏یک جهت تنبیهی در مسأله باقی مانده و آن این است که چرا عقول را منحصر به‏‎ ‎‏عقول عشره دانسته اند؟‏

‏علت آن ازدواج نمودن عقل حکیم با رصد مترصدین و جمع شدن عقل وی و‏‎ ‎‏رصد منجم است؛ زیرا اگر حکیم به عقل حِکْمی خود اکتفا کند عقول را غیر متناهی‏‎ ‎‏می بیند؛ چنانکه اشراقیون که رصد را در نظر نگرفته اند، قائل شده اند به اینکه عقول‏‎ ‎‏غیر متناهی است،‏‎[1]‎‏ ولی مثل شیخ الرئیس چون اهل رصد بوده و به عقیدۀ منجمین نُه‏‎ ‎‏فلک دیده است به عقول عشره قائل شده است.‏‎[2]‎

‏بنابراین: از زمانی که افلاک تسعه را باطل دانسته اند عشریت عقول هم از بین‏‎ ‎‏رفته است.‏

‎[[page 381]]‎

  • )) مطارحات، در مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق، ج 1، ص 451 ـ 452؛ حکمة الاشراق، در همان مجموعه، ج 2، ص 139 و 155 و 178.
  • )) شفا، بخش الهیات، ص 528؛ شرح اشارات، ج 3، ص 220 و 242؛ شرح هدایۀ اثیریه، ص 368.

انتهای پیام /*