ج ـ ابعاد سه گانۀ جسم
دلیل دیگری که جزء لایتجزی را ابطال می کند این است که: بدون شک جسم دارای ابعاد سه گانه است و این امر قول به جوهر فرد را ابطال می نماید؛ چون جسم
[[page 472]]واجب است که ابعاد ثلاثه، یعنی طول و عرض و عمق را قبول کند و اگر جسم از اجزاء لایتجزی مرکب باشد در حد ذات پیوسته نخواهد بود و گسسته می گردد و قابل ابعاد ثلاثه نمی شود؛ چنانکه شیخ الرئیس در دانشنامۀ علایی گفته است که جسم در حد ذات پیوسته است که اگر گسسته بودی قابل ابعاد نبودی.
[[page 473]]