باب هشتم ابطال تناسخ نفوس و ارواح و رد ادله قائلین به تناسخ

استدلال به بعضی از مکاشفات و اخبار غیبیه

کد : 115038 | تاریخ : 13/06/1395

استدلال به بعضی از مکاشفات و اخبار غیبیه

‏یکی از ادلۀ قائلین به تناسخ‏‎[2]‎‏ این است که: ما می بینیم از جهله و فسقه و اهل‏‎ ‎‏معاصی وقتی که مریض می شوند یا به خواب می روند به واسطۀ قطع اشتغال از دنیا و‏‎ ‎‏یا به واسطۀ نقصان مشغله از کارهای دنیا در حال مرض و یا در نوم بعضی اخباراتی‏‎ ‎‏دارند که مطابق با واقع است، پس معلوم می شود به واسطۀ قطع مشغله و توجه از دنیا‏‎ ‎‏نفوسشان به عالم عقل متصل می شود و اگر بعد از موت، نفوس اینها در ابدان حیوانات‏‎ ‎‏حلول نکنند تا دوباره به دنیا مشغله پیدا کنند به عالم عقل متصل می شوند و عالم عقل‏‎ ‎‏عالم روح و راحت است، بنابراین وعدۀ عذاب و عقاب که در ادیان حقه به اهل فسق‏‎ ‎‏و فجور داده شده است باطل می شود، و چون وعدۀ ادیان حقه صدق است لذا باید‏‎ ‎‏قائل به تناسخ شد و گفت که نفوس اینها در ابدان حیوانات حلول می نمایند و از‏‎ ‎‏اشتغال به دنیا فارغ نمی شوند و در آنجا معذّب و معاقب می باشند.‏

‎ ‎

‎[[page 189]]‎

  • )) اسفار، ج 9، ص 28.

انتهای پیام /*