استدلال اهل تناسخ به ظواهر آیات و کلمات بزرگان
دلیل دیگر تناسخیها این است که: ظاهر کلمات اقدمین از فلاسفه، بلکه آیات قرآنی وسنّت و روایات شرایع دلالت بر تناسخ دارد مانند آیۀ شریفۀ «قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَ لاَ تُکَلِّمُونِ» و آیۀ «کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ» و همچنین این حدیث که اهل تکبّر به صورت مورچه های کوچک محشور می شوند، و باز در روایت است که «و یحشر بعض الناس علی صورة یحسن عندها القردة و الخنازیر»، و باز دارد که کافر زبان خود را یک فرسخ و دوفرسخ به روی زمین می کشد و مردم آن را لگد می کنند، و باز در روایت است که
[[page 191]]محل نشیمن ایشان مسیر سه برابر مثل از اینجا ـ یعنی از مدینه که حضرت آنجا بوده ـ تا ربذه است که قریه ای در نزدیکی مدینه می باشد. حاجی رحمه الله آن را «بریده» خوانده، سپس گفته است «بریده» دم بریده را گویند.
[[page 192]]