مجله کودک 272 صفحه 27

کد : 118544 | تاریخ : 19/11/1385

در خودروهایی که ترمز ABS ندارند، ترمز کردن به طور خلاصه به این صورت است که راننده با فشار بر پدال ترمز، مایع روغنی را در لوله­های ترمز به حرکت درمی­آورد که آنها نیز به نوبه­ی خود به لنت­ها فشار می­آورند. لنت، قطعه­ای کوچک از پلاستیک فشرده شده است که با فشار روغن ترمز، بر روی کاسه­ی چرخ فشار وارد می­آورد و سبب توقف چرخ و خودرو می­شود. لنت­ها از نظر وضعیت ساییده شدن یکسان نیستند و ممکن است لنتی نسبت به لنت دیگر سالم­تر یا ساییده­شده­تر باشد. هنگام ترمز شدید و ناگهانی قسمتی از لنت ساییده شده نمی­تواند به خوبی لنت سالم عمل کند. بنابراین خودرور به طور مستقیم و در جا توقف نمی­کند، بلکه با حرکات کج و معوج و غیر مستقیم توقف می­کند. این حرکات ناخواسته هنگام ترمز ناگهانی، باعث می­شود تا کنترل خودرور از دست راننده خارج شود. در سیستم ترمز ABS نه تنها این اتفاق نمی­افتد بلکه از قفل شدن چرخ­ها هنگام ترمز شدید هم جلوگیری می­شود. ترمز ABS، از دستگاه الکترونیکی درست شده است که هنگام ترمزگیری، با قطع و وصل کردن فشار روغن ترمز در کمتر از یک ثانیه،ارتباط لنت را با کاسه یا دیسک چرخ قطع و وصل می­کند. این قطع و وصل سریع، هم از قفل شدن چرخ­ها جلوگیری می­کند و هم گیرایی بین لنت و کاسه چرخ را در بهترین حالت برقرار می­کند. اهمیت ترمزهای ABS هنگام ترمز گرفتن در زمین­های خیس و لغزنده و سرعت­های بالا معلوم می­شود. نکته منفی ترمزهای ABS، صدای شدید آن هنگام ترمزگیری روی سطح لغزنده و خیس است. این صدا آنقدر شدید است که راننده­ی ناآشنا به سیستم ABS را به وحشت می­اندازد و او پای خود را از روی ترمز شل می­کند. به تازگی راههایی برای کم کردن صدای ناهنجار ترمز ABS پیدا شده است که یکی از آنها تقویت کننده­های الکترونیکی و مکانیکی است. نام توپ: 3 M کشور سازنده: آمریکا وزن: 5534 کیلو گرم سرعت حرکت گلوله:853 متر برثانیه حداکثر برد: 850 متر

[[page 27]]

انتهای پیام /*