روزنامهنگاری توسعه در اندیشه و نگاه
امام خمینی(س)
دکتر امیدعلی مسعودی
در عصر ارتباطات با وجود شکلگیری ارتباطات ماهوارهای مقوله «تهاجم خبری» توسط دولتهای استکباری علیه کشورهای در حال توسعه و نحوه مقابله با این تهاجم ویرانگر همچنان یکی از مسائل اساسی است.
از چهار دهه پیش تاکنون، همزمان با توسعه تکنولوژیهای ارتباطی، بررسیهای کمی و کیفی اخبار بینالمللی، بیانگر نفوذ کشورهای سلطهگر غربی بر جریان اطلاعات و اخبار در کشورهای در حال توسعه است. به گفته «فدریکومایر» دبیر کل یونسکو: «یکی از بزرگترین تضادهای زمان ما این است که مرفهترین مناطق کره زمین به عصر
[[page 151]]تلویزیون کابلی، فاکس و ارتباط ماهوارهای گام میگذارند، اما هنوز 600 هزار روستا برق ندارد و بیش از 800 میلیون بیسواد در جهان زندگی میکنند حس اخلاقی ما که بهویژه در پی توسعه وسایل ارتباطی بیدارتر شده است، ما را از تسلیم شدن به این وضعیت هولناک باز میدارد.»
تلاشها و کوششهای رهبران کشورهای در حال توسعه در کنفرانسهای متعدد یونسکو طی دهههای هفتاد و هشتاد دستاوردهای عظیمی برای سدکردن نفوذ گسترده خبری غرب در پی داشت تا آنجا که در اثر این یونسکو را ترک کردند و از حدود دو دهه بیش تا کنون کوششهای قابل ملاحظهای توسط پژوهشگران کشورهای در حال توسعه به موازات سیاستهای رهبران این کشورها، به منظور ایجاد «نظم جهانی اطلاعات و ارتباطات» برای مبارزه با نابرابری جهانی ارتباطات و عدم تعادل بینالمللی اطلاعات در نهایت در جهت مقابله سلطه ارتباطی و جزئی کشورهای غرب صورت گرفته است.
دکتر «نارایان سریواستاوا» در این باره معتقد است: «کشورهای در حال توسعه امروز در موقعیت بهتری برای تصحیح اطلاعات یکسویهای که خبرگزاریهای فراملی غربی در اختیار آنان میگذارند، قرار دارند و میتوانند تصویر واقعیتری از مشکلات کشورهای در حال توسعه و همچنین تحولات سایر مناطق جهان به دست آورند.
وی از نحوه برخورد روزنامهنگاران کشورهای در حال توسعه با اخبار دریافتی از غولهای خبری غرب انتقاد میکند و به ذکر جملهای از خانم «ایندیرا گاندی» رئیس جمهور فقید هند میپردازد که میگوید:
«در رسانههای غرب و یا در رسانههای خود ما، بندرت خبری در مورد کشورهای در حال توسعه به غیر از اخبار مربوط به فاجعه و
[[page 152]]آشوب وجود دارد. تلاش عظیم و حیرتانگیزی که در زمینه توسعه صورت میگیرد، تغییر تحولی که روستاها و شهرهای ما، در میان زنان ما، کارگران ما و سایرین روی میدهد نیز به نظر میرسد که دبیران و مدیران رسانههای ما قاعدهبندی «نورث کلیف» را مبنی بر این که قدرت، موقعیت، پول و مسائل جنسی، خبر را به وجود میآورند، شیوهنامه خود ساختهاند و به همین ترتیب پرهیزکاری، بهنجاری، سختکوشی و تواضع و فروتنی خبرساز نیستند.
نجابت و فروتنی ممکن است روزی مالک، و وارث کره زمین شود، اما جایی در عناوین اخبار و سرصفحه روزنامهها نخواهد داشت گزارشگری یک جانبه و اخبار تحریف شده داستانی کهنه و قدیمی برای ما هستند.»
حضرت امام خمینی(س) از جمله رهبران کشورهای در حال توسعه است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به مقوله با فساد حاکم بر رسانههای دوران طاغوت خواستار تبدیل مطبوعات به دانشگاه عمومی برای آموزش و اصلاح جامعه شدند.
امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب همواره در پیامها و رهنمودهای خود به اهل قلم و صاحبان مطبوعات آنها را به اصلاح امور مطبوعات بازمانده از دوران طاغوت فرا میخواندند و به ترسیم اشکال روزنامهنگاری توسعه به عنوان یک راهحل میپرداختند.
در این گفتار به دیدگاههای امام در این زمینه میپردازیم و پیش از آن به شناخت هرچند مختصر روزنامهنگاری توسعه همت میگماریم.
[[page 153]]روزنامهنگاری توسعه چیست؟
کشورهای رو به توسعه یا جهان سومیها در جهت ارتقای دانش و پیشرفت جوامع خود نیاز به مطبوعات مستقل و مردمی دارند، مطبوعاتی که برای مردم نوشته شده و از خصوصیات مطبوعات کشورهای سلطهگر بدور باشند.
اقدامات اخیر سازمان مللمتحد در قالب کمکهای یونسکو به آموزش تخصصی روزنامهنگاران حتی به نهادهایی چون صندوق بینالمللی کمک به کودکان و زنان این سازمان نیز تسری یافته است.
آموزش تخصصی روزنامهنگاران ضرورتی انکارناپذیر است. در شهریور ماه سال 1374 به ابتکار مرکز گسترش آموزش رسانهها و صندوق بینالمللی کمک به کودکان و زنان اولین کلاسهای تخصصی آموزش روزنامهنگاری در زمینه روزنامهنگاری توسعه که توسط بنیاد تامسن انگلستان تهیه شده بود در اختیار دانشجویان قرار گرفت. مشخصههایی که این متن برای روزنامهنگاری توسعه برشمرده است، روزنامهنگاری توسعه را دارای این خصوصیات میداند: «روزنامهنگاری توسعه درصدد است که از پیشرفتها یا پسرفتهای مناطق شهری و روستایی یک کشور به شیوهای واقعی و خواندنی گزارش تهیه کند.
این گزارشها باید بین اولیای امور و مردم بین جوامع شهری و روستایی پلی اطلاعاتی ایجاد کند. در درازمدت، هدف آن سهم داشتن در بهبود راه و رسم زندگی مردم است».
براساس این تعریف، روزنامهنگاری توسعه برخلاف روزنامهنگاری غربی معتقد نیست که «خبر بد، خبر خوبی است» بنابراین به جای پرداختن به اخبار رویدادها، اتفاقات و بحرانها بیشتر بر مسائل و فرایند
[[page 154]]تکیه میکند.
اگر روزنامهنگاری رویداد مدار غربی شکستن یک سد آباد را خبر میداند، روزنامهنگاری فرایند مدار بر روی اخبار احداث سد آب تأکید میکند هرچند این گونه اخبار فاقد هیجان لازم برای برانگیختن خوانندگان باشد. جنبه دیگر روزنامهنگاری توسعه تأکید بر مردم است، درحالیکه روزنامهنگاری غربی نقل قول از گفتههای سیاستمداران و افراد برجسته را مورد توجه قرار میدهد و ارزش برای آن عمدتاً به اهمیت گوینده آن بستگی دارد، نه به آنچه که میگوید. بنابراین اگر رئیسجمهور به مناسبت سالروز استقلال یک کشور همسایه پیام تبریکی برای رهبر آن کشور ارسال کند، خبر صفحه اول روزنامهها، همین است. صرفاً به این دلیل که به عنوان یک گزارش مطبوعاتی از بزرگترین جایگاه قدرت کشور ارسال شده است، نه به این دلیل که حرف مهمی در آن گفته باشد. در حالی روزنامهنگاری توسعه معتقد است یک سازمان کارآمد خبری باید پیشرفت مردم را ثبت کند.
اخبار توسعه در دو طیف وسیع میتواند وسیله روزنامهنگاری توسعه مورد توجه واقع شود:
1ـ اخبار مربوط به پروژههای عمرانی از تأمین یک نیروگاه برقی و آب گرفته تا ایجاد یک شبکه آب سالم در دهکدهای که دارای آب آلوده است، از ابداع روشهای جدید سوادآموزی گرفته تا نوآوری در سیستم آیش.
2ـ مشکلاتی که باید رفع شوند مانند استثمار زنان به عنوان نیروی کار ارزان از یک سو و ایجاد تعاونی زنان از سوی دیگر، نتایج مصیبتبار استثمار کودکان و ایجاد شغلهایی که به دهقانان فقیر
[[page 155]]امکان میدهد به جای فرستادن کودکان خود به خیابانها آنها را نزد خود نگه دارند، رفع تبعیضهای جنسی، پرداختن به مسائل بهداشت، آموزش و اشتغال، دادگستری و مبارزه با فقر.
خبرنگاران روزنامهنگاری توسعه به جای منفعل بودن (Passive) میبایست فعال (active) باشند یعنی به جای برخورد منفعلاًنه با رویداد مدار میبایست به زندگی پیرامون خود چشم بدوزند و ببینند آیا چیزهایی وجود دارد که برای خوانندگان اهمیت داشته و مورد توجهشان قرار گیرد. این همان نکتهای است که روزنامهنگاری غربی بدان اهمیت چندانی نمیدهد: زندگی در روستا چگونه است؟ چه تغییراتی در آن روی میدهد؟ افزایش رفت و آمد وسایل نقلیه شهری چه تأثیری بر نحوه بازی کودکان گذاشته است؟
براساس استانداردهای مرسوم روزنامهنگاری، اینگونه مطالب ابداً خبر محسوب نمیشوند و معمولاً در صفحات داخلی گزارشها ظاهر میشوند تا در صفحه اول؛ درحالیکه از پیشرفت مردم، از پیشرفت یک ملت سخن میگویند مطالبی هستند که میتوانند مشوق پیشرفت باشند، موردی از عدم پیشرفت را برجستهتر نشان میدهند و سبب شناسایی دستاوردها و محکومیت استثمار میشوند. در یک کلام روزنامهنگاری توسعه، همین است.
روزنامهنگاری توسعه در ایران
جلال آل احمد در مقاله «ورشکستگی مطبوعات» سه دوره مهم در تاریخ مطبوعات ایران را بررسی میکند که متأسفانه در هر سه دوره شاهد روزنامهنگاری مقلد هستیم در این سه دوره یعنی از شهریور سال 1320 تا بعد از کودتای 28 مرداد 1332 به جای مطبوعات شاهد
[[page 156]]«رنگیننامه»هایی هستیم که تنها وظیفهشان انحراف افکار عمومی از مسائل اساسی کشور و حکومت است. به عقیده جلال آل احمد: «ادای روزنامهنویسی» را درمیآوریم. در این کار نیز از دیگران تقلید میکنیم. در این کار میخواهیم سر و پزمان را به شکل آنهایی درآوریم که تازه خودشان متوجه شرق شدهاند، با آدابش و طرز تفکرش و امکانات آیندهاش.
از روزی که بوق افتضاح شهریور بیست را زدند تا به امروز مطبوعات فارسی سه دوره مشخص و مختلف را از نظر وضع ظاهر و زبان و تعداد انتشار و محتویات پیمودهاند:
1ـ تا حدود سال 24 و 25 دوره رواج مطبوعات دهن دریده است در این دوره مردم عادی هنوز در جستجوی آن مطبوعهای هستند که سادهتر فحش میدهند و صریحتر و هنوز با اصول کاری ندارند... .
2ـ از نظر محتوا ـ درد دلهای خصوصی ـ فحش به اشخاص و مصادر امور، اخبار جنگ با آب و تاب هر چه تمامتر، محاکمه مسببان انگشتشمار آن اوضاع و داستانهای اغراقآمیز درباره زندانها و همه هیجانانگیز.
3ـ از این پس تا سال 1332 ناهار بازار احزاب سیاسی است. دوره مبارزههای به اصطلاح اصولی است! در این دوره احزاب سیاسی هر کدام متناسب موقعیتهای محلی و جهانی خویش به نهایت درجه قدرت رسیدهاند... همه دست به عصا میروند و رعایت میکنند و حساب دهن دریدگی از میان رفته است.
4ـ و از سال 1332 به بعد مائیم و این «رنگیننامهها»! تحریک کشنده حیوانیترین غرایز و خالی از حق و شور و شوق.
[[page 157]]بر روی همین نکته است که دولت هم دست کمک میگذارد. برای اینکه مردم با کلههاشان فکر نکنند، باید با پائین تنهشان زندگی کنند با اسافل اعضاء! یا مسائل جنسی! با هرزگی و قرتیمآبیها.
این اوضاع و احوال متأسفانه تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بر این مرز و بوم حاکم بوده است و البته اگر از برخی نشریات و مطبوعات سالم در این دورانهای تاریخی بگذریم، فضای عمومی حاکم بر مطبوعات کشور ما فضایی آلوده بوده است تنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که از سوی حضرت امام خمینی(س) دیدگاههای انتقادی در سطحی گسترده متوجه مطبوعات و رسانههای گروهی کشور میشود و افکار عمومی خواستار دگرگونی بنیادی در اوضاع مطبوعات میگردد.
دیدگاههای امام خمینی(س)
الف) دوران ستمشاهی
دیدگاههای انتقادی حضرت امام محدود به دوران پیروزی انقلاب اسلامی نمیشود طرح این دیدگاهها به سالهای دورتر از این باز میگردد. با بررسی آثار انتقادی حضرت امام به کتاب «کشف اسرار» در سال 1322 (یعنی دو سال پس از فرار رضاخان و روی کارآمدن فرزندش) میرسیم. امام که خود از نزدیک شاهد جنایتها و توطئههای شیطانی رضاخان بود و ماهیت رژیم پسرش محمدرضا را به خوبی میشناخت با نگارش این کتاب ضمن رد نظریات علی اکبر حکمیزاده نویسنده کتاب «اسرار هزار ساله» که نسبت به شیعیان اهانت روا داشته بود، به افشای خیانتهای رضاخان هم پرداختند.
حضرت امام خمینی(س) از جمله رهبران کشورهای در حال توسعه
[[page 158]]است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به مقوله «تهاجم خبری» و اصلاح رسانههای جمعی توجه داشتند و برای مقابله با فساد حاکم بر رسانههای دوران طاغوت خواستار تبدیل مطبوعات به دانشگاه عمومی برای آموزش و اصلاح جامعه شدند.
حضرت امام با نوشتن کتاب «کشف اسرار» نخستین گامها را برای اعتراض به اوضاع آن زمان برداشت و از غفلت و کمتوجهی روحانیون به مسائل روز، شدیداً انتقاد کرد، امام از روزنامههای آن دوره به عنوان «کالای پخش فساد اخلاق» نام برد.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیرنفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده... قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد...
حضرت امام این دیدگاه انتقادی را نسبت به روزنامهها و نشریات دوران ستمشاهی همواره مطرح کردند. از دیدگاه حضرت امام در طول حکومت خاندان پهلوی، استعمار روزنامهها را به سمت ابتذال و آلودگی سوق میداد تا فکر مردم را مسموم کنند.
[[page 159]]ملت عزیز در طول 50 سال سیاه اخیر گرفتار مجلات و روزنامههای تخریبکننده و فاسدکننده نسل جوان و از آنها بدتر سینماها و رادیو ـ تلویزیون بود که با برنامههای خود، ملت را به حد وافر در آغوش غرب و غربزدهها غلتانید. و ضررهای رسانههای گروهی از خرابیهای توپ و تانکها و سلاحهای مخرب بالاتر و بدتر است چه که ضررهای سلاحها گذراست و ضررهای فرهنگی باقی و به نسلهای بعد انتقال پیدا میکند.
امام رسالت مطبوعات را رسالتی فرهنگی و آموزشی میدانست و همواره از دستاندرکاران مطبوعات میخواستند تا آزادانه مطالب را بنویسند ولی توطئه نکنند. و ایشان معتقد بودند که «مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند» و «رسانههای گروهی... میتوانند خدمتهای گرانمایهای را به فرهنگ اسلام و ایران نمایند...»
دیدگاههای حضرت امام در این دوره را میتوان در دو دسته جمعبندی کرد:
1ـ افشای عملکرد و ماهیت رژیم در خصوص ایجاد اختناق در مطبوعات.
2ـ انتقاد از مطبوعات این دوره و تأکید بر دوری جستن مطبوعات از فساد و ابتذال.
[[page 160]]ب) دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
بررسی دیدگاههای امام خمینی(س) در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بدون در نظر گرفتن تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در روزهای پس از انقلاب اسلامی ممکن است برداشتهای نامعقولی را نصیب محققین کند. به عنوان مثال در شرایط سالهای 1358 تا 1361 گروههای محارب برای براندازی حکومت نوپای اسلامی توطئههای گوناگون از جمله چاپ روزنامهها و مجلات گوناگون را طرحریزی میکردند. حضرت امام ابتدا به نصیحت صاحبان اینگونه نشریات پرداختند، اما وقتی که نشریات مخالف نظام اسلامی همچنان به نصیحت و پند و اندرز ایشان بیتفاوت بودند، افشای توطئه توسط امام صورت پذیرفت. اینک به فرازهایی از سخنان حضرت امام خمینی که به مقطع اخیر مربوط میشود میپردازیم:
بعضی مطبوعات به خیال اینکه آزادی است میخواهند از مردم سلب آزادی کنند. (25 / 2 / 58)
معنی آزادی این نیست که هر کس برخلاف قوانین، برخلاف قانون اساسی یک ملت هر چه دلش میخواهد بگوید مثلاً اهانت به مردم بکند. (8 / 3 / 58)
برکت اسلام بود که بعد از انقلاب همچو آزاد کردند همه را، تمام مطبوعات آزاد شد، منتها بعدش دیدند، که پنج شش ماه که گذشت، دیدند که این مطبوعات وابسته به اسرائیل است بعضیشان، بعضیشان دارند توطئه میکنند برضد مملکت... هر
[[page 161]]کدام که اینطور هستند جلوشان گرفته بشود؟
برخی از تحلیلگران، بدون توجه به بیانات حضرت امام در مقاطع خاص تاریخی تصور میکنند که حضرت امام با آزادی مطبوعات مخالف بودهاند درحالیکه ایشان ضمن تأکید بر آزادی مطبوعات، خواهان استقلال آنها بودهاند.
من بار دیگر از مطبوعات سراسر ایران میخواهم که بیایید و دست در دست یکدیگر نهید و آزادانه مطالب را بنویسید ولی توطئه نکنید. من بارها گفتهام که مطبوعات باید مستقل و آزاد باشند ولی متأسفانه و با کمال تعجب، تعدادی از آنها را در مسیری دیدم که با کمال بیانصافی مقاصد شوم راست و یا چپ را در ایران پیاده میکردند و هنوز میکنند. مطبوعات در هر کشوری نقش اساسی را در ایجاد جوی سالم و یا ناسالم دارند.
حضرت امام ضمن فراخوانی مطبوعات به استقلال و آزادی، آنها را به انتقاد سالم دعوت میکنند: روزنامهها باید با کسی صورت مخاصمه نداشته باشند بلکه صورت ارشاد داشته باشند. مطالب را بگویند. انتقاد باید باشد زیرا یک جامعه که انتقاد شود اصلاح میشود. عیب هم در همه جاست چون سرتاپای انسان عیب است و باید این عیبها را انتقاد کرد تا جامعه اصلاح شود. (12 / 3 / 60)
[[page 162]]امام خمینی و روزنامهنگاری توسعه
حضرت امام معتقد بودند که روزنامهها بجای پرداختن به اخبار شخصیتها میبایست به اخبار مردم توجه کنند. یعنی در واقع بجای رویدادمداری به فرآیندمداری بپردازند در شرایطی که تیتر اول اخبار مطبوعات و رادیو تلویزیون به حضرت امام (به عنوان یک شخصیت برجسته مذهبی سیاسی و اجتماعی) اختصاص یافته بود، حضرت امام رسانههای گروهی را به گزارش اخبار توسعه فراخواندند. امام در دیدار با مسؤولان روزنامه کیهان به نکات ارزشمندی درباره اهمیت آزادی و کیفیت کار روزنامهنگاری اشاره کردند:
اگر زارعی خوب زراعت کرد و زراعتش خوب بود، شما این شخص را به جای مقامات کشور در صفحه اول بگذارید و زیرش بنویسید این زارع چگونه بوده است، این منتشر بشود. و یا کارمندی خوب کار کرد و یا اگر طبیبی عمل خوبی انجام داد، عکس او را در صفحه اول چاپ کنید.
حضرت امام حتی از اینکه عکس و مطالب ایشان برجسته شود، انتقاد کردند و فرمودند:
من میل ندارم رادیو هر وقت باز میشود اسم من باشد، مدتهاست که از این جهت متنفرم، این کار غلطی است، به اندازه متعارف نسبت به همه خوب است، زیادیاش مضر است. این به ضرر مطبوعات است و مطبوعات را سبک میکند. اشخاص، شخصیتهایشان با خودشان است، اینطور نیست که اگر اسمشان زیاد یا کم مطرح گردد، شخصیتشان زیاد یا کم شود. در
[[page 163]]ایران هر کس معلوم است چه جوری است. بنابراین، آنچه راجع به خودم میگویم این است که اگر قرار است عکس مرا بگذارید، به جای آن، عکس یک رعیت را بگذارید و زیرش بنویسید این رعیت چه کار مهمیکرده است.
در این دیدار امام فرمودند:
اخبار روزنامهها تکراری نباشد، آخر کی با کی ملاقات کرده، این چه خبر مهمی است؟ این اصلاً قابل نیست بگوییم خبر، تا بگوییم مهم! این که بگویید من هر روز با کی ملاقات و به او چه گفتم، این تکراری است... من راجع به خودم میگویم که عکس من مطلقاً در صفحه اول نباشد، همانطور که گفتم. گاهی لازم است که گفته شود: مثلاً فرض کنید بناست ریاست جمهوری معرفی شود، خوب، این مسأله مهمی است و یا مثلاً هیأت دولت آمده است، خود این مسألهای است، ولی هرچند وقت یک بار از این مسائل پیدا میشود. اما هر روز کی آمد این جا و من چی گفتم و چی شد و یا کی با کی ملاقات کرد، این چه اثر و فایدهای دارد؟
حضرت امام به روزنامهنگاری توسعه و پرداختن به اخبار تحولات جامعه با تأکید بر مردم علاقمند بودند:
باید با اخبار مردم را تعلیم کرد و باید اخبار به صورتی باشد که مفید باشد، باید کاری شده باشد تا اخبار باشد. آن اشخاصی که در اطراف ایران زحمت میکشند، وقتی خبرشان را دادید تشویق میشوند.
[[page 164]]جمعبندی دیدگاههای امام خمینی(س) در مورد مطبوعات پس از پیروزی انقلاب اسلامی را میتوان به شرح زیر آورد:
1ـ تفکیک آزادی از توطئه.
2ـ مطبوعات آیینه آرمانهای ملت باشند.
3ـ پرهیز از جنگ مطبوعاتی و رعایت اخلاق.
4ـ مطبوعات مدرسه سیار جامعهاند.
5ـ انتقاد حق مطبوعات است نه انتقام.
6ـ پرهیز از مدیحهسرایی در مطبوعات.
به این ترتیب بنظر میرسد مطبوعات کشور میبایست با توجه به رهنمودهای امام در دوران سازندگی و توسعه کشور تجدیدنظر اساسی در شیوه گزینش اخبار و مطالب به عمل آوردند و خود را با شرایط نوین کشور و اعتلای نام جمهوری اسلامی منطبق ساخته و خود الگوی تازهای برای دیگر کشورها باشند. انشاءالله
[[page 165]]