ادبیات و هنر

کد : 125860 | تاریخ : 17/08/1395

ادبیات و هنر

‏هنر ناب آیینه‏‎‌‎‏ای است از فرهنگ؛ و عرفان تجلی جمال حق است در آیینه هنر. ‏

آیینه هنر **

امام خمینی(س) این معمار بزرگ قرن و هنرمند توانای روزگار ما که خود تجسم عینی هنر اسلام ناب محمدی(ص) بود و در دریای متلاطم وجودش گوهر هنر ناب نهفته بود با گسترش فقه بر همۀ مفاهیم و موضوعات نابترین نظریات و فتاوی را در عرصه فرهنگ و هنر جاری کرد. و بسیاری از غیرممکنها را ممکن ساخت و در زمینه مقولات هنری تکلیف بسیاری از بلاتکلیفیهای فرهنگی را روشن کرد و گرهگشای هنرمندان متعهد گردید و اکنون «حضور» میکوشد تا با تحلیل و تبیین فتاوی و نظریات آن حضرت، هنر درست را از نادرست تفکیک کند و هنرمندان را از گرداب تحیّر نجات بخشد و با بیان مبسوط مواضع آن حضرت در تمام زمینههای هنری به صورت سلسله مقالات تحقیقی شیفتگان هنر ناب را یاری رساند و انجام این مهم جز با یاری محققان و اندیشمندان و هنرمندان متعهد که آثاری با الهام از اندیشههای برآمده از 


[[page 240]]بعثت فرهنگی آن حضرت در تمام زمینههای هنری فراهم کردهاند به کمال نخواهد رسید. لذا از همه عزیزان دعوت می‌شود آثار خود را به دفتر نشریه حضور ارسال دارند. 

‏سرویس هنری حضور‏

بانگ جرسی می‌آید. 

‏بدون تردید یکی از هنرهایی که سابقه‏‎‌‎‏ای درخشان در فرهنگ بشر و ملل مختلف داشته است هنر نمایش است که پنج هزار سال قبل از میلاد با «گیلگمش» شروع شد و در یونان باستان توسط «هومر» و «اریستونان» و در سیر زندگی بشر همواره بیان نمادین احساس و عاطفه و انتقال اندیشه از طریق نمایش ارائه شد. در تاریخ اسلام و ملل اسلامی و بخصوص فرهنگ شیعه پس از واقعۀ کربلا انتقال این حادثه بزرگ در قالب تعزیه شکل گرفت و استمرار یافت. ‏

‏در غرب بعد از رنسانس تئاتر به عنوان یکی از هنرهای عمیق در قالب فرم کلاسیک خود نقش تعیین‌کننده‏‎‌‎‏ای در انتقال تاریخ و تحولات داشت. جهان سوم نیز در تأثیرپذیری خود از تئاتر غرب فرم نمایش غربی را پذیر شد و در ایران نیز این فرم در بین هنرمندان موقعیت خاص خود را یافت، اما هرگز نتوانست مثل بسیاری از هنرهای دیگر در بین عامه با اقبال روبه‌رو شود و تنها در بین روشنفکران و جماعتی از شهروندان مدرن و دانشجویان این رشته مطرح بود. ‏

‏اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تئاتر نقش بسیار ارزنده‏‎‌‎‏ای در بیان فرهنگ و اندیشه‏‎‌‎‏های انقلابی ایفا کرد. ‏

‏از میان هنرمندان تئاتر، جوانان مسلمان و متعهدی از طریق تالارهای تئاتر و بخصوص تلویزیون تا حدودی موفق به انتقال مفاهیم ارزشی شدند. که تحلیل و بررسی و معرفی همۀ آنان در این مختصر نمی‏‎‌‎‏گنجد. اما از میان این جوانان و استعدادهای درخشان «تاج‌بخش فنائیان» را می‌توان نام برد که در ابتدا به عنوان بازیگر به صورت فعال وارد عرصه تئاتر و سینما شد. و پس از چند سال به کارگردانی روی آورد. ‏

‏هدف ما در این مجال دریافت صحیح و هوشیارانه این هنرمند است از پیام تاریخی حضرت امام(س) به هنرمندان که در آن پیام آن حضرت وجدان هنرمندان متعهد را بیدار و تکلیف آنان را در انتخاب شیوۀ ـ هنر برای تعهد و هنر، برای هنر ـ روشن ساخت. نمایش «بانگ جرس» کاری ساخته و پرداخته ذوق سرشار و اندیشه بیدار فنائیان نشان از تأثیر شدید هنرمند از پیام امام و ضربه‏‎‌‎‏ای که از رحلت آن عارف عاشق بر او وارد آَمده است دارد. فنائیان در «بانگ جرس» با استفاده از ابزار و تکنیکهای ممکن در صحنه تئاتر با روش نقالی و تعزیه و انتخاب سمبلهای مؤثر و تلفیق تصویر و صدا به وسیله اسلاید و حضور هنرپیشه تماشاگر را ‏


‎[[page 241]]‎‏مستقیماً به بطن حادثه می‏‎‌‎‏کشاند و تاریخ انقلاب اسلامی را از خرداد 1342 تا خرداد 1368 به زیباترین زبان نمایشی، با ایجاز لازم نمایش می‏‎‌‎‏دهد. ‏

‏«بانگ جرس» نخستین بار در سالگرد رحلت حضرت امام در تالار مولوی توسط جهاد دانشگاهی به روی صحنه رفت و سپس متن آن توسط همین ارگان چاپ و منتشر شد. ‏

‏بانگ جرس از میان دهها نمایش که توسط هنرمندان متعهد و مسلمان دربارۀ حضرت امام(س) نوشته و اجرا شده بود در اولین دورۀ مسابقات هنری «در حریم یار» به عنوان کار برگزیده انتخاب شد. فنائیان با نمایش «بانگ جرس» بسیاری از مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی را با بیان سمبلیک و بدون ابهام به تماشاگر ارائه می‏‎‌‎‏دهد و تقابل حق و باطل را در دوران معاصر به صحنه می‏‎‌‎‏آورد. ‏

‏«بانگ جرس» در ایجاز نیز تسلط کارگردان را بر صحنه به زیباترین وجه نشان می‌دهد. بانگ جرس بانگی است به قافلۀ هنرمندان بیدرد که هنر برای هنر را نشخوار می‏‎‌‎‏کنند. «بانگ جرس» بانگی بر ستون پنجم نفوذ فرهنگی غرب در ایران اسلامی است. ‏

‏به امید موفقیت این هنرمند و همۀ هنرمندانی که در مقابله با تهاجم فرهنگی از ارزشهای ناب دفاع می‏‎‌‎‏کنند. ‏

‏ ‏

‎ ‎

‎[[page 242]]‎

انتهای پیام /*