مجله نوجوان 25 صفحه 28

هنر فاصله نسلها در روز کارنامه مرجان خوارزمی فیلم روز کارنامه از فیلمهای آقای مسعود کرامتی است. فیلمبرداری این فیلم از اواسط مرداد سال 81 شروع شده و مهدی هاشمی ، متین عزیزپور ، شهرام قائدی و محمد حمزه زاده در آن بازی کرده اند. آقای کرامتی به جز این فیلم کارگردانی فیلمهایی چون پاتال و آرزوهای کوچک و مرغابی وحشی را بعهده داشته است. این فیلم قصه پسری 8 ساله است که بعد از تجدید شدن در درس دیکته ، خانواده مرفهش را ترک می کند و با مردی به نام امیر که می خواهد از شریک سابقش انتقام بگیرد همراه می شود. آقای کرامتی بیش از همه انواع سینما ، به سینمای کودک و نوجوان علاقمند است ، او در فیلم روز کارنامه سعی کرده از قدرت قصه برای پیشبرد کارش نهایت استفاده را بکند و تا حدود زیادی موفق عمل کرده است و به خوبی با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار می کند. در"روز کارنامه" بیش از همه سعی شده تا به ارتباط کودکان و بزرگسالان پرداخته شود و یکی از نکات مثبت دیگر فیلم تحلیلهای عمیقی است که در مورد دلایل فاصله های بین نسلها ارائه می شود. منظور از فاصله نسلها تفاوتهای معیارها ، ارزشها و رفتارهای شما با پدر و مادرتان و مادر بزرگ و پدربزرگتان است. در روز کارنامه لطافت نگاه پسرک 8 ساله با روح خشمگین و آزرده امیر تقابل دارد و در نهایت ، معصومیت کودکانه آراد باعث می شود تا همه چیز به صلح و خوشی بیانجامد. در فیلم روز کارنامه انتقادهایی به بزرگترهای کم حوصله و بداخلاق هم وارد شده مثلا در فصل اول فیلم مدیر مدرسه آراد را سرزنش می کند اما خود او بسیار تنبل و بی حوصله به نظر می رسد نکته بعدی در مورد روز کارنامه تلاش آن برای ایجاد رابطه و شناخت پدر و مادرها از بچه هاشان است درجایی از فیلم پدر و مادر آراد ماجرا را تعریف می کنند و آنچه می گویند آنقدر با واقعیاتی که در صحنه های فیلم دیده ایم تفاوت دارد که همه تماشاگران هر چقدر که اخمو باشند به خنده می افتند. کارگردان روز کارنامه تلاش زیادی کرده تا از یک قصه منسجم برای پیشبرد فیلمش استفاده کند. می دانید چرا؟ چون اکثر فیلمهایی که برای بچه ها ساخته می شوند دچار یک مشکل خیلی مهم اند و آن مشکل این است که به سمت واقعیت گرایی مستندگونه رفته اند. و بیشتر از آنچه قصه در اختیارشان قرار داده به ثبت معصومیت و لطافت کودکان بسنده کرده اند که صرف نظر از نکات مضمونی فیلم روز کارنامه از بازیهای خوبی برخوردار بود و نماهای آن خیلی ساده و صمیمی فیلمبرداری شده بودند. و اما مهمترین نکته ای که درباره روز کارنامه وجود دارد این است که این فیلم حدیث نفس کارگردان و یا یادآوری خاطرات گذشته او نیست چرا که آراد یک بچه کاملا امروزی است که به جای خانه بزرگ حیاط دار ، اتاقی کوچک در اختیار دارد و به جای بازی با طبیعت با بازیهای رایانه ای سرگرم است. نوجوانان دوست

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 25صفحه 28