مجله نوجوان 57 صفحه 18

پیوند اسطوره و تعزیه شهادت سرخ او و یارانش در مراسم تعزیه خوانی و دسته گردانی محرم. ایرانیان شیعه نیز به یقین در ساختن تعزیه و به نمایش در آوردن واقعۀ کربلا و حدیث مصایب امام حسین به سنت نمایشهای آیینی ایرانیان قدیم و شیوۀ اجرای اعمال و آیینهای نیاکان خود و پاره­ای از عناصر اسطوره­ای و حماسی نظر داشته و از آنها بهره گرفته­اند. ایرانیان «مهر پرست» به هنگام برگزاری آداب آیینی خود، واقعۀ«مصایب میترا» را نیز به نمایش در می­آوردند. در این نمایش چند تن از نقش آفرینان صورتک­هایی بر چهرۀ خود می­زدند و روی سکویی که پیروان آیین مهری برای نیایشهای مذهبی ساخته بودند می­رفتند و همراه نیایش ، واقعۀ مصایب مهر را نشان می­دادند. نمایش مصایب میترا و سوگ سیاوش در ایران، به احتمال قوی خاستگاه یا اصلی­ترین نمونه از آیینهای زمینه ساز نمایش مصایب امام حسین و وقایع کربلا بوده و این دو آیین در شکل گیری تعزیه خوانی تأثیر داشته­اند. فصل تعزیه برپایی تعزیه دوره و زمان خاص و معینی در سال دارد. ده روز اوّل محرم و ده روز آخر ماه صفر هرسال ،فصل ویژۀ تعزیه خوانی های سنتی است. این دو دهه زمانی است که در آن واقعه­های تأثر انگیز شهادت امام حسین- شهادت امام حسن و رحلت پیامبر و همچنین اربعین حسینی واقع شده. از این رو این زمان برای عموم شیعیان جهان ، دوره یاد آوری شهیدان و رفتگان و زمان سوگواری به شمار می­رود. در هر دور و زمانی انسان کامل و قهرمانی برتر، در ذهنیت جامعه یا در واقعیت تاریخی مردم می­زیسته است. نمونۀ این انسان والا و کامل قهرمان برجسته در جامعۀ اسطوره­ای ایران پیش از اسلام، «سیاوش» و در تاریخ حیات اجتماعی شیعیان ایران دوره اسلامی «حسین علیه­السّلام» بوده و هست. سیاوش یک هستی ایزدی و شخصی قدسی و روحانی - اسطوره­ای بود. که مظلومانه به شکلی ناجوانمردانه، به دست گروهی اهریمن نهاد کشته و خونش به ناحق بر خاک فرو ریخت. از خون او گیاهی که «سیاوشان» خوانده می­شد بر زمین رویید. حسین علیه­السّلام نیز یک شخصیت والای تاریخی- مذهبی بود که در راه عشق به خداوند، خون پاکش را ایثار کرد و نهضت سرخ عاشورا، را در تاریخ رقم زد. نمایش تمثیلی مرگ سیاوش در آیین سوگواری سالگرد مرگش،زمینه و سرمشقی شد برای بازسازی آیین سوگ حضرت سیّدالشّهدا در سالگرد شهادتش،و برگزاری نمایش آیینی تعزیه و مردم در تاریخ حیات اجتماعی مردم ایران، وقایع فراوانی روی داده است که عامۀ مردم از آنها اطلاع درست و دقیقی ندارند. برخی از مردم حتی نامی هم از آنها نشنیده­اند. در حالی که همین مردم با وقایع مربوط به تاریخ کربلایی به خوبی آشنا هستند. تعزیه با زبان و بیانی روایت می­شود که همه مردم به میزان خرد و معرفتی که دارند از آن درک معنا می­کنند و هیچ راز و رمزی از تعزیه خوانی برای مردم کوچه و بازار پوشیده نمی­ماند.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 57صفحه 18