مجله نوجوان 88 صفحه 32

انیمیشن حامد قاموس مقدم جیمی نوترون در میان کودکان غربی مخصوصاً آمریکایی ، رؤیایی وجود دارد به نام « روز بدون کنترل پدر و مادر » . کودکان با این رؤیا تصور می کنند که در چنین روزی می توانند هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند؛ هر چقدر می خواهند شکلات و شیرینی بخورند ، تا می توانند بازی کنند و هیچ کس هم به آن ها حرفی نزند و آن ها را انجام این قبیل کارها باز ندارد . این رؤیا در داستان های معروفی مانند پینوکیو هم به چشم می خورد؛ بخشی از داستان که ارّاب های بچه ها را به شهر بازی می برد و در نهایت ، آن ها به شکل خر در می آیند و صاحب شهربازی خرها را می فروشد و پول فراوانی به جیب می زند . داستان اصلی انیمیشن جیمی نوترون نیز همین است . یعنی آرزوی چنینی روزی در این فیلم تحقق می یابد . جیمی نوترون که پسری کنجکاو و اهل اختراع و اکتشاف است ، به همراه سایر کودکان شهر ، روز بدون کنترل والدین را تجربه می کند . این روز تکرار می شود و کم کم بچه ها متوجه می شوند که هیچ پدر و مادری در شهر وجود ندارد . جیمی که از همه بچه ها عاقل تر بود ، با وسایل اختراعی خود کشف می کند که ساکنان فضا ، پدر و مادر ها ر ادزدیده اند . جیمی با تلاش و کوشش بسیار و با همکاری دوستان و رقیبانش که دیگر با او دوست شده بودند ، بر اهالی فضا غلبه می کنند و پدر و مادرها را نجات می دهند . در این میان ، بچه ها هم به بلوغ فکری می رسند و هم متوجه لزوم کنترل والدین بر زندگی خود می شوند . انیمیشن جیمی نوترون که در سال 2001 آماده پخش شده بود ، توسط جان دیوس تهیه و کارکردانی شد . نویسندگان آن استیو اودر کرک ، جان دیوس و دیوید ویس بودند و هنرپیشگانی همچون دبی دری بری ، مارتین شورت ، پاتریک استوارت و راب پالسن به جای نقش های اصلی این اثر صحبت می کردند این انیمیشن هشتاد و دو دقیقه ای ، به طریقۀ سه بعدی در کمپانی نیکلودئون که یک کمپانی اروپایی است ، ساخته شد . جیمی نوترون برخلاف خلاقیت اثر و نوآوری در شکل ارائه داستان با استقبال چشمگیری مواجه نشد ولی این کاراکتر و فضای طراحی شده در آن ، قابلیت ارائه به شکل سریال های تلویزیونی را داشت که در این نوع پردازش و ارائه ، بسیار موفق ظاهر شد . شاید داستان یک نوجوان موفق که با خلاقیت های مختلف خود می تواند موقعیت های طنزآلودی ایجاد کند و در کنار آن برای خود و سایرین ایجاد دردسر کند ، در رسان های مانند تلویزیون جذاب باشد و بینندگان به مرور بتوانند با کاراکتر های متعدد مجموعه ارتباط برقرار کنند ولی در سینما که محدودیت زمانی برای ارائه و شخصیت پردازی و نمایش خط اصلی داستان وجود دارد و در کنار آن ، نویسندگان همیشه دوست دارند که برای زیبا شدن و محکم شدن داستان اصلی ، داستان های فرعی دیگری را نیز به داستان اضافه کنند ، بعد از اتمام کار تدوین فیلم ، با اثری شتابزده و گنگ مواجه می شویم . در کشورهایی که سریال جیمی سالها پخش شده بود ، از این فیلم استقبال خوبی به عمل آمد ولی در کشورهایی که این پیشینه وجود نداشت ، توجه چندانی به فیلم نشد . کمتر کردن کاراکتر های اصلی در این فیلم می توانست جذابیت داستان فیلم را بیشتر کند ولی در مجموع ، توجه به نیاز مخاطب در این فیل قابل تقدیر و تشکر است و دوبله شدن این اثر به فارسی هم به مخاطب ایرانی کمک می کند که از داستان فیلم سر در بیاورد ، هر چند جزئیات فانتزی آن به لحاظ فرهنگی ، برای کودک ایرانی ، زیاد قابل درک نیست .

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 88صفحه 32