بزرگی به دوستداران موسیقی و صدا
ارائه دادهاند. کم حجم شدن و قابل
حملتر شدن این وسایل در عین
گنجایش بالایی که دارند، سبب شده
است مخاطبان بیشتری به جهان
موسیقی و صوت روی بیاورند و از این
حسّ خود لذّت ببرند.
سیستم سیدیهای صوتی قدری به
صحفحههای گرامافون ادیسون شبیه
بود با این تفاوت که این بار حاصل این
نوسانات با حذف اصطکاک، به صورت
صفر و یک بر روی لوح فشرده ثبت
میشد و گنجایش آن هم بسیار زیادتر
شده بود.
دیجیتال بیوفا
حذف زود هنگام سیدی به عنوان
یکی از تعیین کنندهترین پدیدههای
صوتی در سالهای اخیر، بیشباهت به
حذف تیم انگلستان در دورۀ مقدماتی
جام ملتهای اروپا (یورو2008) نبود.
ورود مموری کارتها و امپیتری
پلیرهای جیبی و مجهز شدن گوشیهای
موبایل به این پدیدههای جدید، باعث
شد که عمر سیدیهای صوتی مانند
نوارهای کاست و صفحههای گرامافون
خیلی طولانی نباشد و پای این پدیده
خیلی زودتر از آنچه انتظارش را
داشت به موزه باز شد.
با اینکه این پدیدههای جدید در عالم
صوت و صدا عرصه را بر پدیدههای
پیشین خود تنگ کردهاند ولی خدمت
خودشان سلطنت میکردند و صداهای
ضبط شده را به گوش جهانیان
میرسانند. تکنولوژی نوارهای کاست
کمی پیچیدهتر بود؛ برروی یک نوار
پلاستیکی یک لایۀ مغناطیسی پاشیده
میشد. نواسانات صوتی پس از عبور
از یک میکروفن که در واقع یک
دیافراگم بودکه نواسانات صوتی را به
نواسانات الکتریک تبدیل میکرد، به
یک جهت دهندۀ مغناطیسی میرسید.
این جهت دهندۀ مغناطیسی را ما به
عنوان هِد میشناسیم. این هِد ذرّات
مغناطیس روی نوار را براساس شدّت
نوسان جهت میداد و پس از اینکه
این ذرّات جهت داده شده بر روی هِد
پخش قرار میگرفتند، بر اساس جهتی
که داشتند نوساناتی ایجاد میکردند
که حاصل این نوسان، مشابه صدایی
بود که قبلاً به مغناطیس جهت داده
بود.
بازکنید راه را
چون دیجیتال میرسد!
وقتی تکنولوژی صفر و یک گسترش
پیدا کرد، محققان و مختراعان، نوسانات
صوتی را به وسیلۀ وسایل پیشرفتهای
چون لیزر بر روی سطوح پلاستیکی
حک کردند و سیدیهای صوتی را
پدیدآوردند.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 178صفحه 25