
تلویزیون
شهریار زنجانی
من که منم!
تو خودتی؟
نگاهی کوتاه به سریال «هویت»
زوم اوتهای مکرّر آن به خوبی فضای پلیسی و معمّاییآن را خلق کرده است و این حسّ را در بیننده به وجود آورده است. شاید برای اولین بار در تاریخ سریالسازی سیما باشدکه تصویر یک جنازۀ سوخته شده را نمایش دادهاند چون پیش از این سریال چنین چیزی هیچگاه نشان داده نمیشد و اگر هم مجموعهسازان چنین چیزی را در
فیلم خود گنجانده بودند حتّی در
هنگام پخش، آن سکانس را از فیلم در میآوردند و به اصطلاح سانسور میشد. کارشناسی انتظامی این مجموعه سبب شده است که فضای
پلیسی آن باورپذیر و به دور از
ملودرام سازیهای کلیشهای
که در این گونه سریالها برای
ایجاد فضایی صمیمیتر جا
داده میشود، باشد.این
مجموعه به سلامت
از گردنۀ ژانر خود
عبور کرده است.
است و ریتم فیلم را در مسیر صحیح انداخته است، نحوۀ تصویربرداری
سریال است. این مجموعه در بیشتر مکانها به صورت «دوربین روی دست» تصویر برداری شده است و زوم این و
بی تعارف وقتی مجموعه یا فیلمی با تهیهکنندگی مراکز استان پخش میشود قدری ناپخته و سهلانگارانه به چشم میآید. معمولاً بازیها یکنواخت نیست، برخی از بازیگران به شکلی اغراقآمیز بازی میکنند و برخی دیگر از سوی دیگر پشت بام میافتند.
مجموعۀ هویت به کارگردانی مهدی ودادی در صدا و سیمای مرکز خوزستان ساخته شده است.
این مجموعه که موضوعی پلیسی و معمّایی را دنبال میکند با استفاده از یک گروه حرفهای تا به حال توانسته است با قدرت ظاهر شود و در ژانر خود به خوبی عمل کند.
بازی بازیگرانی همچون حسن
جوهرچی و مهدی امینی خواه در این
مجموعه باعث شده است که این
سریال بتواند هر چه بیشتر
به مضمون اصلی خود
نزدیک شود.
یکی از مسائلی که
به زیبایی بصری فیلم
کمک زیادی کرده
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 186صفحه 26