اگر مهلت داده بودند
زمان حضرت امیر که مواجه بود با آن جنگهای داخلی و آن منافقهایی که از کافر بدتر هستند و نگذاشتند حکومت شکل بگیرد به طوری که دلخواه باشد. اگر گذاشته بودند، مهلت داده بودند، ولو در یک دوره کوتاهی حکومت تحقق پیدا کرده بود، آن الگویی که آنها به عالم نشان میدادند، برای بشر تا آخر یک درس بزرگی بود و ما باید متأسف باشیم برای این امر که محروم شدیم از یک همچو برکت بزرگی.
صحیفۀ امام ج19/6
علی انسان کامل
ما باید پیرو یک چنین انسان کاملی باشیم که در همۀ ابعاد متخصصین برای ایشان تواضع میکنند. در هر بعدی اگر کسی بخواهد مثل بزند، به ایشان مَثَل میزند. در بعد زهد و علم، و در بعد رحمت به مستضعفین و مستمندان، و در بعد جنگ و شجاعت، و خلاصه در همه ابعاد به ایشان مَثَل زده میشود. و در حقیقت یک موجود هزار بعدی است و ما باید تابع یک همچو فردی باشیم؛ هر چند که کسی نمیتواند حتی یک هزارم هم شبیه ایشان باشد، لکن به آن اندازهای که میتوانیم باید از ایشان تبعیت کنیم، از تعهدی که داشت از این که همه چیزش را برای اسلام داد.
صحیفۀ امام ج17/419
علی علیهالسلام،
دانشمندان بزرگ جهانی میخواهند مولا امیرالمؤمنین را معرفی کنند و به دیگران بشناسانند یا کتاب نهج البلاغه را؟ ما با کدام مؤونه و با چه سرمایهای میخواهیم در این وادی وارد شویم؟ دربارۀ شخصیت علیبن ابیطالب، از حقیقت ناشناختۀ او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلاً علی -علیهالسلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازهگیری کنند؟
اهل عرفان دربارۀ او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم
محدودۀ خود با چه ابزاری
میخواهند به معرفی او بنشینند؟ تا
حقیقت ناشناخته
چه حد او را شناختهاند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟
دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همۀ فضایل و با همۀ دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوۀ تامّ حق دریافت کردهاند، در حجاب وجود خود و در آینۀ محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علیبنابیطالب فقط بندۀ خدا بود و این بزرگترین شاخصۀ اوست که میتوان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شدۀ پیامبر علظیمالشان است، و این از بزرگترین افتخارات اوست.
صحیفۀ امام
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 187صفحه 9