حامد قاموس مقدم
بیچاره یوسف گمگشته!
هنر- صنعت سینما، پدیدهای بسیار گران قیمت است و برای لحظه لحظۀ تولید، نیازمند هزینۀ گزافی است.
به همین دلیل در سالهای اخیر،
سرمایه گذاران خصوصی روی پروژههای سنگین تاریخی سرمایه گذاری نمیکنند. در این میان تلویزیون داوطلب ساخت فیلمهای تاریخی شده است.
از آنجا که تلویزیون هم میخواهد با توجه به سرمایهگذاری سنگینی که میکند زمان بیشتری از آنتن را پر کند، فیلمهای تاریخی را که بیش از سایر گونههای سینمایی هزینهبر است به شکل سریالهای تلویزیونی ارائه میدهد تا هم بتواند به خوبی به موضوع بپردازد و هم نتیجۀ کار به 2 ساعت محدود نشود.
افزایش زمان فیلم از یک فیلم
سینمایی به یک سریال
تلویزیونی،
نیازمند تحقیق و پژوهش زیادی است تا بتواند زمان اضافه شده را به خوبی پوشش دهد. در ماههای گذشته شاهد پخش سریال یوسف پیامبر بودهایم. نویسنده و کارگردان این سریال، احسنالقصص قرآن کریم را برای ساخت، دستمایه قرار داده است.
قصۀ حضرت یوسف یکی از جذّابترین داستانها در میان ادیان مختلف است. فرجالله سلحشور به عنوان نویسنده و کارگردان، این خطّ اصلی داستان را مطابق با آیات قرآنی شکل داده است ولی این داستان به اندازۀ همان فیلم سینمایی است و برای بیشتر شدن نیازمند خرده داستانها و اتفاقات جانبیای است که معمولاً نویسنده با تحقیق و پژوهش و با استفاده از قوۀ تخیل خود، آن را خلق میکند و به این ترتیب هم جذّاب است و هم زمان کار را افزایش میدهد. نمونۀ موفق چنین کاری را میتوان در سریال «روزگار قریب»، ساختۀ کیانوش عیّاری دید.
اتفاقی که در سریال یوسف پیامبر افتاده، چیز غریبی است. سلحشور برای اینکه هم زمان سریالش را پر کند و هم در مرز محافظه کاری قدم بردارد، بسیاری از لحظات فیلم را با تبدیل فیش برداری و تحقیقات مربوط به دکور و صحنه و تاریخ عمومی
مصر به دیالوگ میان بازیگران، پر کرده است. این دیالوگها به دور از
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 189صفحه 24