مجله نوجوان 201 صفحه 16

مهندس سروش مسعودی جهش دنیای مجازی پس از ارتقای نسل تکنولوژیهای مختلف از جمله کامپیوترها و وسایل ارتباط جمعی دیجیتال، نیازهای انسانها نیز به مرور در این دنیای مجازی بیشتر و بیشتر خواهد شد و بنیانگذاران تارنمای جهانی نیز این نیاز را احساس کرده­اند و با معرفی نسل جدید این دنیای مجازی یعنی نسل دوم web تحولی عمیق را در جهان IT و دیجیتال به وجود آورده­اند. WEB دو، که تازه به دنیای مجازی پا گذاشته است به بررسی و رفع نیاز انسانها در دنیای مجازی با مفهوم گرایی و درک احساسات بشر دارای یک هوش مصنوعی (AI)، دنیای مجازی را به دنیای واقعی بشر نزدیک می­کند. این گزینه از زمانی به فکر سازندگان Web رسید که انسان بی­گمان نیازی حیاتی به سیستمهای دیجیتال و کامپیوترهای شخصی پیدا کرد و از سوی دیگر برخی از نیازهایش از جمله معاشرت و تفریح سالم، در نسل اول Web به ندرت بر طرف می­شد و کمتر قابل لمس بود. همکاری چندین شرکت IT معتبر از جمله یاهو، Skype، گوگل و غیره با فراهم سازی دنیاهای مجازی با امکانات رفاهی و شخصیتهای واقعی با استفاده از پهنای باند بالا توانست گامی در ارائۀ نسل جدید بردارد و پس از آن معرفی انجمنها و گروههایی به صورت سه بعدی و ایجاد شخصیتهای مجازی توسط شخص کاربر از همین کمپانیها پایه و اساس web دو را ایجاد کرد. مجموعه­های مجازی ایجاد شده توسط این گروهها قابلیت­های متنوع و کاملی دارد که کاربر پس از ثبت نام در این مجموعه­ها باید در این دنیا یک شخصیت برای خود ایجاد کند و جالب­ترین نکته آن است که شخص مجبور نیست واقعیت خود را بازگو کند بلکه می­تواند شخصیتی را ایجاد کند که به نظر خودش کامل است و از این راه به اعتماد به نفس برسد و پس از ایجاد یک شخصیت مجازی باید در آن دنیا به عنوان یک شهروند زندگی کند؛ به طور مثال اعلامیه­های روزانۀ دیگران را مطالعه کند، به محلهای گفتگو برود. به معاشرت بپردازد و حتی در مواردی پس از فعالیتهای بسیار مقامی را در این دنیای مجازی به دست بیاورد و بتواند تصمیم گیری کند. بنیانگذاران این نسل جدید معتقدند که حداقل تا 10 سال آینده جایگزین کردن و گسترش این سایتها و پرتالهایی با قابلیتهای ذکر شده به طول می­انجامد ولی آنها امیدوارند نسل آیندۀ وب به یک اتحاد برسد و در این دنیای مجازی هیچ جامعه­ای از جامعۀ دیگر جدا نباشد.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 201صفحه 16