
شهریار زنجانی
هنری که شیعه شد
وقتی میگوییم «هنر نزد ایرانیان است
و بس» شاید کمی اغراق کرده باشیم
ولی واقعیت این است که سر منشأ خیلی
از هنرها در ایران بوده است. هنرهایی
هم که در اصل ایرانی نبودهاند پس از
مدّتی آنچنان پادشاهان ایرانی از آنها
حمایت کردهاند که زندگی خودشان
را مدیون ایرانیها هستند. نمونهاش
هنر خاتم کاری است. امروزه اگر به
هر کجای دنیا که بروید و یک وسیلۀ
خاتم کاری شده را از جیبتان بیرون
بکشید اولین تصویری که ایجاد خواهد
شد این است که آن وسیله از ایران
آمده است؛ حالا میخواهد قاب عکس،
ساعت یا جعبۀ لوازمالتحریر روی میز
کار باشد یا گردنبند و گوشواره و
زیورآلات زنانه.
اگر راستش را بخواهید دقیقاً معلوم
نیست که ابداع کنندگان خاتم کاری
کجایی بودهاند. بعضیها معتقدند که
مصری بودهاند و برخی دیگر خاتم کاری
را معجزۀ حضرت ابراهیم میدانند.
به هرحال آن طور که معلوم است
ایرانیها سهم چندانی در ابداع آن
نداشتهاند ولی اگر همۀ هنرمندان و
متخصصان در دورۀ صفویه به اصفهان
نمیآمدند و از آنها حمایت نمیشد،
این هنر نیز مانند خیلی چیزهای دیگر
از میان میرفت.
امروزه نه تنها هنر خاتم کاری را
یک هنر ایرانی میدانند بلکه به دلیل
حمایتهای صفویه از هنرمندان، آن
را هنری اسلامی و شیعی نیز قلمداد
میکنند. چون هنرمندان در آن
زمان بیشترین انرژی و تلاش خود
را در ساخت تزئینات مساجد و منابر
میگذاشتند. چنانکه منبرهای خاتم کاری
شدۀ بسیاری از آن دوره در موزههای
بزرگ جهان وجود دارد. همچنین
در آن زمان رسم بود که صندوق
مرقد ائمه و بزرگان را نیز خاتم کاری
میکردند. صندوق مرقد موسی بن جعفر
و امام جواد علیهم االسلام در کاظمین،
صندوق مرقد امام حسن عسگری
علیه السلام در سامراء و صندوق مرقد
امام علی النقی علیه السلام اثر استاد
محمد جمعه از معروفترین این آثار
است که همگی مربوط به دوران شاه
اسماعیل صفوی است.
صندوق ضریح نرگس خاتون، مادر
حضرت حجّت، صندوق مرقد حضرت
علی علیه السلام و همچنین صندوق
مرقد سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل
علیهم االسلام و صندوق مقبرۀ حضرت
زینب سلام الله علیها در شام، همگی
از آثار برجستۀ خاتم کاری در دورۀ
صفویه هستند. شاید همین دلیل
کافی باشد تا امروز این هنر را هنری
اسلامی بدانند.
موادی که در خاتم کاری به کار
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 201صفحه 24