مجله نوجوان 217 صفحه 23

در 60 قسمت در نظر گرفتند ولی استقبال بی نظیر کره ایها و همچنین سایر ساکنین آسیایی باعث شد که شبکة ام بی سی کره تصمیم بگیرد . این سریال را تا 81 قسمت افزایش دهد. ساختار دراماتیک این اثر بسیار ساده است و سازندگان آن به خوبی توانسته اند به وسیلة این موتور های حرکتی سریال را پیش ببرند؛ عشقهای نافرجام، پدران و پسرانی که نسبت خود را با یکدیگر نمی دانند، جادوگران و پیش گویانی که همه حتی امپراطوران از آنها اطاعت می کنند و آینده را در دستان آنها می دانند و قهرمانانی که پس از افت و خیزهای فراوان از دل حادثه جان سالم به در می برند، ازجملة این محرکهای داستانی در این سریال به شمار می روند. البته این سریال علاوه بر برخی موارد کلیشه ای که تقریباً در تمام داستانهای حماسی و سریالهای عشقی وجود دارد، کم کم به مواردی می پردازد که شاید موج معروف کره ای در میان این خرده موتورها وجود داشته باشد. برای مثال یکی از مهمترین چیز هایی که در این سریال وجود دارد ، نقش موثر زنان در پیشبرد داستان است. تمام زنان این داستان نقشی کلیدی در تصمیم گیریهای بزرگ مردانه دارند. چه مادر تسو به عنوان همسر پادشاه و چه بانو سوسانو به عنوان دختر یک تاجر معروف و حتی عمة سوسانو که به ظاهر مطیع فرمان برادرش به عنوان رئیس گروه تجاری و رئیس قبیله شان است. حتی این کاراکتر نیز که نقش چندان موثری در داستان ندارد، ناگهان دست به عملی خودسرانه می زند که سرنوشت دیگران را تحت الشعاع قرار می دهد یا مادر جومونگ در ابتدایی ترین قسمتهای سریال به تنهایی بر روی داستان این سریال با پناه داده به ژنرال یاغی و فراری باعث می شود که قبیله اش از بین برود و روند زندگی خیلیها در داستان تغییر کند و بعد از آن نیز با ورود به زندگی امپراطور جدید و بزرگ شده جومونگ، با راهنماییهای خاص خود او را به مسیری هدایت می کند که به اهداف پدرش یعنی ژنرال هموسو نزدیک شود و همچنین بتواند انتقام قبیلة مادری خود را نیز از امپراطوری ظالم هان بگیرد. نکتة ظریف و دیگری که اغلب در کلیة کار های موسوم به موج کره ای وجود دارد، نقش منفی چینیهاست که در این سریال این منفی بودن به اوج خود می رسد. با اینکه در این سریال به توانمندیهای مختلف چینیها در زمینه های اقتصادی، تجاری، صنعتی و نظامی به صراحت اشاره می شود ولی در مقابل از آنها چهره ای ظالم، بی احساس و سلطه گر را تصویر می کند. این نگاه البته در دیگر سریالهای کره ای نیز که تاریخ باستان را روایت می کنند، وجود دارد، تکنیکی که سریال سازان کره ای به کار می برند این است که در ابتدا چینیها و ژاپنیها را بسیار بزرگ و قدرتمند نشان می دهند تا وقتی در نهایت کره ایها در این سریالها موفق می شوند در مقابل آنها به پیروزی برسند، موفقیت و پیروزی کره ایها در مقابل بینندگان صد چندان شود. هرچند که چینیها را در این سریال بسیار محکم می یابیم ولی کره ایها به نوعی به تصویر کشیده می شوند که هوشمندتر و عاقل تر از آنها به چشم بیایند. سازندگان کره ای به شدت قصد دارند که احساسات چینیها را ضعیف و منفی نشان دهند تا جایی که امپراطوری هان حاضر می شود در قبال زادگاه جومونگ است، دختر خود را به عقد تسو دربیاورد. از آن بدتر اینکه دختر امپراطوری هان پس از اینکه همسر تسو می شود، در بسیاری از موارد نشان می دهد که بسیار بی رحم تر از تسوی بی رحم است و جایی که دل تسو برای عملی ظالمانه می لرزد، این دختر او را حمایت می کند و هرچه بیشتر او را به انجام آن عمل ظالمانه ترغیب می کند. نکتة جذاب دیگر این سریال تلاش خستگی ناپذیر کره ایها برای دستیابی به صنایع است؛ چنانکه در این سریال بیش از هر چیز برای تولید فولاد تلاش می کنند. یکی از جذابیتهای این سریال در نوروز این بود که سریال را به صورت پخش هر روزه شاهد بودیم. در غیر این صورت مدیران پخش سیما باید بدانند که تعدد شخصیتها و خرده داستانهای این سریال باعث می شود که نخ داستان در پخش های هفتگی از دست بیننده در برود و پیگیری آن دشوار شود. حالا باز هم پخش هفته ای دو بار آن به نوعی غنیمت است. دوست نوجوانان سال پنجم / شماره 6 پیاپی 218 / 2 خرداد 1388

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 217صفحه 23