مجله نوجوان 220 صفحه 22

تلویزیون درباره سریال گیلعاد قهرمانان و بی هویت و پهلوانان اصیل سهراب آیینه چی حسین سهیلی زاده کارگردانی است که در ارائه و ساخت سریالهای طولانی تبحر دارد. سریالهای او معمولاً مورد توجه و اقبال قرار می گیرد. شیوة سریالهای او در واقع روایت یک داستان بلند یا رمان است که تمام ویژگیها باعث می شود که سریالهای او کشش خوبی داشته باشند و بینندگان را جذب کند. شاید سریالهای سهیلی زاده همان قسمت ابتدایی جذابیت خاصی نداشته باشند ولی کم کم وقتی داستان جدی تر می شود و پایه های آن در سریال گذاشته می شود، بیننده خود به خود جذب فضاسازی و اتفاقات جاری در داستان می­شود. برای مثال، سریال « پس از باران » او جذابیت ویژه ای داشت. او دو داستان را در زمان حال و گذشته روایت می­کرد. این دو داستان موازی در نقطه ای به یکدیگر می رسیدند که نتیجة هر دو با هم روشن شود و تکلیف خرده داستانها و داستان اصلی یک جا مشخص شود، هر چند کار بعدی سهیلی زاده به دلیل پیچیدگیهای بیش از حد داستانی چندان مورد استقبال قرار نگرفت. یکی از دغدغه های عمدة سهیلی زاده در ساخت سریالهایش مسألة قومیتهای مختلف است. چنانکه تا به حال به گیلکیها، لرها و به طور غیرمستقیم به جنوبیها نیز پرداخته است که البته در هرکدام از آنها از صحنه پردازی و فضاسازی کاملاً مناسب برای ارائة بستر داستان خود استفاده کرده است. سهیلی زاده پس از ارائة یک داستان معاصر در سریال « ترانة مادری » ، اینک همچون حسن فتحی سراغ داستانی در مورد یهود و صهیونیسم رفته است. « گیلعاد » ، روایتی از تقابل میان یهودیهای مؤمن و یهودیهای متعصب است؛ چنانکه یهودیهای مؤمن بنا به گفتة پیامبرشان و روایتی که در کتابشان است، به یک سرزمین موعود اعتقاد دارند و در عین حال سایر ادیان الهی را قبول دارند و به مریدان این ادیان احترام می گذارند اما یهودیهای متعصب که ما آنها را به نام صهیونیسم می شناسیم، کسانی هستند که درواقع دین درستی ندارند اما آیینشان این است که برای خود سرزمینی مهیا کنند و به بهانة اینکه باید به یک سرزمین موعود برسند، به خودشان حق می دهند که به هر سرزمین و هر ملتی، هرگونه ستم و ظلمی را وارد کنند تا بتوانند آنجا را از چنگ صاحبانش درآورند. آنها موجوداتی نژادپرست هستند که معتقدند هرکس مانند آنها فکر نمی کند و آنها را تأیید نمی کند، محکوم به نابودی است و باید هرچه زودتر ازبین برود. چنانکه در قسمتهای ابتدایی سریال گیلعاد، آخرین ساختة حسین سهیلی زاده ، این مسأله را به وضوح می بینیم. جایی که عموی بنهور در مقابل خواسته های غیرمنطقی و متعصبانة او می ایستد و او چون عمو را مخالف عقاید خود می یابد و او را سدی در برابر خواستة نژادپرستانة خود می بیند، او را خفه می کند و از پا در می آورد. در همین چند قسمت نخست این سریال که بیشتر مربوط به معرفی دوست نوجوانان سال پنجم / شماره 8 پیاپی 220 / 16 خرداد 1388

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 220صفحه 22