داستان از آنجا شروع می_شود که بچّه شیری در یک
باغوحش نمیتواند نعره بکشد. پدر بچّه شیر که خود
به عنوان یک قهرمان در باغوحش، مشهور و معروف
است در پی یافتن راه چارهای است تا این مشکل پسرش
را با نگاهی منطقی حل کند.
دست سرنوشت آنها را به جنگل میکشاند و هنگام آن
فرا میرسد که شیر بزرگ خودش را در پهنۀ طبیعت
وحشی به بچّهاش نشان دهد وت واناییهایش را به او ثابت
کند.
همان طور که گفته شد علاوه بر اینکه در این فیلم به
مباحثی همچون «حیوانات حق دارند.آزاد باشند.» و
«در طبیعت آشغال نریزید» و «روی درختهای
بیچاره یادگاری نکنید.» پرداخته است. نکات
ظریفی از روانشناسی تربیتی نیز در آن به
چشم میخورد نکاتی که امروز به عنوان
معضل تربیتی کودکان مطرح است و
در سراسر جهان نگرانی والدین را بر
میانگیزد.
سازندگان این فیلم منشأ تمام
مشکلات و معضلات انسانی و
حیوانی را «دروغ» دانستهاند و
داستان حول همین محور پیش
میرود.
اگر بخواهیم این انیمیشن را با
رقیب دریم ورکزیاش مقایسه کنیم
در نگاه اول تفاوتهای طراحی آنها به
چشم میخورد. کارکترهای ماداگاسکار فانتزیتر- شیرینتر و با رنگ و لعاب بهتری به نمایش در آمدهاند ولی کاراکترهای وحشی،
واقع گرایانه ترهستند،اگربخواهیم هردوی
این آثاررادردوگروه سنی مخصوص خودقراردهیم.بایدماداگاسکاررادرگروه
کودک و وحشی رادرگروه نوجوان جا دهیم ولی از آنجایی که آثار
فانتزی در هر گروهی، جذّاب است و مخاطب دارد باید
گفت میل به طبیعیتر شدن کاراکترها در وحشی به عنوان نقطۀ ضعف فیلم عمل کرده است. آن مفهوم ثانویه که در این فیلم مورد نظرفیلمساز بوده، است در واقع بازگشت به فطرت است. در مورد دوبلۀ این فیلم باید بگوییم هر چهقدر گفتار این فیلم و صداگذاریهای آن به جذّابتر شدن آن کمک کردهاند در عوض در ماداگاسکار، دوبله در جهت عکس عمل کرده است و فیلم را در حدّ یک سریال معمولی تلویزیونی پایین آورده است.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 144صفحه 29