چند فرع
فرع اول: شرایطی که در نماز جماعت، در غیر نماز جمعه معتبر است ـ از قبیل نبودن حائل و بالا نبودن جایگاه امام (از محل مأمومین) و دور نبودن از یکدیگر و غیر این ها ـ در نماز جمعه هم معتبر می باشد. و همچنین شرایط امام در نماز جمعه همان شرایطی است که در امام جماعت باید باشد، از قبیل عقل و ایمان و حلال زادگی و عدالت. البته امامت
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 271
بچه ها و زنان در نماز جمعه صحیح نیست، هرچند بگوییم برای مثل این ها در غیر نماز جمعه، امام بودن جایز است.
فرع دوم: اذان دوم در روز جمعه بدعت و حرام است، و آن اذانی است که مخالفین بعد از اذانی که وظیفه است می گویند، و گاهی به آن، اذان سوم گفته می شود و شاید به این حساب باشد که نسبت به اذان و اقامه سوم است، یا سومین اذان نسبت به اذان اعلام و اذان نماز است، یا سومین اذان به اعتبار اذان صبح و ظهر است. و ظاهر این است که آن، غیر اذان عصر است.
فرع سوم: بعد از اذان (ظهر) در روز جمعه، خرید و فروش و معاملات دیگر در این زمان (زمان غیبت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف) که نماز جمعه وجوب تعیینی ندارد، حرام نیست.
فرع چهارم: اگر مأموم در رکعت اوّلی که رکوع آن را به امام رسیده در اثر ازدحام و مانند آن نتواند با امام سجده کند، چنانچه برایش ممکن است که سجده نموده و قبل از رکوع (رکعت دوم) یا در رکوع به امام برسد، باید انجام دهد و نماز جمعه اش صحیح است و اگر نتواند این چنین خود را به امام برساند، در رکوع (رکعت دوم) از او متابعت نمی کند، بلکه به متابعت از او در دو سجده (رکعت دوم) اکتفا می نماید و آن دو سجده را برای رکعت اول نیّت می کند که یک رکعت از نماز جمعه اش با امام تکمیل می شود و پس از آن رکعت دوم را خودش انجام می دهد و نمازش تمام است. و اگر با آن دو سجده رکعت دوم را نیّت کند، گفته شده آن دو را به حساب نمی آورد و برای رکعت اول سجده می کند و رکعت دوم را می خواند و نمازش صحیح است و این قول در روایت آمده است و گفته شده نمازش باطل است و احتمال دارد در صورتی که از روی غفلت یا جهل، آن سجده ها را برای رکعت دوم نیّت کرده باشد، این دو سجده برای رکعت اول قرار گیرد و رکعت دوم را مثل فرض اول بخواند. و این مسأله خالی از اشکال نیست، بنا بر این احتیاط (واجب) آن است که آن دو سجده را حساب نکند و برای رکعت اول، سجده به جا آورد (ونماز را تمام کند) و ظهر را هم بخواند. و همچنین است اگر با آن دو سجده، تبعیّت امام را قصد نموده باشد.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 272
فرع پنجم: نماز جمعه ـ مانند نماز صبح ـ دو رکعت است. و مستحب است در نماز جمعه، حمد و سوره بلند خوانده شود و در رکعت اول، سورۀ جمعه و در رکعت دوم، سوره منافقون خوانده شود. و در نماز جمعه دو قنوت است، یکی از آن ها قبل از رکوع رکعت اول است و دومی بعد از رکوع رکعت دوم می باشد. و قبلاً بعضی از احکام مربوط به نماز جمعه در مباحث قرائت و غیر آن گذشت. و احکام نماز جمعه در شرایط و موانع و مبطلات و خلل (نقایص و زیادات) و شک و سهو و غیر این ها، همان است که در کتاب طهارت و نماز گذشت.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 273