کتاب نماز

سجده واجب در تلاوت قرآن و سجده شکر

سجده واجب در تلاوت قرآن و سجدۀ شکر

مسأله 1 ـ ‏هنگام خواندن چهار آیه در چهار سوره، سجده کردن واجب است: آخر‏‎ ‎‏سورۀ نجم و آخر سورۀ علق و ‏‏«‏لایستکبرون‏»‏‏ در سورۀ الم تنزیل و ‏‏«‏تعبدون‏»‏‏ در سورۀ حم‏‎ ‎‏فصّلت. و همچنین است هنگام گوش دادن به تلاوت این آیات، بر خلاف شنیدن‏‎ ‎‏آن هااظهر، ولی ترک احتیاط شایسته نیست. و تمام آیه سبب وجوب سجده است،‏‎ ‎‏بنا بر این با خواندن مقداری از آیه ولو این که لفظ سجدۀ آن باشد، سجده کردن واجب‏‎ ‎‏نیست، گرچه احوط (استحبابی) است. و وجوب سجده فوری است که تأخیر آن جایز‏‎ ‎‏نیست و چنانچه سجده را ـ اگرچه از روی معصیت ـ تأخیر بیندازد، باید آن را به جا آورد و‏‎ ‎‏وجوب آن ساقط نمی شود.‏

مسأله 2 ـ ‏در صورتی که سبب وجوب سجده یکی پس از دیگری تکرار شود و برای‏‎ ‎‏دفعۀ قبلی سجده کرده باشد، قطعاً باید سجده هم تکرار شود، و اگر یکی پس از دیگری‏‎ ‎‏تکرار شود و برای دفعۀ قبلی سجده نکرده باشد، وجوب تکرار سجده برای دفعۀ بعدی‏‎ ‎‏خالی از قوّت نیست، ولی اگر یکی پس از دیگری نباشد (مثلاً هم زمان، به تلاوت عده ای‏‎ ‎‏گوش دهد) بعید نیست که تکرار سجده واجب نباشد.‏

مسأله 3 ـ ‏اگر در حال سجده، آیۀ سجده را بخواند و یا گوش دهد، واجب است سر از‏‎ ‎‏سجده بردارد، سپس به سجده رود و ادامه دادن همان سجده به قصد سجدۀ واجب قرآن‏‎ ‎‏و یا کشیدن پیشانی از جای سجده به طرف دیگر کفایت نمی کند و همچنین است در‏‎ ‎‏جایی که بدون قصد سجده، پیشانی اش روی زمین باشد و آیۀ سجده را گوش کند یا آن را‏‎ ‎

ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 199
‏بخواند، (که باید سر بردارد، سپس سجده نماید).‏

مسأله 4 ـ ‏ظاهر این است که در وجوب سجده بر کسی که آیۀ سجده را گوش می کند،‏‎ ‎‏شرط است که آنچه را شنیده است به عنوان تلاوت و به قصد قرآن بودن خوانده شده‏‎ ‎‏باشد، بنا بر این اگر شخصی به وسیلۀ آیه ای سخن بگوید، بدون آن که قصد تلاوت قرآن را‏‎ ‎‏داشته باشد، با گوش دادن آن سجده واجب نمی شود و همچنین است اگر آیۀ سجده را از‏‎ ‎‏بچۀ غیر ممیّز یا شخص خواب یا از ضبط صوت بشنود؛ اگرچه احتیاط (مستحب) آن‏‎ ‎‏است که سجده نماید، خصوصاً در مورد شخص خواب.‏

مسأله 5 ـ ‏لازم است هنگام شنیدن، کلمات و حروف آیه را از هم تمیز دهد، بنا بر این‏‎ ‎‏شنیدن همهمه (برای وجوب آن) کافی نیست؛ اگرچه احوط (استحبابی) است.‏

مسأله 6 ـ ‏در این سجده (واجب قرآن)، علاوه بر انجام مسمّای سجده، نیّت و مباح‏‎ ‎‏بودن مکان آن نیز معتبر است و احتیاط (مستحب) آن است که مواضع هفتگانۀ سجده را بر‏‎ ‎‏زمین گذارد و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد، گرچه اقوی آن‏‎ ‎‏است که این احتیاط لازم نیست، اما احتیاط (واجب) آن است که بر خوردنی ها و‏‎ ‎‏پوشیدنی ها سجده ننماید، بلکه جایز نبودن سجده بر آن ها خالی از وجه نیست. و در این‏‎ ‎‏سجده رو به قبله بودن و طهارت از حدث و خبث و طهارت جای پیشانی و ستر عورت‏‎ ‎‏لازم نیست.‏

مسأله 7 ـ ‏در این سجده، تشهد و سلام و تکبیر افتتاح (تکبیرة الاحرام) نیست، اما‏‎ ‎‏وقتی که سر از سجده برمی دارد، گفتن «الله اکبر» مستحب است. و در این سجده گفتن‏‎ ‎‏ذکر، واجب نیست، بلکه مستحب است و هر نوع ذکری باشد کفایت می کند و بهتر آن‏‎ ‎‏است که بگوید: ‏«لا اِلهَ اِلاَّ الله ُ حَقّاً حَقّاً، لا اِلهَ اِلاَّ الله ُ ایماناً وَتَصْدیقاً، لا اِلهَ اِلاَّ الله ُ عُبُودِیَّةً وَرِقّاً، سَجَدْتُ لَکَ‎ ‎یا رَبِّ تَعَبُّداً وَرِقّاً، لا مُسْتَنْکِفاً وَلا مُسْتَکْبِراً بَلْ اَنَا عَبْدٌ ذَلیلٌ خائفٌ مُسْتَجیرٌ».

مسأله 8 ـ ‏سجده کردن برای خدا، به خودی خود از بزرگ ترین عبادت ها است و‏‎ ‎‏دربارۀ آن وارد شده است که: «خداوند به چیزی همانند سجده، عبادت نشده است»، و‏‎ ‎‏«نزدیک ترین حالات بنده به خداوند وقتی است که در سجده باشد»، و برای شکرگزاری‏‎ ‎

ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 200
‏خدا به هنگام رسیدن نعمت و دفع بلا و هنگام یاد کردن این دو و برای موفّق شدن به ادای‏‎ ‎‏هر واجب و مستحبی، بلکه برای موفّق شدن به انجام هر کار خیری، حتی صلح دادن بین‏‎ ‎‏دو نفر، سجده کردن مستحب مؤکّد است. و اکتفا به یک سجده جایز است، ولی افضل آن‏‎ ‎‏است که دو سجده نماید، به این معنی که با قرار دادن گونه ها یا دو طرف پیشانی روی‏‎ ‎‏زمین، بین دو سجده فاصله اندازد. و در این سجده، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین‏‎ ‎‏همراه با نیّت، کافی است و احتیاط (مستحب) آن است که مواضع هفتگانه بر زمین قرار‏‎ ‎‏بگیرد، و پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح است نهاده شود، بلکه معتبر بودن این که‏‎ ‎‏پوشیدنی یا خوردنی نباشد خالی از قوت نیست همان طور که در سجدۀ واجب قرآن‏‎ ‎‏گذشت. و در سجدۀ شکر، ساعدها را روی زمین پهن کردن و چسباندن قسمت بالای‏‎ ‎‏سینه و سینه و شکم به زمین مستحب است و گفتن ذکر در سجدۀ شکر شرط نیست؛‏‎ ‎‏گرچه مستحب است صد مرتبه بگوید: «شُکْراً لله ِِ» یا «شُکْراً شُکْراً» و سه مرتبه، بلکه یک‏‎ ‎‏مرتبه هم کفایت می کند.‏

‏و بهترین چیزی که در سجده گفته می شود آن چیزی است که از مولای ما، امام‏‎ ‎‏کاظم ‏‏علیه السلام‏‏رسیده است؛ (که فرمود) در حال سجده بگو: ‏«اَللهمَّ اِنّی اُشْهِدُکَ وَاُشْهِدُ مَلائِکَتَکَ‎ ‎وَاَنْبِیائَکَ وَرُسُلَکَ وَجَمیعَ خَلْقِکَ، اَنَّکَ اَنْتَ الله ُ رَبّی والْاءِسلامَ دینی وَمُحَمَّداً نَبیّی وعَلِیّاً وَالْحَسَنَ والْحُسَیْنَ ـ ‏و‏‎ ‎‏همۀ امامان تا حضرت مهدی(عج) را می شماری (سپس ادامه بده) ـ ‏اَئِمَّتی بِهِمْ اَتَوَلّی وَمِنْ‎ ‎اَعْدائِهِم اَتَبَرَّءُ، اَللهمَّ إنّی اُنْشِدُکَ دَمَ الْمَظْلومِ ‏ـ سه مرتبه ـ ‏اللهمَّ إنّی اُنْشِدُکَ بِایوائِکَ عَلی نَفْسِکَ لِأَعْدائِکَ‎ ‎لِتُهلِکنَّهُمْ بِاَیْدینا وَاَیْدِی المُؤْمِنینَ، اَللهمَّ اِنّی اُنْشِدُکَ بِایوائِکَ عَلی نَفْسِکَ لِأَولیائِکَ لِتَظْفُرَنَّهُمْ بِعَدُوِّکَ‎ ‎وَعَدُوِّهِم اَنْ تُصَلّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَعَلی الْمُسْتَحْفِظینَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ‏ ـ سه مرتبه ـ ‏اَللهمَّ اِنّی أَسْألُکَ الْیُسْرَ بَعْدَ‎ ‎الْعُسْرِ» ‏ـ سه مرتبه ـ سپس گونۀ راستت را بر زمین می گذاری و می گویی: ‏«یا کَهْفی حینَ تُعْیینی‎ ‎الْمَذاهِبُ وَتَضیقُ علَیَّ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ یا بارئَ خَلْقی رَحْمَةً بی وَقَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقی غَنیّاً صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ‎ ‎وَعَلَی الْمُسْتَحْفِظینَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»‏ سپس گونۀ چپت را می گذاری و سه مرتبه می گویی: ‏«یا مُذِلَّ‎ ‎کُلِّ جَبّارٍ وَیا مُعِزَّ کُلِّ ذَلیلٍ قَدْ وَعِزَّتِکَ بَلَغَ مَجْهُودی»‏ سپس می گویی: ‏«یا حَنّانُ یا مَنَّانُ یا کاشِفَ الکُرَبِ‎ ‎الْعِظامِ» ‏پس از آن به سجده برمی گردی و صد مرتبه می گویی: ‏«شُکْراً شُکْراً»‏ سپس حاجتت‏‎ ‎‏را مسألت می نمایی که ان شاء الله برآورده می شود.‏

ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 201