انداموارکی دین و سیاست در اندیشۀ احیایی امام خمینی( س)
بازتابی از نهضت حسینی (ع)
علیرضا آقا حسینی
انقلاب اسلامی به رهبری احیاگرقرن، حضرت امام خمینی(س) رستاخیزی عمومی، نه تنها برای مردم ایران که برای کل ستمدیدگان جهان به حساب می آید. محرومین و مستضعفین عالم تحت تأثیر سیمای ملکوتی حضرت امام راحل(س) و انقلاب شکوهمند اسلامی درتب و تاب استقرار اصول عادلانه بر سرنوشت سیاسی - اجتماعی خویش هستند. این همه شور و شوق در کشورهای اسلامی و غیر آن به یمن و برکت اندیشۀ احیایی امام خمینی(س) است.
احیاگری در اندیشۀ امام خمینی(س) عبارت است از: «حرکتی عقلی - ادبی در چارچوبۀ حوزۀ معرفت دینی معطوف به درک نیازهای زمانه است».
با چنین وصفی حضرت امام(س) احیاگری است که اولاً با ضمیری روشن، نیازهای زمانه را درک می نماید، ثانیاً با شجاعتی علمی - ادبی دست به کار می شود و ثالثاً احیاگری را در چارچوبۀ کتاب و سنت به انجام می رساند. از همین رو، اعتقاد بر این است که انداموارگی نیز، درمتن دین است.
نوشتۀ حاضر در پی آنست تا درغالب دو فصل، موضوع فوق را به بحث گذارد.در فصل اول، مروری تاریخی - تطبیقی در ارتباط با نهضت حسینی(ع) و حرکت تاریخ ساز خمینی(س) مد نظر قرار می گیرد. در فصل دوم، تبیینی تئوریک از انداموارگی «دین وسیاست» در قالب احیایی آن به بحث گذاشته می شود.
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 3