مربی خاموش
دکتر احمد احمدی
آدمی مافی الضمیرخود را از دو راه گفتار و رفتار آشکار می سازد، اما آنچه تأثیرآن را ماندگار می کند، کیفیت رفتار اوست. در پیام رسانی نیز این حقیقت جاری است و مخاطب پیام بیش از آنکه تحت تأثیر پیام گفتاری و یا نوشتاری باشد، تحت تأثیر رفتار و موضع عملی صاحب پیام قرار می گیرد.
قیام عاشورا نیز از این قاعده مستثنا نیست. این قیام، نهضتی است بی مانند و سرشار از نمونه ها، الگوها وسرمشقهای عملی که خاموش و مهر بر لب عالی ترین پیام الهی، اخلاقی، سیاسی و پیام فتوت، شرف، شجاعت و مردانگی را در طول روزگاران دراز به گوش دل هوشمندان رسانده اند.
دراین قیام، جزچند نامۀ کوتاه و چند خطابه و کلام بسیار موجز - به استثنای معدودی رجز رزمی نسبتاً بلند – از رهبر قیام چیزی دیده یا شنیده نمی شود.گویی قراراست تا سرحد امکان، به جای گفتار از رفتار و کردار استفاده شود. همین شیوه هم بیشترین تأثیر را بر مخاطبان _ مسلمان یا غیر مسلمان - برجای نهاده است .
رفتارهای انسانی کاروان شهادت، همچون سیراب کردن مرد و مرکب دشمن، یک تبلیغ غیر کلامیست .
شایداین فتوت دربازگشت حر بی تأثیر نبوده است. رفتار ابوالفضل العباس(س) در ننوشیدن آب، رفتاری فراتر از ایثاراست.
سیدالشهدا(ع) درحادثۀ کربلا قلۀ استوار استقامت است. به علاوه رفتاریاران او در وفاداری و زینب در شرف آموزی به مرد و زن، همه و همه بهترین سرمشقها و الگوهای
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 6
تربیتی برای صبر، فداکاری، ایثار، مقاومت و رویارویی با دشمن است.
درحقیقت قیام عاشورا مربی خاموش انسان دیروز، امروز و فرداست.
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 7