نینوا در تاریخ
دکتر اردشیر خدادادیان
نام نینوا از خداگونۀ باروری آشوریان قدیم «نینا»(Nina ) گرفته شده است. این شهر زمانی تختگاه برخی از امپراطوران، همچون آشوربنی پال بوده و دارای امکانات متنوع شهری ازقبیل برج وبارو، کتابخانه ها، معابد، اماکن عمومی، مراکزتجاری و کارگاههای هنری و تولیدی بوده است وسرانجام در اواخرقرن هفتم پیش ازمیلاد بدست مادها و بابلیان به ویرانه ای مبدل شد. اما پس ازآن نیز نام نینوا از این شهر باعظمت جدا نشد.
کاخهای شاهان آشور از با عظمت ترین آثار هنرمندان معماری در عصر خود بوده اند و با کشف کتابخانۀ آشور بنی پال، یکی از برجسته ترین پایگاهای علمی شرق باستان در نینوا شناخته شد.
محل نینوا رامی توان روستای کنونی«قویون جیک»در شمال شرقی عراق دانست که بقایای معابد و آثار آن در کاوشهای باستان شناسی بدست آمده است. دراین مجموعه، آثارهنری و معماری، بتهای غول پیکر و بتخانه های عظیم به چشم می خورد.
پس ازسقوط نینوا و تلاشی حکومت عاشوریان، ایشان در کسوت مهندس، غلام، بازرگان و مأموران تهیه و تأمین آذوقه، درمیان سپاهیان هخامنشی حضور داشته اند.
در نینوای پیش از انهدام، علم پزشکی ازگسترش فراوانی برخوردار بوده ومبادلات تجاری گسترده ای با فراعنۀ مصر داشته است. آشوریان درنینوا،مراکزی برای آموزش مأموران دولتی – درتمام مشاغل – دایر کرده بودند و شهر، شهرداری منظمی داشته است. در میان آشوریان و از جمله در نینوا، زن در پایین ترین درجۀ منزلت قرار
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 50
داشته است.
درنهایت شهرنینوا توسط هوخشتره، سومین شاه مادویران شد و فاتح مادی پس از خودسوزی شاه آشور، معابد نینوا را به آتش کشید، کاخها را طعمۀ حریق کرد، گنجینه های آشوریان را به غنیمت گرفت، اشراف و نجبا، زنان ودختران فرماندهان لشکری وبزرگان کشوری را به اسارت گرفت و آنان را در ریگزارهای اطراف نینوا به وضع فجیعی قتل عام نمود.
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 51