دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا

نینوا در تاریخ

‏ ‏

نینوا در تاریخ

‏ ‏

‏دکتر اردشیر خدادادیان‏

‏ ‏

‏      نام نینوا  از خداگونۀ باروری آشوریان قدیم «نینا»(‏‎Nina‎‏ )‏‎ ‎‏گرفته شده است. این شهر زمانی تختگاه برخی از امپراطوران، همچون آشوربنی پال بوده و دارای امکانات متنوع شهری ازقبیل برج وبارو، کتابخانه ها، معابد، اماکن عمومی، مراکزتجاری و کارگاههای هنری و تولیدی بوده است وسرانجام در اواخرقرن هفتم پیش ازمیلاد بدست مادها و بابلیان به ویرانه ای مبدل شد. اما پس ازآن نیز نام نینوا از این شهر باعظمت جدا  نشد. ‏

‏      کاخهای شاهان آشور از با عظمت ترین آثار هنرمندان معماری در عصر خود بوده اند و با کشف کتابخانۀ آشور بنی پال، یکی از برجسته ترین پایگاهای علمی شرق باستان در نینوا شناخته شد. ‏

‏      محل نینوا رامی توان روستای کنونی«قویون جیک»در شمال شرقی عراق دانست که بقایای معابد و آثار آن در کاوشهای باستان شناسی بدست آمده است. دراین مجموعه، آثارهنری و معماری، بتهای غول پیکر و بتخانه های عظیم به چشم می خورد. ‏

‏      پس ازسقوط نینوا و تلاشی حکومت عاشوریان، ایشان در کسوت مهندس، غلام، بازرگان و مأموران تهیه و تأمین آذوقه، درمیان سپاهیان هخامنشی حضور داشته اند. ‏

‏      در نینوای پیش از انهدام، علم پزشکی ازگسترش فراوانی برخوردار بوده ومبادلات تجاری گسترده ای با فراعنۀ مصر داشته است. آشوریان درنینوا،مراکزی برای آموزش مأموران دولتی – درتمام مشاغل –  دایر کرده بودند و شهر، شهرداری منظمی داشته است. در میان آشوریان و از جمله در نینوا، زن  در پایین ترین درجۀ منزلت قرار ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 50
‏داشته است. ‏

‏     درنهایت شهرنینوا توسط هوخشتره، سومین شاه مادویران شد و فاتح مادی پس از خودسوزی شاه آشور، معابد نینوا را به آتش کشید، کاخها را طعمۀ حریق کرد، گنجینه های آشوریان را به غنیمت گرفت، اشراف و نجبا، زنان ودختران فرماندهان لشکری وبزرگان کشوری را به اسارت گرفت و آنان را در ریگزارهای  اطراف نینوا به وضع فجیعی قتل عام  نمود. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 51