امام حسین(ع) احیاگر ارزشهای اسلامی و امام خمینی(س)
احیاگر ارزشهای اسلامی در تبعیت از سالار شهیدان
اباعبدالله الحسین(ع)
حجة الاسلام خلیل صنعتگر
ریشه های نهضت کربلا به صدر اسلام، فتح مکه و شکست خاندان ابوسفیان باز می گردد. کینۀ سیاهی که از آن باقی ماند، کم کم ریشه دوانید و در زمان خلیفۀ دوم و به ویژه عثمان بن عفان دارای قدرت سیاسی و نظامی نیز شد و سرانجام با قساوت در روز عاشورا خود را نشان داد.
اسلام پس از رحلت رسول اکرم (ص) از جایگاه حقیقی خویش خارج گشت، جور و باطل آهنگ بازگشت نمود و جاهلیت از نو احیا گشت.
در زمان خلفای سه گانه ترتیب امور به نحوی بود که بنی هاشم از مسئولیتهای اجتماعی و دولتی محروم بمانند. این رفتار سیاسی توطئه آمیز نتایج تلخی را به دنبال خود داشت، به این ترتیب که پس از معاویه، یزید علناً بازگشت به دوران جاهلیت و انتقام از خاندان رسول اکرم (ص) را اعلام نمود و چرخش حکومت با این عمل کامل شد.
قیام کربلا درچنین شرایطی برای بازگشت به اسلام اصیل به به وقوع می پیوندد. امام حسین(ع) به صراحت اهداف خویش را از این نهضت، اصلاح امت جدش و اجرای سیرۀ محمدی عنوان می دارد و عملاً در مقابل حکومت یزید می ایستد.
این رفتار، مشابه عمل امام خمینی(س) در طی انقلاب اسلامی است و دارای شرایط کمابیش مشابهی با قیام عاشورا می باشد، بازگشت به جاهلیت، وجود حکومت جور و
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 106
تحریف دیانت محمدی(ص) مواردی بود که ایشان بر آن تکیه می نمودند. امام خمینی(س) درواقع احیاگر و تجدیدکنندۀ عاشورای حسینی(ع) بود.
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 107