انقلاب اسلامی در چارچوب تفسیر عاشورایی تاریخ
سید علی مؤمن
تفسیر عاشورایی تاریخ، شیوۀ جدیدی در تفسیر تاریخ نیست. بلکه دیدگاهی است که از سنتهای الهی سرچشمه گرفته است. این دیدگاه مبتنی بر تمامی معادلات و عناصری است که نهضت امام حسین(ع) براساس آنها حرکت خویش را آغاز نمود و اهداف و انگیزه های خود را در ضمن آن تبیین کرد.
فارغ از زمان و مکان، این دیدگاه، مدل و الگویی را طرح می کند که طی آن، حق و باطل از هم جدا می گردد. زیرا توحید و شرک، عدالت و ستمگری و صلاح و فساد در این دید، ملاکهای اصلی در عمل سیدالشهدا(ع) در نهضت عاشورا است.
این تفسیر دارای اصول ثابتی ات که به قرار زیرند:
1 - در هر زمان و مکان آن نقاط تشابهی با نهضت حسینی وجود دارد.
2 - در این نهضتها، از دیدگاه شرعی، یکی از طرفین حق و دیگری باطل است.
3 - معادلات حاکم بر واقعۀ کربلا همیشه فوق بازیهای سیاسی است.
در این دیدگاه، نهضت امام خمینی(س) در ادامه - و در واقع بخشی از - نهضت عاشورا است. این دو نهضت دارای عناصر، اهداف و روش مشابهی هستند، اگر چه یکی به استقرار حکومت اسلامی انجامید و دیگری به شهادتی مظلومانه و روشنگرانه.
در جهان امروز، اصول سه گانۀ) فوق در بسیاری از مبارزات جهان اسلام وجود دارد، در لبنان، افغانستان، بوسنی و هرزگوین و ... امروز دیگر کربلا محدود به مکان خاصی نیست، بلکه تمامی جهان اسلام را در بر گرفته است. عاشورا اکنون در جای جای زمین تکرار می شود و یاران حسین(ع) همچنان مظلومانه به شهادت می رسند.
دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 152