دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا

نقش رهبری حضرت امام خمینی (س) در مراحل مختلف انقلاب اسلامی ایران

‏ ‏

نقش رهبری حضرت امام خمینی (س) در مراحل مختلف

انقلاب اسلامی ایران

‏ ‏

‏دکتر مهدی ادیبی سده‏

‏ ‏

‏     ماکس وبر‏‎Max Weber)‎‏) جامعه شناس مشهور آلمانی سه نوع رهبری را که در ارتباط با سه نوع قدرت یا اقتدار(‏‎(Autority‎‏ می باشند، مشخص کرده که عبارتند از:‏

‏     1 -  رهبری قانونی -  عقلانی که برمبنای صلاحیت و خبرگی فردی قرار داشته و بر طبق مقررات رسمی تفویض می گردد. ‏

‏     2 -  رهبری سنتی که بر مبنای آداب، رسوم و اعتقادات سنتی بنا نهاده شده و اعطای این قدرت معمولاً به افراد خاصی به صورت موروثی صورت گرفته و یا متعلق به خاندان یا طبقۀ معینی بوده است. ‏

‏     3 -  رهبری معنوی(‏‎Charismatic‎‏ ) مبتنی بر ویژگیها و خصلتهای شخصی افراد و استعدادهای ذاتی و خارق العاده آنان. ‏

‏     فقط افراد منحصر به فردی که پیروان بیشماری را به خود جلب می کنند، دارای این نوع اقتدار می باشند. ‏

‏     قدرت بالقوه(‏‎Potential Power‎‏ ) قدرتی است که اگر چه دارنده آن هنوز آن را اعمال نکرده است، اما این توانایی را دارد که هرگاه بخواهد، می تواند آن را بکار گیرد. ولی قدرت بالفعل‏‎Actual Power) ‎‏ ) به مفهوم قدرتی است که با به کارگیری زور، نفوذ و اقتدار بر دیگران اعمال می شود. لذا اقتدار به مفهوم قدرت مشروعیت یافته و رسمی گفته می شود. ‏

‏     در برخی جوامع، افرادی وجود دارند که بدون داشتن یک سمت رسمی اداری و ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 189
‏اجرایی می توانند بر رفتار دیگران تأثیر گذاشته و آنها را تغییر دهند. این قدرت تأثیر گذاری را اصطلاحاً نفوذ فردی گفته اند که در واقع نوعی قدرت غیر رسمی تلقی می شود.‏

‏     اساساً موضوع رهبری یکی از مسایل مهم حیات بشری بوده و مدعیان زیادی با اتکای به قدرت مادی و معنوی قصد حکومت و رهبری بر مردم را به منظور هدایت آنها به سعادت و خوشبختی داشته اند که از جمله می توان به: ‏

‏     1 -  ظهور پیامبران و ائمه هدی و جانشینان آنها ‏

‏     2 -  سیاستمداران، علمای اقتصادی و مصلحین اجتماعی ‏

‏     3 -  پادشاهان و حکام ‏

‏     اشاره نمود. ‏

‏     بنابر شواهد تاریخی، افراد این دستۀ اخیر به ندرت توانسته اند برای بشر ارمغان بهروزی و سعادت را به همراه آورند و بیشتر نقش زورگویان و ظالمان را در جوامع بازی کرده اند، اما دستۀ دوم که تا حدودی موفق به حصول نتیجه گردیده اند، مبنای اعتقادی و برنامۀ اصلاحات آنان صرفاً بر جنبه های مادی بوده و صلاحیت هدایت جامعه را در امور معنوی نداشته، در حالی که دستۀ اول، برنامه و اهداف عالی هدایت بشر به سوی کمال و ارائۀ برنامۀ زندگی اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده اند. ‏

‏     ضرورت هدایت مردم به وسیله رهبری عادل، شجاع و مدیر به منظور حفظ دین الهی و حفاظت از منافع مردم، بسیار اساسی و با اهمیت بوده و پیامبران، ائمه معصومین و جانشینان بر حق آنها همواره درصدد تشکیل حکومت و اجرای فرامین الهی بوده اند و این امر همواره با مخالفتها و درگیریهایی همراه بوده است. ‏

‏     در تاریخ معاصر ما حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(س) مصداق بارز رهبری قوی و قاطع امت مسلمان ما بوده اند که همواره سعی و تلاش می نمودند مانع حکومت جور و ظلم حکومت پهلوی باشند. در دوره رهبری پیش از انقلاب با نصایح هوشمندانه خود آنان را از وابستگی به قدرتهای بیگانه و خیانت به اسلام و مردم مسلمان برحذر ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 190
‏می داشتند و زمانی که دریافتند آنها با قصد و تعمداً بر پیکر اسلام ضربه می زنند، تصمیم به براندازی حکومت شاه و ایادی آن گرفته و آنان را از اریکۀ سلطنت به پایین کشیدند. حضرت امام خمینی(س) قدرت رهبری خود را با توجه به اسلام و مجموعۀ اصول و سنت پیامبر و ائمۀ معصومین(ع) تحصیل کرده و دارای اقتدار معنوی و فره ایزدی خاصی بوده اند که پیش از این گفتیم که ماکس وبر از آن با عنوان «کاریزما» یاد کرده است. ‏

‏     حضرت امام خمینی(س) که مبلغ اسلامی سیاسی در مقابل اسلام منهای سیاست بود، همۀ تلاش و توان خود را در اعتلای کلمۀ حق و برپایی حکومت اسلامی قرار داد و با الهام گرفتن از قیام خونین و ایثارگریهای حسین بن علی(ع) و یاران او، مبارزات بی امان خود را علیه ظلم و جور حکومت نامشروع پهلوی شروع نمود و آزادی ملت را در مقابل حاکم غیرالهی و استقلال مملکت را در مقابل ابرقدرتها – با توجه به اصل توحید -  به اثبات رسانید. ‏

‏     در این پژوهش سعی شده است رهبری حضرت امام(س) در سه مقطع متفاوت پیش از انقلاب، دوران انقلاب و پس از انقلاب مورد بحث قرار گرفته و تأثیر حادثۀ تاریخی کربلا و فرهنگ عاشورا  را به عنوان عنصر اصلی، اساسی و محور این رهبریت، شناسایی نماییم. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 191