دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا

سیر تکوین قیام ابا عبدالله ‌الحسین(ع)

‏ ‏

‏ ‏

سیر تکوین قیام ابا عبدالله الحسین(ع)

‏ ‏

‏عنایت الله یزدانی‏

‏ ‏

‏      در این مقاله سعی شده است با بهره گیری از منابع تاریخی و نظرات و اندیشه های والای حضرت امام خمینی(س) به بررسی و تحلیل سیرتکوین قیام اباعبدالله الحسین(ع) بپردازیم. به همین منظور ابتدا در مقدمه به معرفی و توضیح اجمالی موضوع و زمینۀ بحث پرداخته، آنگاه نگاهی داریم به وضعیت سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام در آستانۀ قیام امام حسین(ع) و شرایط اجتماعی وگروه بندیهای جامعه. ‏

‏      در آن دوران سه گروه شیعیان، خوارج و طرفداران بنی امیه در جامعه کوفی وجود داشتند. بیشترین فشار از سوی معاویه بر روی گروه شیعیان بوده است. به علاوۀ فسق و فجور، تحول و تحریف احکام و اصل مساوات و حیف و میل درآمدهای عمومی و تعطیل شدن اصل امر به معروف و نهی از منکر، از ویژگیهای حکومت سفیانی به حساب می آمد. ‏

‏      در بخش بعدی به مطالعۀ زمینه های آغازین قیام امام حسین(ع) پرداخته شده است. عدم سازش با حکومت اموی ویزیددر اندیشه و روش امام جایگاه خاصی داشت و امام به دلیل مسئولیت ووظیفه از بیعت با یزید خودداری کرد و برای مبارزه با سیاستهای مزورانۀ سفیانی و مهیا کردن زمینه های لازم و جلب حمایت مردم، دست به اقداماتی زد تا در کالبد امت، روح فداکاری بدمد و افکار عمومی را علیه حکومت تحریک نماید. همچنین برای جلب حمایت کوفیان، مسلم بن عقیل را به آنجا گسیل نمود. ‏

‏      با دقت در ارکان وعناصر قیام سرور شهیدان، سه عنصر اساسی به چشم می خورد: ‏


دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 274
‏اصلاح گری، امر به معروف و نهی از منکر وتبلیغ در بعد اصلاح گری. امام(ع) به عنوان مصلحی بزرگ سعی کردند از رهگذر قیام، مردم را از پول و شهرت پرستی باز دارندو به اعتلای توحید پرداخته و شخصیت واقعی را به مسلمانان باز گردانند.  ‏

‏      در مورد عنصر دوم، امام (ع) سعی نمودند تا ضمن زنده کردن این اصل در جامعۀ دینی به آن بها و ارزش واقعی بدهند و مردم را نسبت به آن آگاه نمایند. ‏

‏      درخصوص عنصر تبلیغ باید اذعان داشت، از آنجا که قیام حضرت چند بعدی بود، یکی از مهمترین ابعاد آن، جنبۀ تبلیغی است و در واقع یک نهضت پیام رسانی هم بود. ‏

‏      مسئلۀ تبلیغ در قیام عاشورا در دو مقطع تجلی یافت: یکی در مقطع قبل از قیام و در حین قیام که توسط امام(ع) و یارانش انجام گرفت و دیگر هم پس از جنگ و در دوران اسارت، که در مقطع دوم امر تبلیغ به عهدۀ خاندان امام(ع) بود. آنان بهترین مبلغین به حساب آمده و زینب(س) به عنوان بزرگترین مبلغ، چهرۀ خبیث و مزورانۀ اموی را برای مردم ترسیم می کند. حرکتهای تبلیغی اهل بیت بعد از واقعۀ کربلا در زنده نگاه داشتن عاشورا و قیام سرخ امام حسین(ع) نقش بسزایی داشت. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشوراچکیده مقالاتصفحه 275