چهارم: متولد شدن از زنا
مسأله 1 ـ اگر زنا هم از طرف پدر و هم از طرف مادر باشد، بین بچۀ آن ها و پدر و مادر و همچنین بین بچه و کسانی که به واسطه پدر و مادر انتساب دارند، توارث (ارث بردن از یکدیگر) نیست. و اگر زنا از یکی از آن ها باشد، نه از دیگری، مانند این که فعل یکی از آن ها به طور شبهه باشد، بچه و زانی و بچه و کسانی که به زانی منسوبند از همدیگر ارث نمی برند.
مسأله 2 ـ بین کسی که از زنا تولد یافته و نزدیکان او که از زنا نمی باشند ـ مانند فرزند و
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 2صفحه 395
زوجۀ او و مانند این ها ـ مانعی از ارث بردن نیست. و همچنین بین او و بین یکی از پدر و مادر که زانی نمی باشد و بین منسوبین او، مانعی از توارث نیست.
مسأله 3 ـ کسی که از شبهه متولد شده است مانند این است که از حلال تولد یافته است و او و نزدیکان پدری یا مادری او یا غیر آن ها از طبقات و مراتب ارث، از همدیگر ارث می برند.
مسأله 4 ـ وطی حرام، غیر از زنا ـ مانند وطی در حال حیض و در ماه رمضان و مانند این ها ـ مانع ارث بردن نمی شود.
مسأله 5 ـ ازدواج سایر مذاهب و آیین ها در صورتی که طبق مذاهبشان باشد اگرچه مخالف شرع اسلام باشد مانع ارث بردن نمی شود، حتی اگر تولد، از ازدواج با بعضی از محارم باشد، در صورتی که جواز آن در بعضی از آیین ها فرض شود.
مسأله 6 ـ ازدواج بقیۀ مذاهب (اسلامی)، غیر از مذهب اثناعشریه در صورتی که طبق مذهبشان واقع شود مانع از ارث بردن نمی شود؛ اگرچه به حسب مذهب ما باطل باشد. مانند این که زن مورد نکاح به طلاق بدعی (نوعی از سه طلاقه)، طلاق داده شده باشد.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 2صفحه 396