ریشه و منشأ ملی گرایی و قوم پرستی
استعمارگران، مروّج ملی گرایی
این تبلیغات که این عرب است، آن ترک است و یا فارس یا کُرد، تبلیغاتی است که اجانب برای چپاول مخازنی که در این ممالک است رواج می دهند که مسلمانان را از هم جدا کنند. مسلمین باید هوشیار باشند که تحت تأثیر این تبلیغات واقع نشوند.(5)
16 / 9 / 57
* * *
استعمار، مروّج قوم پرستی
نهضت اسلامی ایران مظهر برادری شیعه و سنی و همگامی نژادهای مختلف کشور ایران است. شما خواهران و برادران عزیز باید توجه داشته باشید که دشمن اصلی یعنی استعمار هنوز با وسایل
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 5
مختلف دست اندرکار سنگ اندازی و تفرقه افکنی است.(6)
29 / 11 / 57
* * *
اجانب، منادیان اختلاف و تفرقه مسلمین
بر شما مأمورین کردستان و علمای کردستان، به حَسَب وظیفۀ ملی و شرعی است که اگر چنانچه آنجا نغمه هایی از جُهّال یا از مفسده جوها در این امور بلند شد، بدانید که این از حلقوم اجانب است. آنها می خواهند این اختلاف را ایجاد کنند تا باز برگردند به حال اول، منتها به فرم دیگر.(7)
7 / 12 / 57
* * *
تحریف تاریخ برای ترساندن ایرانیان از اسلام
یک مجلسی درست کردند، در همان زمان آن شخص ـ شاید حالا اواخر زمان ـ که در آن مجلس، نمایش غلبۀ اسلام بر ایران بود، که لشکر عرب آمد و غلبه کرد و ،عرض بکنم که، ایران را گرفت، که آن وقت عربستان هم جزء اینجا بود، آنجا دستمالها را درآوردند به گریه! گریه [برای] اینکه اسلام آمد و ایران را اسلامی اش کرد، گریه کردند! در یک مجلس عمومی، درست کردند وضع را به طوری که دستمالها را در آوردند و به حال ایران گریه کردند که به ایران، اسلام آمده است! چه بود؟ برای این بود که مردم را از اسلام همچو بترسانند که اسلام آمد و بکلی اوضاع را به هم زد.(8)
12 / 6 / 58
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 6
نقش اجانب در ایجاد غائله بین اقوام
این غائله های که در کردستان پیش آوردند این طور نبود که کُردها می خواستند یک غائله ای درست کنند. کُردها نظری به این نداشتند، غائله ای بود که اجانب ـ آنهایی که می خواهند ما را غارت کنند ـ با آن اشخاصی که همدست آنها در غارتگری بودند، مثل حزب دمکرات ـ سران حزب دمکرات البته ـ این غائله را بوجود آوردند؛ که در آنجا یک برادرکشی ای بشود و یک چیزهایی بشود، و نگذارند که این ملتی که پیش برده است تا آخر برود؛ و نهضت را تا آخر برساند. و این خوف در طرفهای شما هم هست؛ در بلوچستان و در سیستان هم هست. این نقشه در آنجا هم هست.(9)
5 / 7 / 58
* * *
قوم گرایان، عامل استعمار
اینها باید بدانند که جز خرابکاری الآن کاری از آنها نمی آید. این طور نیست که اینها بخواهند به ملت کُرد خدمت بکنند. اینها روابطشان با اجانب، با صهیونیسم، با امریکا، با رژیم سابق ثابت است. و اینها دارند برای آنها کار می کنند. آنها می خواهند ملت کُرد را تا آخر وابسته به خارج و تحت فشار سابق قرار بدهند. و اگر بتوانند، ایران هم همین کار را بکنند؛ یعنی تمام ایران را.(10)
18 / 7 / 58
* * *
قوم گرایان، عامل بیگانه
یکی از مسائلی که خوب، اخیراً به آن مبتلا هستید و هستیم مسائل کردستان است، در کردستان اشخاصی که منحرف هستند، می روند و تبلیغات می کنند که اینها اصلاً کُردها را می خواهند
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 7
نباشند. اینها می خواهند کردستان [را] اصلش کُردها را، همه را می خواهند از بین ببرند با تبلیغات مختلفی. آن اشخاصی تبلیغ می کنند که با نه کُرد رفیق هستند، و نه ترک و نه فارس، اینها عمال خارجی هستند، و برای آنها می خواهند کار بکنند.(11)
29 / 7 / 58
* * *
عوامل داخلی، مبلّغ تفرقه افکنی
یک نفر سرباز امریکایی نمی آید آنجا یک کاری بکند. آنها با شیطنت استفاده می کنند از خود این افرادی که یا وابسته هستند به آنها یا اعوجاج دارند. آن وقت، این دست دومیها که اعوجاج دارند، از ساده دلی بعضی از کُردها استفاده می کنند، با آنها صحبت می کنند، چه منتشر می کنند که بنا دارند که تمام کردستان را بکوبند. این ارتش ایران که رفته آنجا برای اینکه جلوگیری کند از اینکه آنها دارند می کُشند و سر می بُرّند و اذیت می کنند، فوراً آنها دنبالش برمی دارند می نویسند که ما می خواهیم؛ یعنی دولت ایران می خواهد که کُردها را بکوبد. آن رفته که کُردها را حفظ بکند، اینها می گویند رفته کُردها را بکوبد.(12)
16 / 8 / 58
* * *
خواسته های مشترک اقوام مختلف ایرانی
اینها که قضیۀ کردستان را ایجاد کردند؛ دسته ای هستند که از خارج ارتزاق می شوند و الهام می گیرند که از این طرف یا از آن طرف، اکثراً از امریکا ـ چنانکه بعضی نوشتجات هم که اخیراً به دست آورده اند مؤیِّد آن است و معلوم شده که در قضایای خُرَّمشهر و خوزستان و قضایای کردستان، امریکا دست داشته
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 8
است. این مطلبی است که آنها پیش آوردند، ما گرفتار اجانب هستیم ـ همانطور که تا حالا بودیم. مسئله ای بین ما و کُردها نیست که محتاج به حل باشد. مسئلۀ ما و کُردها همان مسئله ای است که بین ما و فارسهاست. فارسها هم از ما می خواهند که امور شهرشان را خودشان اداره کنند. و هیأتی را برای امور شهرشان تعیین کنند که آباد بشود و برق و اسفالت و همه چیزشان درست بشود. این همان چیزی است که کُردها، لُرها و ترکها هم می خواهند. فرقی بین آنها نیست.(13)
17 / 8 / 58
* * *
قوم گرایی و ملی گرایی ابزار مخالفت با اسلام
این مسائل بسیار محتمل است که از دستهایی که می خواهند ممالک اسلامی با هم وحدت پیدا نکنند پیش آمده است. قضیۀ عرب را پیش کشیده اند و عجم را. در داخل ممالک، قضیۀ کرد را و عرب را، و فارس را. در مملکت ما قضیۀ کرد و عرب و لر و ترکمن و بلوچ و امثال اینها را پیش کشیده اند مخالفین ما که دارای مطالعات زیادی در این مملکتها هستند. اینها به آنجا رسیدند که چنانچه اسلام به آن طوری که هست پیاده بشود و آن طوری که اسلام دعوت کرده است تحقق پیدا بکند، تمام این قدرتهایی که در عالم هستند، اینها منعزل می شوند. و قدرت بالاتر از همۀ قدرتها به دست مسلمین که جمعیتشان اکثر هم هست، ذخایرشان بیشتر هم هست می افتد. از این جهت در یک سطح وسیعی اینها بین عرب این ناحیه، ترک آن ناحیه، فارس این ناحیه، اینها جدایی می خواهند بیندازند و لهذا برخلاف منطق اسلام، این ملیتها پان ایرانیسم، پان ترکیسم، از این ایسمها درست می کنند. و مقصد
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 9
آنها این است که اینجا اسلام و منطق اسلام نباشد. و ملیتها را پیش بکشند و جدا کنند اسلام را، بعض طایفه اش را از طایفه دیگر. اقلیتهای مثلاً کرد و ترک و کذا اصل قاعده اش این است که در ایران مطرح نباشد اینکه این اقلیتی است، آن یک اقلیتی است، این یک اکثریتی است.(14)
26 / 9 / 58
* * *
حکومتهای سابق منشأ قوم گرایی فعلی
کردها می گویند که حق کردستان را بدهید. فرض کنید که بلوچ هم می گویند حق بلوچ را بدهید و همینطور، این برای این است که فرم حکومتهایی که در ایران حکومت کردند یک حکومت ظالمانه بوده است. و چون این حکومتها اکثراً یا دائماً از یک قشر بودند، فارس مثلاً بودند، از این جهت به حوائجی که باید به کرد بدهند نمی دادند یا کم می دادند. حاجتهای بلوچ را برنمی آوردند یا کم برمی آوردند. و همینطور بختیاری و همینطور سایر قشرها. آنها رژیمهای غیراسلامی بودند. رژیم شاهنشاهی یک رژیم طاغوتی غیر اسلامی بود. از این جهت این اختلافات در بطن کشور پیدا شد و این تبعیضها هم مع الأسف پیدا شد ...
اگر یک همچو حکومتی که آرزوی ماست پیدا بشود، گمان نکنم که نه کرد و نه ترک و نه فارس و نه عرب ونه سایرین این مسائل را پیش بیاورند. این مسائل از اینجا پیش آمده است که دولتها اسلامی نبودند، اجحاف می کردند. وقتی بین تهران و پاوه فرق نباشد، بین اصفهان با ترکمن، محل ترکمنها فرقی نباشد در حکومت کردن، در قضاوت کردن، در اجرای قوانین، در اجرای برنامه ها، آن وقت چه نظری دیگر هست به اینکه، ما محل دست
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 10
خودمان باشد یا دست آنها باشد. این حرفها از آنجا پیدا شده است که ظلم شده است به آنها...
اگر یک همچو حکومتی ما فرض کنیم در یک کشوری پیدا شد که نظر حاکم به حسب تکلیف الهی، مکلف است به طور تکلیف الهی، موظف است به حسب قانون که همۀ اهل کشور را با یک نظر نگاه کند، تمام اهل کشور را برادر خودش بداند، در اجرای قانون مابین حاکم و محکوم یک جور باشد، در پروژه هایی که درست می کنند برای تعمیرات، برای هر چیزی، همه جا مثل هم باشد، به عدالت باشد، آیا آن روز هم باز فرض کنید که کردستان می گوید که برای ما خودمان چه باشد؟ آنها برای اینکه ناراحتی دیدند این حرف را می زنند. آن روزی که حکومت اسلامی به آن طوری که ما می خواهیم، خدا می خواهد، تحقق پیدا کند، همه برادر با هم هستند و کرد بیاید تهران حاکم باشد مانعی ندارد. فارس برود کردستان حاکم باشد، پیش آنها مانعی ندارد. و همۀ اینها برای این است که اینها ناراحتی دیدند از حکومتهای سابق. حکومت اسلام را ندیدند چه جوری است مسّش نکردند حکومت اسلام را. حرفش شنیده شده است. بلکه حرفش هم این آخری شنیده شده، لکن حرفش هم نبوده است. چون این را احساس نکردند که حکومت اسلامی چی هست. از این جهت این حرفها پیش آمده است.(15)
26 / 9 / 58
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 11
اجانب و رژیم سابق منشأ اختلافات قومی
قضایایی که در ایران واقع شده است اینها ریشه اش از خارج و یک مقداری هم از ریشه هایی که رژیم سابق دارند و طرفدارانشان است. امت اصیل، نه کرد و نه آذربایجانی با ما مواجه نیستند. البته یک تبلیغاتی در کردستان همان اشخاص خارجی کردند که خیال کردند که یک تفرقه ای بین مثلاً اکراد و غیراکراد، بین اقلیتهای اینجا و غیر آن هست. و این برای این است که اسلام را درست نمی گذارند ما معرفی کنیم.(16)
28 / 9 / 58
* * *
ظلم حکومتهای سابق منشأ تجزیه طلبی
من امید این را دارم که اگر اسلام آنطوری که ما می خواهیم در اینجا تحقق پیدا کند، پیاده بشود، نه کرد و نه لر و نه ترک و نه سایر قشرها که هستند هیچیک از اینها اصلاً نخواهند که خودشان علی حده باشند...
اینها روی این زمینه است که از دولتهای سابق ضربه خوردند. آن ضربه ای که از دولتهای سابق خوردند و تلخی ای که در ذایقۀ همۀ قشرها هست این اسباب این شده است که اینها خیال کنند که این حکومت اسلامی هم مثل حکومت شاهنشاهی است. همانطور که حکومت شاهنشاهی همۀ ذخایر را می برد و کردستان در حال فقر بود و عرض بکنم که بیمارستان نداشتند و دانشگاه نداشتند و هیچ چیز، و فرض کنید که بلوچستان هم همینطور، بختیاری هم همینطور، اینطور بود. الآن هم که می شنوند حکومت، اصلاً در ذهنشان بیش از آن حکومتی که در رژیم سابق بود، نمی آید. از این جهت این حرفها را می زنند و ما هم گفتیم که ما الآن حرفهای همۀ شما را می شنویم تا وقتی فهمیدید حکومت چیست. وقتی گفتید
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 12
حکومت، دیگر خودتان هم حرفتان را پس می گیرید.(17)
28 / 9 / 58
* * *
امریکا، عامل آشوبگری سیاسی و قومی در ایران
من اخیراً باید تذکر دهم که در قضایای کردستان که گروههای منحرف چپ و مخالف با اسلام به آشوبگری برخاسته اند، و در قضایای دانشگاهها که گروههای چپ امریکایی در آن مکانهای مقدس دست به آشوب زده اند، و آشوبگریهای دولت غیر قانونی عراق در مرزهای ایران با حملۀ کارتر و دخالت نظامی در ایران رابطۀ ملموسی دارد.(18)
5 / 2 / 59
* * *
اجانب، عامل آشوبها
اینهایی که در طول این مدت، چه در کردستان و چه در جاهای دیگر، با این نهضت مقابله کردند، اشخاصی بودند که از اسلام اطلاعات نداشتند، و نمی خواستند حکومت اسلام برقرار باشد. شما از طرز و شیوۀ حرکات اینها بهتر می دانید که عمال غیر بودند. از کیفیت سلاحهایی که داشتند شما دیدید که این سلاحها از کجا می آمد.(19)
21 / 4 / 59
* * *
نقش ابرقدرتها در فروپاشی عثمانی
وقتی اینها غلبه کردند، در جنگ دوم [اوّل] غلبه کردند
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 13
بر عثمانی، عثمانی را تکه تکه کردند، شاید قریب پانزده تا کشور کردند و هر کدام [را] یک نوکری از خودشان بالا سرش گذاشتند و مع الأسف، آنهایی که اساس مطلب را مطّلع نبودند، آنها هم این مسائل را اهمیتی به آن نمی دادند و الآن هم نمی دهند.(20)
18 / 5 / 59
* * *
وجوه منفی ملّی گرایی
از مسائلی که طراحان برای ایجاد اختلاف بین مسلمین طرح و عمال استعمارگران در تبلیغ آن بپا خاسته اند، قومیت و ملیت است که دولت عراق سالهاست بدان دامن می زند. و در ایران نیز دستجات محدودی دانسته یا ندانسته از آن ترویج و تأیید می کنند. و در سایر نقاط از ترک و کُرد و دیگر طوایف هم همان راه را پیش گرفته اند و مسلمانان را در مقابل هم قرار داده اند و حتی به دشمنی کشیده اند، ... و آن ملی گرایی که به دشمنی بین مسلمین و شکاف در صفوف مؤمنین منجر می شود بر خلاف اسلام و مصلحت مسلمین و از حیله های اجانب است که از اسلام و گسترش آن رنج می برند.(21)
21 / 6 / 59
* * *
نقش تحصیلکرده ها در ترویج ملی گرایی
در مقابل آنها یک قشرهای تحصیلکرده در دامن غرب یا شرق آمده اند و ندانسته، اکثراً ندانسته و بعضی هم دانسته قضیۀ ملی گرایی را پیش کشیده اند، ملت عرب باید چطور باشد، در مقابل اینکه اسلام و ملت مسلم باید چه باشند،
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 14
ملت عرب باید چه باشد، ملت فارس باید چه باشد، ترک باید چه باشد.
رنگهای مختلف، این رنگ، رنگ سفید است، آن رنگ، رنگ سیاه است، آن زرد است، تمام این مسائل، مسائل تفرقه افکن از این قدرتهای بزرگ و شیطانهای بزرگ است که بین ملتها و بین افراد انسانها می خواهند تفرقه بیندازند.(22)
20 / 10 / 60
* * *
ملّی گرایی و نژادپرستی
و آیا این همان نژادپرستی نیست که اروپایی ها می خواهند به وسیلۀ آن ما را به استعمار بکشند و بین طوایف عرب و عجم و ترک جدایی بیندازند؟(23)
17 / 8 / 62
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 15