چهارم از واجبات غسل: مطلق بودن، طاهر بودن، مباح بودن آب و...
[سؤال 491] 233
بسمه تعالی
در غسل اگر موضع نجس از بدن را ابتدا طاهر کند و بعد مقداری آب تهیه کرده و دست خود را در آن آب بزند و به سر و گردن بکشد و آن جا را خیس کند و بعد به همین ترتیب دست خود را در آن آب زده به طرف راست بدن بکشد و بعد از آن به طرف چپ بدن، غسلش صحیح است؟
بسمه تعالی، اگر آب بر بدن جاری شود که صدق شستن کند صحیح است.
[سؤال 492] ----> 1486
13. هل یشترط فی صحّة الغسل، طهارة تمام کلّ عضوٍ قبل غسله أم یجوز ـ مثلاً ـ البدء بغسل أعلی العضو، ثمّ تطهیر أسفله وغسله.
بسم الله تعالی، لا یجب ذلک وإنّما الواجب، طهارة المحل قبل الغسل
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 226
الوضوئی أو الغسلی؛ فلا یکفی غسل واحد للتطهیر والوضوء أو الغسل.
[سؤال 493] ----> 228
3. غسل کردن با آب خالی بدون صابون صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، غسل باید با آب مطلق باشد و اگر با آب صابون غسل کند به طوری که آب مضاف باشد، غسل صحیح نیست.
[سؤال 494] ----> 1325
9. عموم مردم ده یک حمام درست کردند؛ ولی بعد بعضی، عده ای را به زور از آن حمام خارج کردند. آن ها هم برای خود حمام درست کردند و می گویند: «ما رضایت نداریم شما در این حمام غسل کنید». غسل کردن در این حمام چه صورت دارد؟ برای دسته اول که دیگران را خارج کردند و یا عموم مردم ده چگونه است؟ اگر کسی از خارج آمد غسل کرد چگونه است؟
بسمه تعالی، اگر حمام مشترک است، بدون رضایت همۀ شرکا غسل در آن صحیح نیست.
[سؤال 495] ----> 6542
2. چنانچه شخصی ضمن استحمام در حمام بیرون، لباس های خود را در آن جا (حمام) بشوید و پولی بابت آب مصرفی پرداخت نکند و یا این که صاحب آن را در جریان نگذارد، آیا امورات شرعیۀ واجب مانند نماز و غسل او صحیح است؟
بسمه تعالی، اگر عمل مزبور متعارف باشد و صاحب حمام به اصل ورود در حمام راضی باشد غسل صحیح است؛ ولی نسبت به تصرفات اضافی مدیون صاحب حمام است.
[سؤال 496] 234
بسمه تعالی 6 / 3 / 1361
دفتر محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 227
احتراماً؛ به عرض مبارک می رساند: حاصل 54 سال زحمت و تلاش شبانه روزی حقیر که دارای یک باغ و ساختمان مسکونی با ده سر عائله تحت تکفل می باشم، و دارای هیچ گونه مستقلات دیگری نیستم و آن هم ـ با نهایت تأسّف ـ فاضلاب حمام عمومی کوی جوزچه شهرستان خوانسار، به اضافه نفت سیاه ـ بدون مجوّز شرعی و قانونی ـ وارد باغ و ساختمان این حقیر می گردد؛ که از طرفی سلامت و بهداشت منطقه را در خطر و از طرف دیگر، باغ و زندگی حقیر را در خطر نابودی قرار داده که قابل کشت و برداشت نیست و برای ده سر عائله فدوی خطر امراض گوناگونی پیدا نموده. آیا غسل و تطهیر و وضو را در این حمام جایز می دانید یا خیر؟
بسمه تعالی، غسل و وضو صحیح است؛ ولی تصرف ملک غیر و ضرر زدن به غیر، حرام است؛ باید از آن جلوگیری شود.
[سؤال 497] 235
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی، امام خمینی، ارواحنا فداه
لطفاً به دو سؤال ذیل پاسخ مرحمت فرمایید:
1. در کارخانجات تعمیرات اساسی راه آهن، برای استفاده کارگران و کارمندان، حمام هایی ساخته شده است. اگر کارگران و کارمندان در این حمام ها غسل کنند، آیا صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر برای استفاده کارگران و کارمندان تعیین شده، در اوقات اشتغال در کارخانه، استفاده مانع ندارد.
2. کارگری که در کارخانه های راه آهن کار می کند، چاقویی در منزل دارد که دسته آن می شکند و این آقا در بازار هر کجا مراجعه می کند، برایش درست نمی کنند و مجبور می شود آن را به کارخانه بیاورد و خودش درست کند. آیا صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، با اجازۀ مسئولین مربوطه، اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 228
[سؤال 498] 236
بسمه تعالی 24 / 6 / 1361
محضر مبارک زعیم عالی قدر و رهبر انقلاب اسلامی ایران نایب بر حق امام زمان الامام خمینی، مدّ ظله العالی، سؤال: در قبرستانی که تا دو سال قبل نعش دفن می کردند و در یک گوشۀ همین قبرستان 12 سال است که میتی دفن نشده و در چنین مکان حمّام درست کردند در صورتی که حمام خزانه قدیمی موجود و قابل استفادۀ عموم است و پهلوی همین حمام یک دستگاه حمام دوش دار چند سال قبل بنا کردند و فعلاً امکان تعمیر و توسعه دادن داشت و برای روستا امکان خرید زمین بود با کمکی که دولت می کرد در جای دیگر خریداری و احداث حمام کنند با این امکانات و اشاره به مسألۀ 641 که می فرمایید نبش قبر حرام است مگر از بین رفته و متلاشی شده باشد در همین قبرستان که ذکر شد موقع کندن چند گونی استخوان مرده بیرون آمد حتی موی سر دختر بچه متلاشی نشده بود استدعا دارد بفرمایید در این حمّام غسل های واجب و نظافت چه صورت دارد؟
از خدای بزرگ تقاضای سلامت و طول عمر رهبر انقلاب را دارم.
بسمه تعالی، اگر آب غسل مباح باشد غسل صحیح است و بر کسی که علم نداشته باشد تصرف مانع ندارد.
[سؤال 499] 237
بسمه تعالی 25 / 9 / 1361
محضر آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
پس از عرض سلام و آرزوی طول عمر برای آن امام گرامی
چنانچه ملکی (حمامی) در اختیار مستأجری باشد و صاحبان آن ملک شرعاً رضایت نداشته باشند و اجاره آن هم نباشد؛ آیا اشخاص می توانند بدون اجازه و رضایت مالکین حمام در آن غسل نمایند؟ اگر شخصی بعد از غسل، عدم رضایت
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 229
مالکین را به دست آورد، غسل گذشتۀ او صحیح است یا خیر؟
لازم به تذکر است که مستأجر رضایت مالکین را به دست نمی آورد. ضمناً غسل ها و نمازهای گذشته اعاده دارد یا خیر؟ خداوند طول عمر به آن امام بت شکن عطا فرماید. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، اگر آب حمام مباح است، غسل اشکال ندارد و با فرض عدم رضایت مالک شرعی، تصرف جایز نیست و رضایت بعدی اثر ندارد.
[سؤال 500] ----> 4898
3. اگر با هیزم غصب کرده آب گرم کند غسل جنابت کند غسل باطل است؟ شما بیان فرمایید.
بسمه تعالی، غسل او صحیح است.
[سؤال 501] ----> 4951
4. اگر با صابون غصب شده غسل جنابت کند بدن خود را بشوید بعداً به آب مباح تطهیر کند این غسل صحیح است نماز جایز است؟ شما بیان بفرمایید.
بسمه تعالی، غسل جنابت با صابون حاصل نمی شود و باید با آب غسل کند و در این صورت صحیح است.
[سؤال 502] 238
بسمه تعالی 8 / 8 / 1358
حضور مبارک رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی، موضوع و مسأله ای داریم در محل چیتگر (حومه قزوین) از این قرار است:
در محل چیتگر صد خانوار است، حمامی داشتیم قدیمی روزها زن ها می رفتند و شب ها مردها برای برطرف کردن عذر شرعی خودشان. زن ها به نوبت خود و مردها
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 230
هم به نوبت خود از آن یک حمام استفاده می کردند، چون که آن حمام قدیمی، کوچک بود و خراب شده بود اهل محل تصمیم گرفتیم که یک حمامی بزرگ تر و بهتر بسازیم. حمام را خود اهل محل خراب کردیم و شخصی را به عنوان بنّایی آوردیم و مزدی برای او گذاشتیم و راضی شد و بنا به ساختن حمام کردیم. محیط حمام قدیمی را به خرج خود اهل محل دو عدد حمام ساختیم، زنانه و مردانه، حمام زنانه شش ماه زودتر از حمام مردانه به راه افتاد و مانند حمام قدیمی زن ها به نوبت خود و مردها به نوبت خود استفاده می کردند یک روز همان شخص بنّا رفت میان مسجد به جمعی از مردم گفت اگر یکی از این حمام ها خراب شد و احتیاج به تعمیر داشت مثلاً حمام مردانه خراب شد و در دست تعمیر است مردها حق ندارند از حمام زنانه به نوبت خود استفاده کنند اگر برای غسل بروند غسل آن ها درست نیست و اگر حمام زنانه خراب شد و در دست تعمیر هست روزها درب حمام مردانه را قفل می کنم زن ها به ده دیگر بروند برای بر طرف کردن عذر شرعی . عده ای از مردم اهل ده می گویند حمام به خرج خودمان درست شده چرا زن ها به ده دیگر بروند و در اسلام جایز نیست در جایی که آب باشد با تیمم نماز بخوانند و عده ای می گویند باید به ده دیگر بروند و مدت 5 سال است این مسأله در این محل باعث گرفتاری و ناراحتی شده است و حالا از آن محضر و مقام عالی قدر خواهانیم که بیش از این در مضیقه نباشیم، جواب مسأله را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، استفاده از هر یک از دو حمام برای مردان و زنان به هر نحو که صلاح اهل محل باشد با توافق خودشان مانع ندارد.
[سؤال 503] 239
بسمه تعالی
از خداوند بزرگ می خواهم که وجود امامم را از تمام بلایا مصون و محفوظ نگه بدارد. منظور از نوشتن نامه این بود که در محل ما یک قبرستانی بوده که در زمان
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 231
طاغوت اقدام به ساختن حمام کردند. نمی دانم سال 48 یا 50 بود که ساخته شد، ولی امسال تعمیر شد و به کار افتاده است. فقط می خواستم از امامم سؤال کنم که آیا غسلی که در این حمام می کنیم جایز است یا نه پدر و مادرهامان و بیشتر دهاتی ها شاید دو ماه به دو ماه هم حمام نمی رفتند؛ ولی از روزی که حمام به کار افتاده، شاید هر دو روز به دو روز به حمام می روند. فقط خواهش می کنم جواب سؤالم را هرچه زودتر ارسال فرمایید. من از یک روحانی که در گیلان معروف است سؤال کردم او گفت: باید از حاکم شرع سؤال کرد شما بنویسید و به قم بفرستید، من هم انجام دادم.
بسمه تعالی، اگر آب مباح باشد، غسل صحیح است.
[سؤال 504] 240
بسمه تعالی
پس از سلام و درود فراوان خدمت امام عزیزمان، خواهشمند است جواب سؤال زیر را مرقوم فرمایید:
روستایی دارای آب لوله کشی می باشد. این روستا دارای دو حمام بوده که از این آب استفاده می کنند؛ ولی پول آب مصرفی را نمی دهند. مخارج آب لوله کشی بر مشترکین به طور غیرعادلانه و نامساوی تقسیم می گردد. عده ای حاضرند که مخارج اضافی را با بهای مصرفی بپردازند، عده ای هم حاضر به پرداخت اضافی نیستند و نمی پردازند؛ گروهی در منزل حمام شخصی دارند و آن ها آب بیشتری مصرف می کنند و پول بیشتری می دهند و آن اضافه شامل حال آن ها نمی گردد؛ گروهی از مشترکین در تهران هستند که فقط تابستان در روستا به سر می برند و از پرداخت اضافی خودداری می نمایند. با توجه به مطالب بالا آیا غسل کردن در آب این دو حمام جایز است یا نه؟ خواهشمند است ما را راهنمایی فرمایید.
بسمه تعالی، اگر آب مباح است غسل صحیح است و اگر مشترک است تصرف در آن باید با رضایت همۀ شرکا باشد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 232
[سؤال 505] ----> 2388
4. حمامی که در ساختمان آن، خاکِ زمین وقف که منحصراً برای گورستان وقف است، به کار رفته، استفاده از این حمام و غسل در آن چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، اگر آب مباح است غسل صحیح است.
[سؤال 506] ----> 4016
2. در ماه رمضان امسال، روحانی یکی از مساجد در بین مسائل شرعیه گفتند: قبل از غسل باید بدن از نجاست پاک شده باشد و پاک کردن منی یا هر نجاست دیگری در بین غسل، موجب ابطال آن است. در صورت صحت این مسأله و انجام این عمل، آیا نمازهای ما (با توجه به این که خبر نداشتیم و احتمال ابطال نمی دادیم) باطل بوده اند و باید قضا شود؟
بسمه تعالی، اگر یقین دارید که هنگام غسل، بدن نجس بوده و پیش از تطهیر بدن غسل نمودید، غسل باطل است و نمازها قضا دارد.
[سؤال 507] 241
بسمه تعالی
زمینی داریم که علوفۀ آن جهت مصرف حیوانات می باشد. این زمین دارای سند می باشد که مال سی خانوار می باشد. چون افراد ارباب دارای ملک خصوصی خود هستند، ولی افراد مستضعف بیچاره از همین علوفه استفاده می کنند؛ لذا افرادی به نام انجمن و خانۀ انصاف با سازش ارباب و سرمایه دارها، درآمد زمین مذکور را قصد دارند مصرف حمام کنند؛ ولی حمام مال یک صد و سی خانوار می باشد که فقط سی خانوار از آن ها مالک هستند و بقیه آیا می توانند در حمام غسل کنند یا خیر؟ چون آن سی خانوار مدرک در دست دارند و بقیه چیزی در دست ندارند و خود ثروتمند می باشند. استدعا دارم دستور فرمایید جواب در ذیل نامه مرحمت شود تا تکلیف دینی خود را بدانیم.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 233
بسمه تعالی، اگر آب مباح باشد غسل صحیح است و تصرف در ملک غیر موقوف است به رضایت مالک آن.
[سؤال 508] ----> 5482
3. همه می دانیم که موقع غسل، بدن باید پاک باشد و شسته شود؛ آیا آنان که در حمام های عمومی، کارگر به آن ها کیسه می زند و با صابون تمام بدن را می شویند و در همان موقع غسل ترتیبی می کنند، آیا باز هم شستن بدن لازم است، یا می شود به نیت غسل سر و گردن و طرف راست و طرف چپ زیر دوش رفت؟
بسمه تعالی، اگر بدن پاک باشد مانع ندارد.
[سؤال 509] ----> 244
2. در مسأله شمارۀ 383 توضیح المسائل فرموده اید: «در صورتی که انسان، پول حمامی را از پولی پرداخت نماید که خمس آن را نداده، غسل او باطل است» در صورتی که انسان قصد عدم تخمیس را ندارد ولی به تأخیر انداخته است، غسل او چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، اگر تأخیر زاید بر حدی باشد که مجاز است، در حکم عدم پرداخت است و غسل در فرض سؤال، باطل است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 234