ضرورت وجود نظم و توجه به آن
لزوم حفظ نظم و قانون
من به شما برادران سفارش می کنم که حفظ نظم را در پادگانهای خود بکنید؛ حفظ نظام را به همان طور که سابق بوده است بکنید. از بزرگها حرف شنوی داشته باشید، اخلال نکنید، و همین طور راه ندهید کسانی را که می خواهند در نظام شما اخلال بکنند. اینها مخالف حیثیت مملکت ما هستند؛ شما حیثیت مملکت ما را خودتان باید حفظ کنید؛ و حفظش به این است که نظام را حفظ کنید و آن چیزی که در قانون نظام است شما باید حفظ بکنید. و ما پشتیبان شما و شما پشتیبان ما باشید.(308)
26 / 1 / 58
* * *
معنای نظم در جامعۀ توحیدی
جامعۀ توحیدی معنایش این است که در عین حالی که فرمانبر و فرمانفرما هست، در عین اینکه رئیس جمهور هست و ـ عرض می کنم ـ مجلس شورا هست و مردم عادی هستند و سرلشکر هست و رئیس ستاد هست و اینها، همه باید فرمان ببرند از آن کسانی که فرمانفرما هستند و روی قواعد، لکن همه شان مثل یک بدن می مانند، همه برای یک مقصد باشند، ارتش نکِشد یک طرفی و ژاندارمری یک طرف. و در یک کشور اگر ارتش یک طرف بکِشد، ژاندارمری یک طرف بکشد، شهربانی یک طرف
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 147
بکشد، این اختلاف پیدا می شود. همه باید با هم، هم مقصد باشند برای حفظ کشورشان، مقصد حفظ کشور باشد.(309)
7 / 10 / 58
* * *
وجوب نظم در قوای مسلح
متوجه باشند آنهایی که می آیند به گوش اینها این حرفها را می زنند، ببینند از کجا تعلیم می گیرند اینها. کی است که اینها را وادار می کند که «در ارتش نظم لازم نیست، در ارتش درجه لازم نیست» درجه لازم نیست، یعنی هیچ، یعنی ارتش نه. جامعۀ توحیدی ـ در ـ به آن معنایی که آنها می گویند جامعۀ توحیدی در ارتش، معنایش این است که ارتش نمی خواهیم. شهربانی هم معنایش این است که شهربانی نمی خواهیم. ژاندارمری هم معنایش این است که ژاندارمری نمی خواهیم. در هر جا که یک همچو مسأله ای آنها پیش آوردند معنایش این است که هرج و مرج باید باشد. باید ما یک نظمی در کارمان نباشد. مملکتمان بدون نظم. خوب، رئیس جمهور هم نمی خواهیم. جامعۀ توحیدی است به حسب آنطوری که آنها می گویند. درجه را بکَنند که رئیس جمهور هم نمی خواهیم. دولت هم نمی خواهیم. وزرا هم نمی خواهیم. این جز این نیست که بفهماند به دنیا به اینکه اینها قابل این نیستند که آزاد بشوند.(310)
7 / 10 / 58
* * *
بی نظمی موجب نابودی انسجام در قوای مسلح
این انسجام را می خواهند به هم بزنند. در همه جا اینها اشخاصی دارند، که دنبال همین معنا هستند. همه جا؛ در دانشگاه دارند، بازار هم دارند، خیابانها هم دارند، از آنجاها بیشتر در ارتش دارند، در ژاندارمری، در شهربانی، در پاسداران، اینها، همه جا آدم دارند و همه هم مقصدشان این
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 148
است که ما را از باطن بپوسانند. مقصد این است که بگذارید، خودشان، خودشان را بخورند. محتاج نیست به اینکه یک حمله ای از خارج بشود. زحمتی به خودشان بدهند که از خارج حمله بشود. بگذار خودشان، خودشان را بخورند. هر جا یک بساطی درست کردند که انسجام را از دست بگیرند. جایی که باید نظم برقرار باشد تا منسجم بشود، تا نظم نباشد انسجام نیست، می روند نظمش را از بین برمی دارند. وسوسه می کنند.
این جوانها یک عقده هایی از سابق دارند. این عقده هایی که از سابق دارند اینها روی آن عقده ها انگشت می گذارند و وسوسه می کنند. این عقده ها را دَم به آن می دهند. این عقده ها را باد به آن می زنند و از آن راه نظم را به هم می زنند. نظم به هم خورد، انسجام به هم می خورد. یک دسته می آیند در ارتش، این کار را می کنند، وامی دارند که نظم را به هم بزنند. نظم به هم زدن چیست؟ این است که پایین از بالا اطاعت نکنند. این طبقۀ پایین و سرباز از درجه دار، درجه دار از افسر، افسر از بالاتر اطاعت نکند. اطاعت که نکردند نظم از بین می رود. نظم که از بین رفت، انسجام نیست دیگر. انسجام وقتی نشد خودش پوسیده می شود. دیگر احتیاج نداریم که از خارج یکی بیاید. پوسیده، خودش پوسیده است. یک صدا یک جایی در آید، خود این می پوسد، تمام می شود. در ژاندارمری هم همین بساط را درست می کنند. در شهربانی هم همین بساط را درست می کنند. تو پاسدارها هم همین بساط را درست می کنند. یک وقت چشم باز می کنید می بینید که قوای انتظامی از آن حالی که باید همه هماهنگ باشند و منسجم باشند، از آن حال بیرون رفته است. خود ارتش خودش دارد خودش را می خورد. ژاندارمری هم همین طور و سایر قوا هم همین طور.(311)
9 / 10 / 58
* * *
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 149
جامعۀ توحیدی یعنی نظم منسجم
خدای تبارک و تعالی فرموده است شماها برادر هستید، بتوانند برادری کنند. برادری در این مقصد این است که پشت به پشت هم بدهند و همه پشتیبان هم باشند برای پیشبرد مقصد. پشتیبان هم بودن این است که این نظم را ملاحظه بکنند. این درجاتی که ارتش دارد و روی آن نظم پیدا کرده، درجاتی که ژاندارمری دارد و روی آن نظامی است و هکذا سایرین و هکذا همۀ مردم، باید اینها برادر باشند. یعنی محبت برادری به هم داشته باشند. و همه پشتیبان هم باشند برای آن مقصد. برای اینکه پیش ببرند، برای اینکه نجات بدهند ملت خودشان را. این برادری اقتضا می کند که چون روی این مقصد است که باید پیش ببرند، اقتضا می کند که این برادر کوچک از آن برادر بزرگ اطاعت کند در این مقصد، آن برادر بزرگ هم به این برادر کوچک محبت کند برای این مقصد. آن رئیس باید برادر اینها باشد در پیشبرد مقصد، و فرمان بدهد؛ فرمانی که برادر بزرگ به برادر کوچک می دهد که همۀ آن رحمت است. این پایین دست، ردۀ پایین به حسب نظام، اطاعت باید بکند از آن، و الاّ برادری نکرده است.
همه هم مقصد واحد است. همۀ مقصد واحد جامعه اگر بنا شد اینطور باشد این جامعه توحیدی می شود؛ یعنی، توحید در مقصد. اگر ما یک جامعۀ توحیدی پیدا بکنیم، یعنی اینطور باشد که هر کدام در محل خود، کار خودشان را انجام بدهند برای آن مقصد. شمایی که در ژاندارمری هستید کار ژاندارمری را به همان نظم که در آنجا مقرر است انجام بدهید برای مقصد واحد و آن حفظ کشورتان. آنها هم که در ارتش هستند آنها هم نظم خودشان را حفظ بکنند برای همان مقصد. ماها هم که طلبه هستیم نظم خودمان را حفظ کنیم برای آن مقصد. آنها هم که اداری هستند، و آنها هم که در رأس کار هستند، و آنها هم در پایین هستند و بالا، همه حفظ بکنند همۀ جهات را برای یک مقصد. همه مقصدشان این باشد. انسجام پیدا بکنند. یعنی روی مقصد والاّ. انسجام
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 150
که معنای آن این نیست که ما دو تا به هم بچسبیم. معنای آن این است که ما همه با هم یک مقصد داریم و روی آن مقصد راه برویم. اگر اینطور شد، جامعۀ توحیدی است و اگر، بنا شد که نظم را از دست بدهیم، جامعه از توحیدیت بیرون می رود. اگر شما از بالا اطاعت نکنید، بالا به شما تعدی بکند، من از بالاترم اطاعت نکنم، بالاتر به من تعدی بکند، این انسجام از بین می رود. این جامعۀ توحیدی از بین می رود. جامعۀ توحیدی این است که همه کار خودشان را انجام بدهند روی نظام و همه هم مقصدشان یکی باشد. این جامعۀ توحیدی است.(312)
9 / 10 / 58
* * *
نبود نظم، موجب نابودی ارکان جامعه
آقایانی که روابط دارند، با شما هستند، آنجا باید آشنا کنند جوانها را به اینکه جامعۀ توحیدی معنای آن این نیست که هرج و مرج باشد. جامعۀ توحیدی معنای آن این است که همچو با هم پیوست باشند که آسیب دیگر نبینند، که یکی بشوند کأنّه یک موجود. نه این است که جامعۀ توحیدی معنای آن این است که بالا و پایین تو کار نباشد. مگر امکان دارد یک همچو چیزی. مگر انسجام حاصل می شود اگر چنانچه پایین و بالایی نباشد و همه خودسر باشند. پایین و بالا نبودن معنای خودسری است. نظم نبودن معنای خودسری است. خودسری منافی با جامعۀ توحیدی است. اطاعت نکردن مخالف با جامعۀ توحیدی است. آنهایی که به خورد جوانها می دهند، جوانهای ما می دهند که جامعۀ توحیدی می خواهیم، پس نه افسری و نه درجه داری و نه چیزی، همۀ ما سرباز باشیم، کی از کی اطاعت کند. چه وقت می توانید وحدت پیدا کنید. هر کدام اینها مثل آن، انسجام از کجا پیدا بشود. وقتی نظم نباشد، وقتی هر کسی برای خودش علی'حده باشد و سرخود باشد، انسجام پیدا
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 151
نمی شود. شما صد میلیون قاطر چموش را می توانید وادار کنید به یک کار؟ صد میلیون کار؟ یک کار انجام می توانند بدهند؟ همه تو سر هم می زنند صد میلیون جمعیت اگر چنانچه نظم در کارشان نباشد.
حضرت امیر در دستوری که می دهد می گوید امورتان را نظم بدهید. نظم همین است. نظام همین است. همۀ جامعه باید نظم داشته باشند. انحصار به ژاندارمری و انحصار به ارتش و اینها نیست. همۀ جامعه نظم لازم دارد. اگر نظم از کار برداشته بشود جامعه از بین می رود. حفظ نظام، یکی از واجبات شرعیه و عقلیه است که نظام باید محفوظ باشد. آنهایی که می گویند نظام به این معنا نمی خواهیم و همه مان یکجور و همه مان بدون اینکه یک ضابطه ای در کار باشد عمل بکنیم، خلاف قرآن دارند عمل می کنند. خلاف اسلام دارند عمل می کنند. خلاف مصالح مملکتشان دارند عمل می کنند. آنها در خارج نشسته اند و می خندند به ما که اینها را ما بازی دادیم. خودشان را به جان هم انداختیم.(313)
9 / 10 / 58
* * *
اصلاح کشور به دست قوای مسلح وظیفه شناس
اگر یک کشوری همۀ اشخاصی که در آن هستند وظیفه شناس بودند و به آن وظیفه و کاری که به او محول است، خوب انجام بدهد، آن کشور زود اصلاح می شود. اگر ارتش افرادش وظیفه شناس باشند، یعنی بدانند که این وظیفۀ این است، خصوصاً حالا که برای اسلام است، وظیفۀ اسلامی این است، و اگر ژاندارمری هم همین طور و پاسدارها هم همین طور، پاسبانها هم همین طور، این زود اصلاح می شود، و اگر چنانچه خدای نخواسته زیر بار وظیفه نخواهند بروند، خیال کنند که حالا که آزادی شد هر کاری آدم
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 152
دلش بخواهد بکند، هر کاری از دستش آمد، هرکاری بکند، روی وظایف عمل نکند، این منتهی به هرج و مرج می شود و آسیب می بیند.(314)
16 / 10 / 58
* * *
نظم در سایۀ برادری
باید نظم کاملاً رعایت شود. باید فرماندهان به سربازان بفهمانند که همه با هم برادریم، و همه با هم می خواهیم کاری را انجام دهیم.(315)
26 / 2 / 59
* * *
لزوم اجرای نظم در ارتش و پرهیز از هرج و مرج
از داخل غفلت نکنید و از وسوسه هایی که در داخل واقع می شود، در داخل ـ مثلاً پادگانها، در داخل ارتش و ژاندارمری، که مانع می شود از اینکه یک نظم صحیحی در کار باشد، از این بترسید، از اینکه بین خود ارتش اختلاف باشد و آن بگوید: صاحب منصب اوست، این بگوید: او، وآن بگوید: او، که هرج و مرج درست بشود. از این بترسید که یک ارتش را متزلزل می کند، نظام از دست گرفته می شود.
ارتش اگر نظم نداشته باشد ارتش نیست و شیاطین که ممکن است نفوذ کرده باشند هم در ارتش، هم در ژاندارمری و هم در سایر قوای انتظامی و غیر انتظامیه، آنها در هر جا به یک صورتی دامن می زنند به اینکه نظم را از ارتش و ژاندارمری و سایر قوای انتظامیه بگیرند و در باطن خود ارتش، هرج و مرج ایجاد کنند. اگر یک ارتشی با هرج و مرج بخواهد مواجه باشد و بپذیرد این هرج و مرج را، معنایش این است که ارتش نیست. هیچ امکان ندارد که او بتواند با یک قدرتی ـ هر چه هم [کم] باشد ـ مقابله کند.(316)
15 / 3 / 59
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 153
ضرورت نظم در قوای نظامی
همۀ قوای انتظامیه نظم را در باطن خودشان حفظ کنند تا یک ارتش صحیح باشد، یک ژاندارمری صحیح باشد، یک سپاه پاسداران صحیح باشد.(317)
15 / 3 / 59
* * *
هرج و مرج، آرزوی دشمنان
ممکن است در بین شما پاسداران عزیز در سرتاسر کشور، افرادی خیانتکار نفوذ کرده باشند و با کشیدن بعضی از جوانان پاکدل متعهد، به انحراف از قبیل سرپیچی از احکام دادگاههای انقلاب و عدم رعایت انضباط و مقررات و اقدام به مصادرۀ اموال و بازداشت اشخاص بدون مجوز قانونی، شما را در بین ملت به غیر از آنچه هستید جلوه دهند و زحمات طاقتفرسای شما عزیزان را در پیشگاه ملت هدر دهند. و باید بدانید اشخاصی که دعوت به هرج و مرج می کنند، دشمنان شما و انقلاب اسلامی هستند، و در صورتی که به چنین اشخاصی برخوردید، به دادگاهها معرفی نمایید تا با موازین اسلامی و قانونی آنان را مجازات کنند.(318)
26 / 3 / 59
* * *
تزلزل قوای مسلح در اثر بی توجهی به نظم
از مهمات این است که نظم در کار باشد؛ یعنی، اگر نظام نباشد در کار و امور تحت یک نظامی انجام نگیرد این تزلزل ایجاد می کند. اگر بنا باشد که فرض کنید که سپاه پاسداران اطاعت نکنند از رئیسشان، همۀ اینها اطاعت نکنند از آن فرماندۀ کل، در ژاندارمری همین طور، در آنجا همین طور و خودشان بخواهند هر کدامی یک راهی بروند، این اسباب این می شود که یک قوای مسلح متزلزل بشود و با تزلزل قوای مسلح،
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 154
مملکت متزلزل است. بنابراین، یکی از مهمات این است که نظم را حفظ بکنند؛ یعنی، بشناسند آن که رئیس فوج است، آن که رئیس لشکر است، آن که رئیس پاسداران است؛ این را همه به نام اسلام بشناسندش به اینکه لازم است اطاعت از او بکنند. حالا مثل زمان طاغوت نیست که اگر خواستم اطاعت می کنم، اگر هم ظاهری نخواستم در باطن اطاعت نکنم. حالا مسأله، مسأله اسلام است، اسلام باطن و ظاهر همه را دارد می بیند. خدای تبارک و تعالی محیط به باطن و ظاهرها هست. آنی هم که در باطن مخالفت بکند، آن هم مخالفت خدا را کرده است. این هم یکی از مسائل مهمی است که در ارتش و در سپاه پاسداران و در همۀ قوای انتظامیه و قوای مسلحه، در همۀ اینها باید مراعات بشود.(319)
28 / 4 / 59
* * *
نظم و انضباط موجب استقلال کشور
اگر بخواهند مملکت ایران یک مملکتی باشد که بتواند روی پای خودش راه برود، و بتواند ان شاءالله آتیۀ خودش را به طور شایسته انجام بدهد و اصلاح بکند، اول باید این قوای مسلح تحت نظم بیایند و تحت انضباط بیایند. چه آنهایی که در سپاه پاسداران واردند و چه آنهایی که در سایر قوای [نظامی]، اینها باید تحت نظام بیایند، تحت انتظام بیایند، و شرعیت خودشان را حفظ بکنند و اسلامیت خودشان را حفظ بکنند تا ان شاءالله کارها انجام بگیرد.(320)
28 / 4 / 59
* * *
آسیب پذیری در اثر بی نظمی
به شما تذکر می دهم که نظم را حفظ کنید؛ سربازها حفظ کنند، پاسدارها حفظ کنند، پاسبانها حفظ بکنند. اگر نظم حفظ نشود ممکن
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 155
است مملکت ما خدای نخواسته آسیب ببیند. و من امیدوارم که دیگر آسیبی برای این مملکت واقع نشود.(321)
3 / 5 / 59
* * *
بی نظمی موجب آشفتگی
من برای بار چندم است که به این قوای مسلح سفارش می کنم، به اینکه نظم در بین هر ارگانی که هست باید برقرار باشد و وظیفه دارند که با نظم باشند. اگر نظام با نظم نباشد، این نظام نیست، این آشفتگی است و این نمی تواند هیچ کاری انجام بدهد.(322)
4 / 6 / 59
* * *
اطاعت از فرماندهان، ثمرۀ انضباط
نیروهای مسلح نظامی و غیر نظامی از هر قشر که هستند لازم است انضباط را دقیقاً حفظ کرده و از کارهایی که مخالف انضباط است اجتناب نمایند و به مسئولیت بزرگی که بر عهدۀ آنان گذاشته شده است توجه نموده. و تخلف از انضباطِ مطلوبْ موجب مسئولیت و تعقیب است.
از ثمرات انضباط، اطاعت از فرماندهان است. باید تمام افراد نیروهای مسلح از فرماندهان خود اطاعت کنند، که بحمدالله می کنند. سرپیچی از اطاعت فرمانده، چه در قوای نظامی و انتظامی و چه در سپاه پاسداران و چه بسیج و چه نیروهای مردمی، مسئولیت دارد و موجب تعقیب است.(323)
1 / 11 / 59
* * *
وجوب نظم و اطاعت پذیری در قوای مسلح
برای سربازهای ارتش و ژاندارمری و سایر قوای مسلح باز لازم است که روی اساس، نظام و مراتب را حفظ کردن و گوش کردن به طرحهایی که
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 156
فرماندهان طرح کرده اند و به آنها امر می کنند. اگر بخواهید کشورتان را حفظ کنید و اگر بخواهید مردم کشورتان را از تعدیات حفظ کنید، باید مراعات تمام مسائلی [را ]که در ارتش هست و در سپاه هست و در سایر قوای مسلح است به طور کامل بکنید.(324)
27 / 5 / 60
* * *
ضرورت رعایت نظم و سلسله مراتب
باید نظم و نظام باشد. شما باید برای خدا مراتب و سلسله مراتب را حفظ کنید. و اگر بنا باشد هر کسی خودش رأی بدهد و علی حده عمل بکند، آن وقت است که معنویات و موفقیتهای عادی هم از بین می رود. و شما می دانید با آنکه پیغمبراکرم در مسجد می نشست و کسی که وارد می شد نمی دانست که کدام یک از آنها پیغمبر است، با این حال، همه مأمور اطاعت از او بودند. ما همه با هم برادر هستیم، لکن اگر نظام نباشد، برادری هم به هم می خورد؛ مثلاً، اگر درجنگ بنا باشد از فرماندهی اطاعت نشود، مسلماً شکست خواهیم خورد. در جنگ، آن وقتی شکست نیست که همه گوش به فرمان کسی باشند که وقتی نقشه و فرمان می دهند همگی به آن عمل کنند: وَ ذَکِّرْ فَاِنَّ الذِّکْریٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنینَ.(325)
8 / 7 / 61
* * *
کتابقوای مسلح در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 157