مقدار و کیفیت شستن اعضای وضو
[سؤال 227] ----> 5619
7. آیا اگر صورت یا دست راست را در وضو سه مرتبه بشوید حرام است؟ طبق فتوای امام آیا وضو هم باطل می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، شستن سه مرتبۀ صورت و دست راست به قصد وضو حرام است؛ ولی وضو را باطل نمی کند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید، مسح او اشکال پیدا می کند و وضو باطل است.
[سؤال 228] ----> 173
3. در رابطه با مسأله 248 که فرموده اید: «در وضو، شستن صورت و دست ها مرتبۀ اول واجب، مرتبۀ دوم جایز و مرتبۀ سوم و بیشتر از آن حرام می باشد» اگر با یک مشت آب، تمام عضو شسته نشود و به قصد وضو بریزد، یک مرتبه حساب می شود چه قصد بکند یک مرتبه را یا قصد نکند؟
بسمه تعالی، تا تمام عضو شسته نشود یک مرتبه حساب نمی شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 111
[سؤال 229] ----> 173
4. منظورتان از شستن را بیان فرمایید که آیا شستن فقط آب ریختن است یا دست کشیدن همراه با آب ریختن؟
بسمه تعالی، آب ریختن تنها شستن نیست مگر این که تمام عضو را فرا گیرد.
[سؤال 230] ----> 5497
5. آیا انسان در وضو گرفتن چنانچه چند مشت آب روی صورت یا دست ها بریزد به نیت یک مرتبه و بعداً دست بکشد آیا یک مرتبه حساب می شود؟ یا با تعدد مشت آب، چند مرتبه حساب می شود؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم یک مرتبه محسوب است.
[سؤال 231] ----> 7393
3. شما در توضیح المسائل در باب وضو فرمودید: «یک مشت آب ریختن واجب، دو مشت جایز و سه مشت آب ریختن حرام است» آیا منظور شما این است که فقط از دو مشت آب، بیشتر نریزیم یا این که هرچه آب بریزیم مسأله ای نیست فقط دو دفعه بیشتر روی عضوی که آب ریختیم، دست نباید بکشیم؟
بسمه تعالی، منظور شستن است.
[سؤال 232] ----> 5497
4. در مسأله وضو بنده شنیدم که حضرت امام دوبار شستن دست چپ را اشکال می کنید، آیا صحت دارد و باعث بطلان وضو می شود یا خیر؟ و نمازهایی که انسان بر این روش خوانده چطور است؟
بسمه تعالی، دوبار شستن اشکال ندارد و آنچه شنیده شد، در این باره صحیح نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 112
[سؤال 233] 117
بسمه تعالی
پس از تقدیم سلام، لطفاً جواب این مسأله را بفرمایید؛ چون بنده مقلد حضرت امام خمینی می باشم؛ در مورد وضو شکی برایم پیش آمده که شستن اول واجب و دوم مستحب و دفعۀ سوم حرام؛ آیا در هر دفعه شستن حتماً یک مشت آب باید ریخت یا چند مشت متعدد آب هم می توان ریخت؟ لطفاً جواب بفرمایید. والسلام
بسمه تعالی، ریختن چند مشت مانع ندارد و میزان، شستن تمام عضو است ولو با ریختن چند مشت آب باشد.
[سؤال 234] ----> 1863
6. اگر کسی در وضو، بیشتر از دو مرتبه برای شستن دست ها و صورت آب بریزد و بعداً بفهمد که آب ریختن دفعه سوّم جایز نیست، آیا باید قضای نمازهایی را که با این وضوها خوانده به جا آورد یا خیر؟
بسمه تعالی، در فرض سؤال وضو و نماز صحیح است.
[سؤال 235] 118
بسمه تعالی 24 / 5 / 1361
محضر مبارک نایب الامام، حضرت آیت الله خمینی، مدّ ظله العالی
با تقدیم احترام؛ چه دستور می فرمایید در خصوص شستن دست و صورت در موقع وضو گرفتن؛ چون مرحوم آیت الله بروجردی ـ طاب الله ثراه ـ در مسأله 254 دستور فرمودند: «وضو گیرنده اگر چند مرتبه برای تمیز نمودن دست و صورت آب بریزد، یک مرتبه حساب می شود»؛ دستور اخیر حضرت عالی در مسأله 248 به این نکته اشاره نشده، استدعا دارم نظر حضرت عالی را به طور وضوح اعلام فرمایید.
بسمه تعالی، اگر چند مرتبه آب بریزد و در آخر، دست بکشد تا آب تمام عضو را فرا گیرد یک مرتبه شستن محسوب است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 113
[سؤال 236] ----> 100
2. در مورد وضو گرفتن فرموده اید: «یک بار آب ریختن واجب و دو بار مستحب و بار سوم حرام می باشد». می خواستم بدانم آیا منظور این است که هر چند بار آب بریزیم تا کاملاً عضو وضو خیس شود این یک بار به حساب می آید و برای بار دوم به همین صورت یا این که یک مشت یک بار و مشت دوم دو بار حساب می شود؟
بسمه تعالی، مراد از یک یا دو بار، شستن است نه ریختن.
[سؤال 237] ----> 1584
2. کسی که تا به حال در وضو صورت را سه بار می شست، بعد از ده سال متوجه شد که صورت را باید دوبار شست. آیا باید تمام نمازهایش را قضا بخواند؟
بسمه تعالی، اگر فقط صورت را سه بار می شسته، نمازهایش صحیح است.
[سؤال 238] 119
بسمه تعالی
محضر مبارک بنیان گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی مدّ ظله العالی
خواهشمند است از آن مرجع عظیم الشأن، جواب مسائل ذیل را بیان فرمایید:
1. در توضیح المسائل فرموده اید: «شستن سوم، در وضو حرام است» آیا مبطل هم هست یا خیر؟ و اگر شخصی چند ماه به همین نحو وضو گرفته و نماز خوانده، آیا اعادۀ نماز واجب است یا نه؟
بسمه تعالی، اگر دست چپ را سه بار می شسته و با آن، مسح می نموده، وضوی او باطل است و نمازهایی که با چنین وضو خوانده، اعاده دارد.
2. در ساعت هفت یا هشت وضو بگیرد برای نماز ظهر و عصر، آیا وضوی آن صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
3. آیا مُهر مسجد را به مسجد دیگر می توان منتقل کرد یا نه؟ و اگر کسی مُهر مسجد را برد و مدتی با آن نماز خواند ـ چه در منزل و چه در مسجد دیگر ـ نماز او چه صورتی دارد؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 114
بسمه تعالی، جایز نیست و باید به جای اول برگرداند؛ مگر آن که یقین کند که مخصوص آن مسجد نیست.
4. تبدیل قرآن و کتب وقف شده در مساجد، به احسن وجه چه صورت دارد؟
بسمه تعالی، تا موقعی که قابل استفاده است فروش و تبدیل آن جایز نیست.
5. معمول است اشخاصی که کلیه ها یا سایر اعضای آن ها فاسد می شود، دیگری آن عضو را از بدن خود به آن شخص اعطا می کند، آیا شرعاً شخص می تواند یک کلیه یا یک چشم یا عضو دیگری را که دوتا است به دیگری اعطا نماید یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر حیات دیگری منوط به آن باشد و خطری متوجه اعطاکننده نشود اشکال ندارد.
6. آیا شهدای این عصر در احکام، چون شهدای صدر اسلام می باشند؛ یعنی بدون غسل و با لباس خون آلود می شود آنان را دفن نمود یا نه؟ و آیا مسّ بدن، باعث غسل مسّ میت می باشد یا خیر؟ و آیا ناقض وضو هست یا نه؟
بسمه تعالی، کسانی که در معرکه کشته می شوند، غسل و کفن از آن ها ساقط است و مسّ بدن آنان، غسل مسّ میت ندارد.
[سؤال 239] 120
بسمه تعالی
با درود و سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی
جوانی هستم 29 ساله و اخیراً با مسأله ای که در رساله وجود دارد برخورد کردم و آن مسأله این است:
(مسأله 247): «کسی که پیش از شستن صورت، دست های خود را تا مچ شسته در موقع وضو باید تا سرانگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید وضوی او باطل است». من با این که فردی باسواد بودم و رساله هم در اختیار داشتم، نسبت به این مسأله بی اطلاع بودم و مسأله را نمی دانستم و مدت 14 سال است که نماز می خواندم. وضویی را که می گرفتم به همین طریق مسأله بوده، دست ها را تا مچ می شستم و تا سرانگشتان نمی شستم و نیتی هم که در وضو داشتم تا سر مچ بوده؛ آیا به نظر
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 115
حضرت عالی تمام نمازهایی را که به این شکل وضو خوانده ام چه حکمی دارد؟ آیا لازم است تمام نمازها را اعاده کنم یا خیر؟
بسمه تعالی، نمازهایی که با وضوی به کیفیت مزبور خوانده اند صحیح نیست و باید قضای آن ها را به جا آورید.
[سؤال 240] ----> 6984
6. اگر انسان قبل از وضو دست ها را تا مرفق بشوید، خشک کردن آن برای وضو لازم است یا نه؟
بسمه تعالی، لازم نیست.
[سؤال 241] 121
بسمه تعالی 3 / 11 / 1361
دفتر محترم استفتائات امام خمینی
با سلام و درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و درود بی پایان به روان پاک شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی
احتراماً؛ این جانب مدت شش سال تمام بر اثر تصادف دست چپم را از دست داده ام و در حال حاضر صاحب یک دست می باشم و برای وضو گرفتن از نظر شرعی با روحانیون محل تماس گرفتم، اظهار می دارند که باید وضوی ارتماسی گرفته شود و این که دست خود را از آرنج زیر شیر آب بگیرید صحیح نیست، اما وضوی ارتماسی در مسافرت و یا احیاناً به جایی رفتن که از منزل دور باشد، به واسطه نبودن امکانات از قبیل طشت و غیره مواجه با اشکال می باشد و همچنین بالا و پایین آوردن آستین پیراهن هم برایم دشوار است و اگر به کسی مراجعه نمایم احتمال دارد با اکراه همکاری نماید. خواهشمند است دستور فرمایید در این دو مورد این جانب را ارائه طریق فرمایند.
بسمه تعالی، وضوی ارتماسی لازم نیست و قرار دادن دست در زیر شیر با مراعات شرائط وضو، صحیح است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 116
[سؤال 242] 122
بسمه تعالی
امام عزیزم سلام. امیدوارم این سلامی را که از صمیم قلب به حضورت تقدیم می دارم، بپذیری.
لطفاً پاسخ سؤالات ذیل را مرقوم فرمایید:
1. در جنگ تحمیلی، دست چپم از بالای آرنج (پنج انگشت جفت بگذاری، باقی مانده) قطع شده؛ طریقه گرفتن وضو در صورتی که آب کر در دسترس نباشد که وضوی ارتماسی بگیرم را در جواب نامه بنویسید.
بسمه تعالی، آنچه از آرنج به پایین باقی مانده باید در وضو شسته شود.
2. در روستا زندگی می کنم؛ آب لوله کشی وجود ندارد؛ آب، یا از چاه یا از چشمه می آورند و من با یک دست نمی توانم هم آفتابه را بگیرم و هم خود را بشویم؛ طریقه طهارت که برای نماز خواندن و قرآن خواندن و دیگر مکانی که باید وضو داشته باشی تا بتوانی وارد آن ها شوی را جواب دهید. خلاصه طریقه گرفتن طهارت.
بسمه تعالی، طهارت محل بول باید با آب باشد و مخرج غائط را با شرایطی که در رساله هست با سه سنگ یا سه پارچه و غیر آن می توانید پاک کنید.
3. اگر در جایی باشم که آب به مقدار کم باشد آیا یک نفر می تواند من را وضو دهد.
بسمه تعالی، هر مقدار از اعمال وضو را که خودتان نمی توانید انجام دهید، می توانید نایب بگیرید.
[سؤال 243]
4. آیا غیر از وضوی ارتماسی، می توانم دستم را زیر شیر بگیرم و خود را وضوی ترتیبی بدهم؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
5. طریقه گرفتن تیمم در جاهایی که لازم باشد را بنویسید و آیا می توان یک نفر با یک دستش با من همکاری کند و من را تیمم دهد؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله، تیمم با دست سالم و باقی ذراع دست دیگر انجام می شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 117
6. در موقع سجده باید هفت عضو بدن به زمین باشد و من اگر بخواهم دست چپم که قطع شده، روی زمین بگذارم تعادل بدنم به هم می خورد، آیا اشکالی ندارد که روی زمین نگذارم و شش عضو بشود؟
بسمه تعالی، در صورت امکان باید دست قطع شده را هم به زمین بگذارد.
7. آیا با دست مصنوعی و پای مصنوعی می توان نماز خواند؟
لازم به توضیح است که جواب این سؤالات را می توانم به خیلی ها بدهم.
بسمه تعالی، باید خود پا و دست، به هر نحو ممکن است، در سجده به زمین برسد؛ مگر این که حرجی باشد.
[سؤال 244] 123
بسمه تعالی 17 /10 / 1361
خدمت برادران عزیز دفتر استفتا
ضمن عرض سلام، امید که در راه خدمت و انجام وظیفه، پیروز و موفق باشید.
چند سؤال شرعی داشتم، خواهشمندم که جواب آن ها را مرقوم فرمایید.
1. کسی است که یک دست و یک پای او در جبهه قطع شده است، برای وضو ساختن آیا می تواند اول صورت را بشوید و بعد دستش را زیر شیر آب بگیرد و بعد با دست راستش که قطع نشده، پای چپش را مسح کند؟ و آیا لازم است که پای مصنوعی که گذاشته مسح بکشد؟ (دست چپ از بالای بازو و پای راست از پایین زانو قطع شده است).
بسمه تعالی، به ترتیبی که ذکر کردید، وضو صحیح است و لازم نیست پای مصنوعی چوبی را مسح کند.
2. ایشان وقتی در منزل است می تواند طهارت بگیرد، ولی وقتی که خارج از منزل است نمی تواند با آب طهارت بگیرد، تکلیف او برای وضو ساختن هنگامی که نمی تواند طهارت بگیرد چیست؟
بسمه تعالی، می تواند محل غائط را با سه سنگ یا سه کهنه مثلاً پاک کند، ولی محل بول را باید آب بکشد.
3. ایشان امسال با جانبازان انقلاب به حج مشرف شدند و هنگام طواف ناچار بودند که پای
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 118
مصنوعی اش را بپوشد و در این پای مصنوعی مقداری نخ دوخته شده به کار رفته است، آیا بر او کفاره هست یا نه؟
بسمه تعالی، با فرض جهل، کفاره نیست.
4. این جانباز عضو سپاه پاسداران بوده و از آن جا حقوق می گرفت، ولی اکنون ایشان به قم آمده و درس می خواند و در سپاه خدمت نمی کند؛ زیرا که ایشان فکر می کنند که بازده او در سپاه کم است، ولی موقعی که درس خواند، بازده اش برای جامعه بیشتر، و برای خودش هم مفید است. حال این سؤال مطرح است که آیا ایشان می تواند از سپاه حقوق دریافت کند و از مزایای آن استفاده کند؟ البته با دریافت حقوق از سپاه، دیگر از حوزه شهریه نمی گیرد. خواهشمند است جواب شرعی این مسائل را، که برای این جانباز مهم است، بنویسید. والسلام علیکم
بسمه تعالی، بستگی به مقررات سپاه دارد.
[سؤال 245] 124
بسمه تعالی
خدمت جناب حضرت آیت الله العظمی سید روح الله الموسوی الخمینی دامت برکاته، عرض کنم که جوانی دست خود را از مچ ندارد و کسی دیگر دستش از آرنج ندارد. این دو نفر وضو به چه صورت بگیرند؟ و کسی دیگر پای خود را از زانو ندارد، مسح پا را از کجا بکشد؟ والسلام علیکم ورحمة الله
بسمه تعالی، هر مقدار از دست ها ـ آرنج به پایین ـ باقی است، باید شسته شود و کسی که یک پا دارد، همان پا را مسح نماید.
[سؤال 246] ----> 498
2. اشخاصی که دست و یا پای خود را از دست داده اند، به چه شکل باید وضو بگیرند؟ لطفاً نظر خود را در مورد این دو سؤال بیان بفرمایید.
بسمه تعالی، اعضای باقیمانده را وضو دهد و اگر خودش نمی تواند، از دیگران کمک بگیرد که به نیابت او، بقیۀ اعضای او را وضو دهد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 119
[سؤال 247] 125
بسمه تعالی 7 / 11 / 1361
با سلام به محضر مقدس رهبر عالی قدر، امام امت، دام عزّه.
استدعا دارم به منظور هدایت، فتوای شرعیه را نسبت به موارد مفروضۀ ذیل اعلام فرمایید:
1. برای شخصی که به علت فقد دست چپ، قادر به ساختن وضو ـ به خصوص مسح ـ نمی باشد، برای ادای فریضه کلاً یا جزءاً ساختن وضو از او ساقط می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، مقداری از اعضای وضو که باقی است را باید بشوید و با دست راست، مسح ها را انجام دهد.
2. چنانچه انجام شرایط رکوع و سجود به علت باد شدید به طور صحیح مقدور نباشد، تکلیف چگونه انجام شود؟
بسمه تعالی، به هر نحو میسور است عمل کند.
3. چنانچه کارفرمایی یک یا چند نفر افراد مسلمان شیعۀ غیر بومی شهر و با قرارداد کار برای مدت ـ مثلاً ـ یک سال داشته باشد، آیا افراد بومی می توانند به عنوان اولویت بومی بودن برای کار، کارفرما را مجبور به اخراج و یا کارگر را مجبور به ترک کار و نقض قرارداد خود نمایند؟
بسمه تعالی، بستگی به قرار کارخانه و مقررات دولت اسلامی دارد.
4. آیا به عنوان اولویت بومی بودن، می توان کارفرما را مجبور به قبول کارگری نمود که دلایلی و قراینی مبنی بر سوء نیت و قصد تخریب و اقرار او مشهود باشد و یا این که رضایت طرفین شرط می باشد؟
بسمه تعالی، در مسأله قبل ذکر شد.
[سؤال 248] 126
بسمه تعالی 9 / 11 / 1361
دفتر محترم حضرت امام خمینی
پیرو نامۀ مورخ 2 / 10 / 1361 چون متأسفانه تا به حال پاسخ مسأله داده نشده لذا
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 120
مجدداً سؤال خود را مطرح می نمایم. جوانی در جنگ عراق علیه ایران دست چپش از مچ قطع شده است؛ در وضو گرفتن محتاج فتوای امام است؛ مستدعی است در ذیل نامه دستور وضو را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، صورت و دست راست و مقدار موجود از دست چپ را بشوید و سر و دو پا را با رطوبت دست راست مسح کند.
[سؤال 249] ----> 6377
2. معلولی تا مرفق مقطوع الید و تا ساق پا بیشتر ندارد و مابقی قطع گردیده؛ در وضو چه وظیفه ای دارد؟
بسمه تعالی، شستن و مسح باقیماندۀ اعضای وضو کفایت می کند.
[سؤال 250] ----> 107
2. کسی که نمی تواند وضو بگیرد، طبق فتوای شما می تواند تیمم کند؛ حال اگر یک نفر دست مصنوعی داشت حکم آن چیست؟
از حضرت امام تقاضا دارم توضیحاتی در این دو زمینه برای آگاهی این حقیر مرقوم بفرمایید.
بسمه تعالی، باید وضو بگیرد و نسبت به مقداری که ناقص است، شستن ساقط است و بقیه را باید برای وضو بشوید و مسح با یک دست کافی است.
[سؤال 251] ----> 5805
2. در توضیح المسائل راجع به آداب وضو گرفتن زن ها توضیح داده نشده و لذا طریقۀ درست وضو گرفتن زن ها چگونه است؟ و اصولاً چه فرقی با وضو گرفتن مردها دارد؟
بسمه تعالی، در کیفیت و مقدار واجب فرق ندارند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 121
[سؤال 252] 127
بسمه تعالی 6 / 6 / 1361
با عرض سلام و آرزوی موفقیت و سلامت روز افزون شما
خواهشمندم به سؤالات زیر ـ اگر امکان داشته باشد ـ جواب بفرمایید.
1. در هنگام وضو گرفتن، در رساله نوشته شده که اگر شخصی پیش از شستن صورت، دست های خود را تا مچ شسته باشد، در موقع وضو باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید، وضو باطل است. پس بدین ترتیب بعضی ها که فقط تا مچ را می شویند، آیا وضو باطل می شود؟ و آیا اگر فقط بار آخر که مثلاً دست چپ را به روی دست راست می کشند، دست چپ را تا سر انگشتان ببرد کفایت می کند؟
بسمه تعالی، در شستن دست و صورت در وضو، باید آب وضو به تمام عضو ـ ولو با دست کشیدن ـ برسد و شستن دست از آرنج تا مچ کافی نیست.
2. کسی پدر و مادرش در یک شهرستان به دنیا آمده اند و در آن جا زندگی می کنند و خودش هم در آن جا به دنیا آمده و بزرگ شده، ولی حالا در تهران زندگی می کند و گاهی برای دیدن پدر و مادر به آن شهرستان می رود و در ضمن، مسافت شرعی را هم می پیماید.
اولاً: اگر این شخص کمتر از ده روز در آن جا بماند و در ضمن، در آن جا منزل شخصی داشته باشد، در این صورت آیا نمازش تمام است؟
ثانیاً: اگر این شخص کمتر از ده روز در آن جا بماند و منزل شخصی نداشته باشد، نمازش به چه صورت است؟ باید آن را تمام بخواند یا قصر؟
بسمه تعالی، داشتن منزل و ملک میزان نیست. وطن اصلی تا از آن اعراض نکرده، به حکم وطن باقی است و نماز، تمام است.
3. آیا خوردن پنیر مکروه است؟ در صورت مکروه بودن، آیا نمک رفع کراهت می کند؟ و دیگر این که می گویند در شب پنیر مکروه نیست؟ صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، خوردن پنیر اشکال ندارد و با مغز گردو کراهت رفع می شود.
4. آیا زن مسلمان باید خود را در برابر زن غیر مسلمان بپوشاند؟ حدود پوشش چقدر است؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 122
بسمه تعالی، پوشاندن بهتر است و منظور، پوشاندن مواضعی است که پوشاندن آن در برابر زن مسلمان لازم نیست.
5. شخصی چند سال پیش یک النگوی طلا پیدا کرده و آن را حدود 300 تومان فروخته است. آیا آن پول حرام است؟ در صورت حرام بودن آن، تکلیف این شخص ـ که پول حرام با مال حلالش مخلوط شده ـ چیست؟
بسمه تعالی، اگر بعد از جار زدن تا یک سال برای خودش برداشته، اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، قیمت فعلی آن را برای صاحبش باید به فقرا صدقه بدهد.
6. آیا تراشیدن ریش حرام است؟ کسی که در اثر اضطرار، ریشش را بتراشد؛ مثلاً شغلش طوری است که اگر ریش خود را نتراشد، باعث جمع شدن گرد و خاک در لابه لای موی صورتش می شود. تکلیفش چیست؟ آیا کار حرام انجام می دهد؟ ضمن عذر خواهی از کثرت سؤال ها، توفیق روز افزون شما را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامیمان را خواستارم. ان شاء الله موفق و مؤید باشید.
بسمه تعالی، ریش تراشی حرام است علی الاحوط؛ و عذر مزبور، مجوز ریش تراشی نیست.
[سؤال 253] ----> 827
4. قبل از نیت وضو در حالی که صورت خیس است، می توان نیت کرد و وضو گرفت یا این که باید صورت را خشک کرد؟
بسمه تعالی، خشک کردن لازم نیست.
[سؤال 254] ----> 727
2. در باب وضو، در شستن دست و صورت، چنانچه آب از پایین به بالا رود اشکال دارد، اگرچه بسیار کم شده که به طرف بالا برود؟
بسمه تعالی، شستن وضویی، باید از بالا به پایین باشد.
[سؤال 255] 128
بسمه تعالی 18 / 12 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، زید عزّه و ادام الله بقائه
سلام من الرحمن نحو جنابکمفإنّ سلامی لا یلیق ببابکم
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 123
1. شخصی است در امر وضو و نماز به حدی وسوسه دارد که در اغلب موارد، در همان ابتدای امر وامی ماند. به بیان روشن تر این که قطع به عدم وقوع علی ما هو الواجب دارد و چه بسا قادر به شروع نمی شود. وظیفه این شخص را بیان فرمایید. قطعاً امر آن حضرت، منجی وی خواهد بود.
بسمه تعالی، قطعی که دارد، هیچ اثر شرعی ندارد و با همین قطعی که دارد، وضو بگیرد و صحیح است و وسوسه حرام است.
2. در مواردی بین مسائل مندرجه در کتاب شریف تحریر الوسیله با رساله های عملیۀ فارسی اختلاف هست. در چنین مواردی عمل به کدام یک مجزی است؟ والسلام علیکم ورحمة الله
بسمه تعالی، تحریر الوسیله مقدم است.
[سؤال 256] ----> 727
3. چنانچه به هنگام شستن دست مسیری قوسی مانند را طی کند که لازمۀ آن، حرکت به سوی بالا است ـ کم یا زیاد ـ اشکال دارد؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد و از وسوسه اجتناب کند.
[سؤال 257] ----> 2085
5. این که فتوای حضرت امام در تحریر و حاشیۀ عروه بر احتیاط واجب است که ابتدای شستن صورت و دست ها باید از اعلی به اسفل باشد، آیا در همۀ دست کشیدن ها باید از بالا دست بکشد؟ و اگر کسی مثلاً از وسط دست کشید، در عین حال که بالا را شسته است، آیا اشکال دارد و در عین حالی که از اسفل به اعلی نشسته است؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 258] ----> 5805
3. هنگامی که مردها وضو می گیرند اگر احیاناً دست طوری قرار گرفت که آب وضو به طرف آرنج سرازیر شود، اشکالی در وضو ایجاد می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 124
[سؤال 259] ----> 1673
3. هنگام وضو گرفتن که باید صورت و دست ها را از بالا به پایین شست، اگر کسی سهواً دستش را از پایین به بالا رفت و یا افقی شست آیا وضویش اشکال پیدا می کند یا نه؟
بسمه تعالی، اگر صدق شستن از بالا به پایین محفوظ باشد وضو صحیح است.
[سؤال 260] 129
بسمه تعالی 14 / 6 / 1361
دفتر معظم و محترم امام خمینی رهبر عظیم الشأن انقلاب، سلام علیکم
این جانب عینک نامرئی می زنم و آن وسیله ای است که بر روی عنبیه قرار می گیرد، آیا وضو و غسل با این وسیله اشکالی دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر در داخل چشم قرار می گیرد، مانع از صحت وضو و غسل نیست.
[سؤال 261] 130
بسمه تعالی 23 / 11 / 1361
حضور محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
با عرض سلام، خواهشمندم حقیر را در مسألۀ ذیل راهنمایی بفرمایید:
1. در رساله های عملیه آمده است که پوستی را که گاهی به بدن می چسبد گاهی از آن جدا می شود یا باید چید یا در هنگام وضو باید آب را به زیر آن رسانید. آیا این مسأله شامل مقدار کمی از پوست هم می شود؟
بسمه تعالی، اگر زیر پوست جدا شده تماماً ظاهر شده باشد باید آن را در وضو بشوید ولو به این که پوست جدا شده را بلند نماید و یا ببرد و فرقی در این حکم بین پوست بزرگ و کوچک نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 125
2. آیا اگر جوهر خودکار یا خودنویس در روی اعضای وضو باشد مانع محسوب می شود؟
بسمه تعالی، اگر مانع از وصول آب مطلق به بشره نباشد ضرر نمی رساند.
3. آیا ساختن و درست کردن عروسک اشکال دارد؟ و آیا وجود عروسک در منزل برای بازی کودکان اشکال دارد؟ آیا کشیدن شکل یک انسان کامل (نقاشی کردن) اشکال دارد؟
بسمه تعالی، ساختن مجسّمۀ حیوان ذی روح، حرام است، ولی نگهداشتن آن در منزل حرام نیست و نقاشی هم اگر مجسمه نباشد حرمت ندارد.
[سؤال 262]
4. در رساله های عملیه آمده است که در وضو نباید صورت و دست ها از پایین به بالا شسته شود، اگر کسی سهواً طوری دستش به صورتش بخورد (هنگام وضو) که آب آن به طرف بالا رود وضویش باطل می شود؟
بسمه تعالی، اگر به نحوی نباشد که صدق شستن از پایین به بالا نماید ضرر ندارد.
5. آیا حدود حجابی که خانم ها در هنگام نماز خواندن رعایت می کنند باید همان حدودی باشد که در مقابل مرد نامحرم رعایت می کنند؛ یعنی مثلاً استفاده از چادری که در نور اندام انسان را مشخص می کند در نماز اشکال دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر حجاب و ساتر به نحوی باشد که بدن دیده شود کافی نیست.
6. آیا در هنگام غسل کردن باید نیت را به زبان آورد یا مثلاً صرف نیت سر و گردن کافی است (همچون وضو)
بسمه تعالی، ذکر نیت به زبان لازم نیست.
[سؤال 263] 131
بسمه تعالی 5 / 9 / 1361
اماما! این جانب جوانی 18 ساله و اهل روستا هستم می خواهم نظر شما را راجع به مسأله ای که من با آن مواجه هستم بدانم.
دست راست این جانب سست است و من نمی توانم هنگام وضو گرفتن انگشت هایم را جمع کنم تا یک مشت آب برای شستن صورتم یا برای آب کشیدن
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 126
دست چپ بریزم و من حالا در موقع وضوگرفتن بعضی مواقع تیمم و بعضی مواقع دستم (آرنج دست چپ) را جلوی شیر آب می گیرم یا در آب فرو می برم؛ ولی من از هر دو وضو مشکوک هستم. لطفاً نظر خودتان را راجع به این مسأله بیان کنید. خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی امام را نگهدار. به امید پیروزی رزمندگان اسلام در سراسر جهان.
بسمه تعالی، لازم نیست با دست آب بریزید. به هر نحو آب را به جاهایی که باید شسته شود برسانید؛ ولو زیر شیر یا زیر آب کردن کافی است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 127